Ste náladová a cítite sa zle vo vlastnom tele? Upokojte hormóny a buďte v pohode

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Ako riešite problémy s hormonálnou nerovnováhou vy?

Hormóny vedia náš fyzický stav a celkovú pohodu zhoršiť rovnako ako napríklad aj baktérie

Možno to znie neuveriteľne, ale pokiaľ ide o zdravie, hormóny vedia náš fyzický stav a celkovú pohodu zhoršiť rovnako ako baktérie. Keď sa ich však naučíte zvládať, môže dôjsť aj k posilneniu vášho zdravia. Ak sa teda u vás objavili príznaky ako únava, kožné problémy, priberanie na váhe a následná strata hmotnosti či problémy so spánkom vedzte, že môže ísť o hormonálnu nerovnováhu.


Hormóny sú chemické látky, prostredníctvom ktorých vaše bunky komunikujú. Nachádzajú sa vo vašom krvnom riečisku odkiaľ putujú do tkanív alebo orgánov. Pracujú pomaly ale neustále a majú schopnosť ovplyvniť mnoho rôznych procesov vrátane rastu a vývoja, metabolizmu, sexuálnych funkcii, reprodukcie či napríklad nálady. Ako teda udržať vaše hormóny v rovnováhe?

Vyhnite sa omega-6 polynenasýteným tukom

Vychádzame zo základnej tézy, že telo v každom prípade k obnove buniek a produkcii hormónov tuky potrebuje. Ak mu však ponúkneme vysokú a nesprávnu koncentráciu polynenasýtených tukov, nemá inú možnosť, než v priebehu opravy a vytvárania nových buniek začleniť tieto tuky priamo do nich. Problém je, že polynenasýtené tuky sú veľmi nestabilné a v tele ľahko oxidujú, čo môže spôsobiť zápal a bunkovú mutáciu. Najviac škody dokážu spôsobiť najmä pri srdečnej činnosti a funkcii ciev.

Vyhýbajte sa preto margarínu, rastlinným, arašidovým, repkovým a sójovým olejom či iným chemicky upraveným tukom. Zvoľte namiesto toho pravé maslo, olivový olej, živočíšne tuky a nezabudnite pridať do svojho jedálnička ryby.


Mohlo by vás zaujať: V menopauze priberajú mnohé ženy: Ako kilá navyše eliminovať?


Obmedzte kofeín

Väčšina z nás si šálku omamne voňajúcej kávy nedokáže odpustiť aj niekoľkokrát za deň. Pravdou však je, že príliš veľa kofeínu môže spôsobiť ťažkosti v endokrinnom systéme. Ten je v podstate zodpovedný za tvorbu hormónov, pretože ide o žľazy s vnútorným vylučovaním, ktoré tieto látky produkujú.

Obmedzte teda pitie kávy alebo ju úplne nahraďte prospešnými bylinnými čajmi (zelený, kamilkový, mätový). Skúsiť môžete aj bezkofeínovú kávu – mnoho ľudí rozdiel ani nerozpozná.

Vyhnite sa toxínom

Toxíny nájdené v pesticídoch, plastoch, chemických čistiacich látkach a dokonca aj v obyčajných matracoch, môžu obsahovať hormonálne disruptory. Sú to látky, ktoré napodobňujú hormóny v tele, avšak na rozdiel od skutočných hormónov spôsobujú nepriaznivé účinky v nervovom a imunitnom systéme, či počas vývoja alebo reprodukcie.

Ak sa u vás prejavila hormonálna nerovnováha alebo pri snahe otehotnieť je dôležité zabrániť kontaktu s toxínmi.  Jedlo preto pripravujte v sklenených alebo kovových panviciach či hrncoch (bez náterov alebo teflónu). Vyhýbajte sa skladovaniu potravín v plastových nádobách a už vôbec ich nepoužívajte pri zohrievaní vášho jedla. Nezabudnite poriadne umyť ovocie aj zeleninu. Ak je to možné, kupujte radšej bioprodukty či bio mäso a zásadne nepoužívajte chemické pesticídy alebo čistiace prostriedky, radšej si pripravte svoje vlastné.


Mohlo by vás zaujať: Myómy sú súčasťou života mnohých žien: Čo o nich potrebujete vedieť?


Doprajte si dostatok spánku

Túto radu vari ani nemožno zdôrazňovať viac. Nedostatok kvalitného spánku totiž nespôsobuje problémy len v oblasti hormonálnej aktivity, ale je spojený s množstvom ďalších ťažkostí. Dostatočne dlhý a kvalitný spánok totiž vplýva na správnu funkciu srdca, znižuje stres a tým prispieva k zníženiu krvného tlaku, znižuje riziko vzniku depresie a mnoho iných. Ak sa v noci často prevraciate zos trany na stranu a neviete zaspať, možno by ste porušujete niektoré z desatora zdravého spánku. Pred tabletkami skúste najskôr prírodné prostriedky.

Obmedzte cvičenie

Ale len to fyzicky náročné. Ak totiž trpíte hormonálnou nerovnováhou, intenzívne cvičenie môže vlastne váš problém ešte zhoršiť. Spánok je v skutočnosti oveľa dôležitejší, aspoň v priebehu vyrovnávacej fázy, takže sa zamerajte skôr na relaxačné cvičenie ako je chôdza alebo plávanie a vyhnúť sa behu, kardio cvičeniam či aerobiku.


Mali ste už niekedy problémy so svojimi hormónmi? Ako ste ich riešili? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár