Zápal vo vašom tele: Zmiernite jeho príznaky vďaka týmto potravinám

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Kurkuma obsahuje silný antioxidant kurkumín, ktorý má protizápalové vlastnosti

Zápal je prirodzenou odpoveďou organizmu na podnety, ktoré môžu viesť k poškodeniu buniek či orgánov. Jeho úlohou je liečiť infekcie či poranenia tkaniva, no ak sa vymkne spod kontroly, môže dôjsť aj k trvalému narušeniu zdravotného stavu.


Zápal môže byť akútny alebo chronický. Akútny zápal prepukne rýchlo, pričom symptómy zvyčajne pretrvávajú od niekoľkých dní po dva týždne. Na druhej strane chronický môže trvať aj niekoľko mesiacov, či dokonca rokov.

Medzi príznaky zápalu radíme:

  • začervenanie pokožky
  • opuchy kĺbov
  • mimoriadna citlivosť miesta na tele
  • horúčka
  • zimnica
  • strata energie
  • bolesti hlavy
  • strata chuti do jedla
  • stuhnutie svalov

Zápal v tele môže prepuknúť pri rôznych zdravotných komplikáciách. Medzi ne patrí astma, zápal prínosových dutín, ateroskleróza, celiakia, senná nádcha, črevné ochorenia, reumatoidná artritída a dokonca aj rakovina. Pokiaľ chcete pomôcť telu v boji proti zápalom, mali by ste svoj jedálniček obohatiť o niekoľko potravín, ktoré majú spoločnú jednu zásadnú vec - protizápalové účinky.


Mohlo by vás zaujať: Nedajte zápalom šancu: V boji proti nim vám pomôžu tieto potraviny


Zázvor plný gingerolu

Obsahuje totiž zlúčeninu zvanú gingerol, vďaka ktorej sa vyznačuje protizápalovými účinkami. Podľa skupiny vedcov zaoberajúcich sa vlastnosťami zázvoru, ktorých výsledky boli uverejnené v roku 2005 publikácii Journal od Medicinal Food, zázvor ovplyvňuje zápalové procesy už na bunkovej úrovni. To ocenia najmä pacienti trpiaci osteoartrózou alebo reumatídnou artritídou. Po pravidelnej konzumácii zázvoru u nich dochádza k výraznému zníženiu bolestí a preukázateľne zlepšenej schopnosti pohybu. Zázvor dokonca pomáha zmierňovať zápal po ťažkej fyzickej aktivite ako je napríklad túra či cvičenie. Pozor však na príliš častú konzumáciu zázvoru, pri vyšších dávkach totiž dochádza k riedeniu krvi.

Losos pomáha vďaka mastným kyselinám

Ryby s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín, pomáhajú tiež zmierniť zápal. Štúdie naznačujú, že práve kyselina eikozapentaénová a kyselina dokosahexaenová zohrávajú kľúčovú úlohu pri znižovaní hladiny cytokínov v tele. Cytokíny sú zlúčeniny, ktoré podporujú zápal. Aby ste však zachovali protizápalové vlastnosti, jedzte radšej grilované ryby. Pri pečení totiž môže dôjsť k tomu, že pripaľovaním sa ničia zdravé tuky.


Mohlo by vás zaujať: Bolia vás kĺby, alebo máte zápal? Pomôžte si týmito potravinami


Špenát sa hodí nielen pri anémii

Táto tmavozelená listová zelenina obsahuje vitamín E a karotenoidy, ktoré pracujú ako zápal zmierňujúce antioxidanty. Tieto látky zároveň pomáhajú chrániť telo pred cytokínmi. Špenát je okrem toho aj dobrým zdrojom kyseliny alfa-linolénovej, ktorá funguje ako silný protizápalový prostriedok a znižuje bolesti. Špenát môže pomôcť znížiť astmatický zápal, bolesti spojené s artritídou a migrénami.

Vlašské orechy pre vaše srdce

Aj vlašské orechy sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré okrem pozitívnych účinkov na kardiovaskulárny systém, majú aj schopnosť znižovať zápal a zmierňovať s ním spojené symptómy. Americkí vedci zaoberajúci sa výživovými hodnotami potravín v roku 2004 prišli s informáciou, že už 65 gramov vlašských orechov denne výrazne znižuje hladinu zápalových činiteľov, ktoré spôsobujú vznik srdcových chorôb. Pravidelná konzumácia vlašských orechov navyše môže zabrániť vzniku chronických ochorení ako sú srdcové choroby a artritída.


Mohlo by vás zaujať: Protizápalové prostriedky na báze prírody: Udržte vďaka nim svoje telo vo forme


Kurkume dajte zelenú

Aktívna zložka kurkumín, ktorý sa nachádza v kurkume, je antioxidant, ktorý má protizápalové vlastnosti. Podľa štúdie z roku 2003 uverejnenej v Časopise alternatívnej a komplementárnej medicíny, vedci dospeli k záveru, že kurkuma inhibuje rad rôznych molekúl, ktoré podnecujú a rozširujú v tele zápal. Toto korenie je účinné najmä pri redukcii zápalu v dôsledku artritídy či rôznych svalových zranení.


Ktoré zo spomínaných potravín sa vám v boji so zápalmi osvedčili najviac? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (3)

  • bingo 22.12.2015, 12:50

    trepete blbosti ako vzdy. nebudem to ani rozoberat ale zapaly sa liecia inak,alchymisti.

  • show 22.12.2015, 11:55

    Matúš, práve preto. že si ho zjedol naraz veľa mal si z toho veľké ho... Kurkumu (a nielen ju) treba konzumovať v malých množstvách a pravidelne. Podobne ak si dáš 1/2 kila vitamínu C, chrípku ti to nevylieči. Musíš dávkovať v menších množstvách a častejšie. Kurkuma je super, len treba pri tom používať rozum.

  • Matúš 18.12.2015, 10:28

    kurkuma, je obyčajné korenie a nie je zneho ani zamak osohu. zjedol som 1/2 kila a nič.

1

Pridať komentár