Je lepšie ranné či večerné cvičenie? Tú sú ich výhody i nevýhody

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Cvičíte radšej ráno alebo večer?

Jednoznačná a definitívna odpoveď na otázku, či je lepšie ranné alebo večerné cvičenie zatiaľ neexistuje

Jednoznačná a definitívna odpoveď na otázku, či je lepšie ranné alebo večerné cvičenie zatiaľ neexistuje. Existuje však niekoľko faktorov, ktoré vám môžu pomôcť rozhodnúť sa, či deň športom začnete alebo ukončíte. Ako ranné, tak i večerné cvičenie má totiž niekoľko výhod, ale i nevýhod.


Ranné cvičenie – prečo áno?

  • Budete mať viac energie

Cvičenie totiž súvisí s istými telesnými procesmi, vďaka ktorým sa počas dňa budete cítiť sviežo a nabití energiou. Počas fyzickej aktivity sa do tela vyplavujú aj endorfíny, tzv. hormóny šťastia. Vedci z univerzity v Glasgowe pozorovali dve skupiny ľudí – prvá z nich cvičila ráno, druhá si športové aktivity nechala na večer. Výsledkom tohto výskumu bolo zistenie, že ľudia, ktorí deň začali fyzickou aktivitou, mali počas dňa lepšiu náladu, stresové situácie zvládali ľahšie a mali pozitívnejšie myslenie.

  • Chudnete efektívnejšie

Váš metabolizmus je totiž rýchlejší v ranných hodinách, vďaka čomu máte tendenciu spáliť viac kalórií. Termálny efekt cvičenia navyše pôsobí najmenej ďalšie štyri hodiny po tréningu. Tak pomáha zvýšiť celkový výdavok kalórií v priebehu dňa. Zjednodušene povedané, pri rannom cvičení chudnete z vašej váhy, kým pri večernom cvičení spaľujete energiu, ktorú ste prijali počas dňa.

  • Ľahšie sa donútite

Pre niektorých ľudí ranné vstávanie nepredstavuje príjemnú činnosť a k cvičeniu sa musia doslova presviedčať. Motiváciou vám však môže byť myšlienka na večer, kedy po práci ešte obúvate športové topánky a po celodennej námahe zdvíhate činky. No nie je lepšie si to „odkrútiť „hneď na začiatku dňa?


Mohlo by vás zaujať: Čas cvičenia je pri chudnutí dôležitý: Viete, kedy spálite najviac kalórií?


Ranné cvičenie – prečo nie?

  • Telu sa nechce

Telesná teplota je totiž v ranných hodinách najnižšia. To znamená, že svaly sú chladnejšie a tým aj menej flexibilnejšie, čo zvyšuje riziko zranenia a znižuje účinnosť cvičenia. Pomôcť ale môže poriadna rozcvička, po ktorej už môžete smelo vystúpiť na pás a zabehnúť zopár kilometrov.

  • Ani hlave sa nechce

Aby ste si pred odchodom do práce stihli zacvičiť, budete si zrejme musieť privstať a to môže byť problém najmä počas zimných dní. Presvedčiť myseľ a telo vstať z teplej postele dá zabrať. Ak ste navyše ešte unavení a váš spánok nebol ktovieaký, musíte dúfať, že vaša vôľa je pevnejšia než túžba zostať v posteli „ešte aspoň chvíľku“.

  • Možno nebudete vládať

A tak budete potrebovať raňajky, no po ich skonzumovaní musíte chvíľku počkať. S plným žalúdkom sa predsa skákať nedá. Kým si však zvyknete na druh, množstvo jedla a čas jeho servírovania, ktoré je pred vašim cvičením prijateľné, bude to zrejme trvať.


Mohlo by vás zaujať: Najväčšie mýty o cvičení: Odhaľte ich ešte dnes a zhadzujte kilá efektívnejšie


Večerné cvičenie – prečo áno?

  • Zbavíte si stresu

Večerné cvičenie je vhodné najmä počas náročných dní. Či máte fyzicky alebo psychicky náročné zamestnanie, problémy môžete vybiť práve večerným športovaním. Opäť to súvisí s vyplavovaním spomínaných endorfínov.

