Dom je ako ekosystém: Tipnite si, koľko plesní a baktérií si s vami nažíva!

Utieranie prachu

thinkstockphotos.com

Myslíte si, že váš domov je dokonale čistý, bez mikróbov a baktérií? Ste na omyle. Aj v tej najčistejšej domácnosti ich možno nájsť tisíce. Dokonca môžu čo-to prezradiť aj o jej obyvateľoch.

Menažérie mikroskopického života, skutočnej zoologickej záhrady s mimoriadnou rozmanitosťou, sa ukrývajú v obyčajnom prachu v domácnosti. A vedci teraz zisťujú, že sa tieto mikrokomunity môžu jedna od druhej nesmierne líšiť v závislosti na tom, kde daný človek žije, akých má domácich miláčikov, a koľko členov domácnosti sú muži a koľko ženy.

Dom ako ekosystém

,,Naše domy sú ekosystémy,hovorí spoluautor štúdie Noah Fierer, mikrobiálny ekológ Coloradskej univerzity. ,,Žijeme s úžasne rozmanitými mikroorganizmami, ktoré ale nevidíme, citoval ho spravodajský server Live Science. Fierer a jeho kolegovia najprv skúmali mikrobiálne ekosystémy, ktoré sú v pôde a rastlinách. ,,A potom som začal premýšľať o prostredí, kde trávime väčšinu svojho času a to je domov,poznamenal Fierer. ,,Aký druh mikróbov sa nájsť v našich domoch, a ako sa od seba líšia?

Mohlo by vás zaujať: Záškodník vo vašom domove: Porazte plesne účinne a natrvalo

Kopec plesní a baktérií okolo nás

Vedci s pomocou stoviek dobrovoľníkov nazbierali a potom v laboratóriu analyzovali prach zozbieraný z vnútra aj vonkajších priestorov zhruba 1200 domov v kontinentálnej časti Spojených štátov. ,,Rozsah mikrobiálnej diverzity, aký sme v domovom prachu objavili, bol skutočne obrovský,povedal Fierer. Dohromady objavili viac ako 125 000 typov baktérií a 72 000 typov plesní. Plesne, ktoré ľudia majú v domoch, sa pomerne predvídateľným spôsobom líšili v závislosti na klimatických a geografických oblastiach kvôli takým faktorom, ako je teplota a vlhkosť. ,,Kde žijete, rozhoduje o tom, aké plesne budú žiť vo vnútri vášho domu,dodal Fierer.

Odlišná hygiena mužov a žien?

Zaujímavé je, že sa bakteriálne komunity vnútri domov môžu tiež líšiť podľa počtu mužov a žien, ktorí v nich bývajú. Tento rozdiel môže byť spôsobený jednak odlišnosťami biológie kože, a možno tiež hygienou mužov a žien, dodali vedci.

Mohlo by vás zaujať: Vodka v domácnosti: Poradí si s plesňou, zvyškami lepidiel a dodá lesk zrkadlám

So zvieratkami prichádzajú mikróby

Naopak baktérie, ktoré ľudia vo vnútri svojich príbytkov majú, viac závisia od počtu a druhu obyvateľov domu. ,,Hlavným faktorom je, či v dome žije pes alebo mačka,uviedol Fierer. ,,Keď si zaobstaráte psa alebo mačku, privediete si nielen roztomilé, huňaté zvieratko, ale tiež mikróby, ktoré sú s týmto zvieraťom spojené. Pokiaľ ide o psov, väčšina z nich pravdepodobne pochádza z ich tlamy.

Psy a mačky proti alergiám

Väčšina z mikróbov nájdených v domoch je neškodná a niektoré z nich môžu dokonca byť užitočné. ,,Existujú dôkazy, že prítomnosť psov a mačiek v domácnosti môže deti uchrániť pred alergiami,uviedol Fierer. ,,Ľudia by sa plesní a baktérií vo svojom dome nemali desiť. Dávno už vieme, že tam sú. jednoducho súčasťou života.

Ako často utierate prach vo vašej domácnosti? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, ČTK, Live Science