Prílišná ústupčivosť aj razancia môže byť na škodu: Naučte sa komunikovať asertívne

Žena

thinkstockphotos.com

Asertivita je komunikačná zručnosť, ktorá umožňuje komunikovať tak, aby ste vyjadrili svoj názor, presadili svoje záujmy a pritom rešpektovali protistranu i akceptovali jej názory a postoje. Pri asertívnom jednaní sa nepoužíva agresivita a manipulácia, pasívne vynucovanie, komunikujete otvorene a slobodne, s cieľom dosiahnuť prijateľný výsledok pre všetkých zúčastnených. Ten kto komunikuje asertívne, rešpektuje iných a chce, aby bol on sám tiež rešpektovaný. Rešpekt sa získava práve otvorenosťou a prejavením úcty.

Máte právo vyjadriť svoje názory a pocity

Pri komunikácii máte právo vyjadriť to, čo si myslíte a cítite. Primeraná forma prejavu so zodpovedajúcim vhodným emočným prejavom, ktorý nie je agresívny, prináša možnosť vyjadriť názory bez obmedzovania slobody druhých. Máte právo súhlasiť aj nesúhlasiť, vysloviť kritku. Pritom sa snažte vnímať protistranu pozitívne, prejavte jej úctu a zároveň nestrácajte sebaúctu.

Naučte sa pochváliť aj správne kritizovať

Znakom rovnocennosti je snaha neponižovať, ani sa nevyvyšovať. Asertívne jednanie zahŕňa aj schopnosť vyjadriť uznanie a povedať, že sa vám niečo páči a ste spokojní. Napríklad v obchode, v reštaurácii, u lekára  – oceňte, ak ste boli spokojní. Dobré slovo vás nič nestojí a prináša druhým ľuďom vnútornú spokojnosť a radosť. Pri kritike používajte pozitívne slovné spojenia a slová. To isté sa dá povedať rôzne a vyvolať tým aj rozličné reakcie. Posúďte sami ako sa dá vyjadriť ten istý názor úplne rozdielne:

  • toto si urobil zle
  • neurobil si to dobre
  • nepodarilo sa ti to
  • bolo by asi lepšie, ak by si to urobil ináč. Je to škoda.
  • možno by sa ti to podarilo, keby si postupoval inak. Mrzí ma to, nabudúce to vyjde.

Mohlo by vás zaujímať: Naučte sa správne komunikovať: Získate si sympatie a vyhnete sa nedorozumeniam


Máte právo povedať nie

Dôležitým prvkom asertívneho správania je právo odmietnuť. Povedať slovo „nie“ je jednoduché a ťažké zároveň. Ak ste presvedčení o tom, že splnenie požiadavky je pre vás neprijateľné, máte právo to vyjadriť. Dávate tým protistrane najavo, že jednáte s rešpektom a rovnocenne. Zahováranie a vyhováranie sú formou manipulácie, odvádzaním pozornosti a staviate tým žiadateľa do zmätenej pozície. Z nejasných vyjadrení si nie je istý, či dostal odpoveď, či dostatočne zrozumiteľne formuloval svoje požiadavky, alebo či sa prejavil nevhodným spôsobom. Odmietnutie, ktoré nevyslovíte otvorene a čestne, prináša do budúcnosti trhlinu vo vzájomnej komunikácii. Ak protistranu rešpektujete, vyžaduje si to nepodceňovať jej schopnosti vnímať realitu a urobiť si úsudok.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Ak potrebujete pomoc, radu, či vypočuť si iný názor, máte právo o to požiadať. Mnoho záležitostí sa vyjasní práve vďaka snahe o získanie informácií a ochote počúvať. Predstavte si, že ste na neznámom mieste a neviete nájsť cestu či spôsob ako sa dostať na určité miesto. Máte problém osloviť náhodne cudzieho človeka a požiadať o radu? Prečo to tak je? Požiadaním o pomoc vyjadríte inému človeku dôveru v jeho schopnosti a je to zároveň prejavom otvorenosti a ochoty zdieľať. Ľudia poradia neznámemu, ak o to požiada milo a slušne. Dokonca to v nich vyvoláva príjemné pocity, že môžu byť užitoční. Skúste to nabudúce, až budete v situácii vyžadujúcej radu alebo pomoc iného.


Mohlo by vás zaujímať: Virtuálna bokovka: Vzťah môže pochovať, ale aj zachrániť


Naučte sa prijať kritiku a ocenenie

Často býva najťažšie vysporiadať sa s kritikou na svoju adresu, ale rovnako aj prijať uznanie. Ak cítite, že ľudia, ktorí vám tieto slová smerujú, to myslia úprimne a priateľsky, cesta je ľahšia. Oceňte ich otvorenosť a vyslovené výzvy. Na kompliment sa naučte odpovedať jednoducho a bez snahy znižovať svoj vlastný úspech napríklad vetou: „Ďakujem, aj ja sa z toho teším.“ Pri kritike sa zas nad ňou najskôr naozaj zamyslite, až potom sa rozhodujte, či a ako budete reagovať. Nezabúdajte, že každý človek má právo na svoj názor – a ten sa nie vždy bude zhodovať s tým vaším. Často ani jeden nie je správny alebo nesprávny – ukazuje len rozlišnosť dvoch pohľadov na vec. Snaha o pochopenie druhých, rešpektovanie ich názorov a prijatie symbolicky podanej ruky dáva možnosť k osobnému rastu a vnútornej harmónii.

Asertivita prináša kompromisy

Výsledkom asertívnej komunikácie je dohoda, riešenie, ktoré prináša osoh a uspokojenie každému zo zúčastnených. Po takomto jednaní máte dobrý vnútorný pocit, pretože ste obhájili svoje záujmy a zároveň sa snažili získať partnera pre spoluprácu. Veľmi dôležitým bonusom je to, že sa upevnili vaše vzájomné vzťahy ako priateľstvo, dôvera, či pocit spolupatričnosti.


Snažíte sa komunikovať asertívne? Ako sa vám to darí? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, mm
Odporúčame