  • Budete mať lepší spánok

Fyzické vyčerpanie spôsobí, že sa vám bude oveľa ľahšie zaspávať a aj celková kvalita spánku sa zlepší. Rôzne zvuky, ruchy či svetelné podnety váš organizmus nebude vnímať, a tak bude spánok kontinuálny. To však neplatí, pokiaľ cvičíte príliš neskoro. Medzi spánkom a ukončením cvičenia by mal byť dvoj až trojhodinový odstup.

  • Vaše telo je energeticky pripravené

V porovnaní s ranným cvičením ste totiž počas dňa prijali energiu a váš organizmus nie je dehydrovaný. Nebudete teda potrebovať doplniť živiny.


Mohlo by vás zaujať: Fitnes prístroj na doma: Ktorý vám vyformuje postavuje najlepšie?


Večerné cvičenie – prečo nie?

  • Prípadné problémy so spánkom

Príliš neskoré cvičenie môže narušiť spánkový cyklus. Fyzická aktivita totiž zvyšuje hladinu kortizolu. Ten zvyšuje krvný tlak a bdelosť. Vo večerných hodinách by však hladina kortizolu už mala klesať. Dôležité je preto dodržať odstup medzi cvičením a spánkom.

  • Priveľká únava po celom dni

Cvičenie večer vyžaduje tiež poriadny kus sebazaprenia. Najmä ak je ste unavení, vonku tma, zima, prší a vy máte chuť vyložiť si doma nohy s čajom či kávou v ruke. Záleží teda na tom, čo je jednoduchšie práve pre vás – premôcť sa ráno, alebo večer?


V akom čase si zvyknete zacvičiť vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (9)

  • mojo-mojo 16.12.2015, 12:32

    cvicit jednoznacne vecer. rano je telo neohybne, stuhnute, nemienim sa trapit. vecer, ked je uz klud, tak clovek vypne aj hlavu a cvicenie je ovela lepsie - bez rozmyslania, co musim este spravit v ten den. aj svaly su zahriate.

  • namotavac 16.12.2015, 12:08

    hlavne ze sa cvici!!! ....raz mozem rano, raz vecer tak neriesim kedy to je lepsejsejsie

  • aika 09.12.2015, 22:22

    :) my cvicime "vecer". Rano by sme to nestihali,a ak sa da spat co i len o minutu dlhsie nevyleziem z postele. Treningy mame od 5tej -6tej 3x do tyzdna, utorky/stvrtky od 5tej- 7dmej. Dobre na tom je to,ze aj ked sa na mna vali jedna katastrofa za druhou,den je totalne nanic,ludia detto viem,ze vecer sa riadne vyblaznim,znicim a zaspim ani neviem ako :)

  • martenz 08.12.2015, 16:46

    lenivec: za pol hodinu sa da nieco precvicit? Mne trva len stretching pol hodiny. A po cviceni sa ma davat tepla az velmi tepla srcha, je to ovela lepsie pre svaly, uvolnia sa ti, tym ze si das studenu sprchu, je uplne to najhorsie pre tvoje telo hned po cviceni...

  • veriaci01 08.12.2015, 12:40

    Prioritne si položím otázku,či cvičiť alebo nie !!! Ak sa aj náhodou rozhodnem,že cvičiť budem,až potom sa rozhodnem,že kedy !!! Teda,či ráno,či večer,či cez deň a tak podobne ! Ja len na margo toľko...

  • lenivec 08.12.2015, 11:28

    Ja vstavam okolo piatej, cvicim tak polhodku, sprcha ranajky a o pol siedmej odchadzam z domu. V praci som okolo siedmej a pracujem :) Robim to tak uz viac ako 20 rokov aj so studenou sprchou po sprchovani.

  • popangelov 08.12.2015, 07:30

    Aj Ty sprav niečo pre seba, nauč sa slovensky. zmeňte, spravte

  • ii11 08.12.2015, 07:30

    Super. Hneď sa pridám. Až na to, že o 07.00 musím byť v robote. Tak s tými lenivými a zakomplexovanými pomaly. Niekto musí aj pracovať.

  • JA 08.12.2015, 06:59

    Cvičím ráno pondelok, streda, piatok od 6:30 do cca 7:15-7:30 a je to úplne super nakopne ma to viac ako ranná káva. Vrelo odporúčam lenivým zakomplexovaným ľuďom ktorí sedia pri TV a nadávajú na svet. Zmeňťe to a spravťe niečo pre seba telo sa Vám poďakuje a doplníte ranú pozitívnu energiu:-)

1

Pridať komentár