Porady po stojačky: Sú krátke, ale efektívne

Stretnutie postojačky

isifa.com

V amerických firmách sú v poslednej dobe stále populárnejšie porady v stoji. Podľa denníka The Wall Street Journal si ich obľúbili najmä technologické podniky, ktoré kladú dôraz na rýchlosť a efektivitu. Státie im umožňuje odbúrať neblahé sprievodné javy „sedavých“ porád, ako sú dlhé prejavy, hranie hier na mobilnom telefóne či duševná neprítomnosť niektorých účastníkov.

Porady „na stojáka“ sú denným chlebom napríklad v spoločnosti Atomic Object z Grand Rapids v Michigane. Zriedka trvajú dlhšie ako päť minút, zamestnanci sa na ich konci obvykle rýchlo pretiahnu a potom pokračujú v pracovnom dni. Šéfovia firmy na nich tiež neradi vidia stoly. „Človeka zvádzajú k tomu, aby sa o ne opieral, alebo si nane  pokladal laptopy,“ podotýka viceprezident firmy Michael Marsiglia.

The Wall Street Journal pritom pripomína, že porady v stoji nie sú úplnou novinkou. Usporiadali ich napríklad niektorí vojenskí velitelia počas prvej svetovej vojny. Výnimkou v minulosti neboli ani v mnohých firmách. Podľa výskumu Allena Bluedorna z Missourijskej univerzity z roku 1998 sú porady v stoji zhruba o tretinu kratšie ako porady v sede, bez toho, aby tým trpela kvalita rozhodovania.


Tiež by vás mohlo zaujať: 7 krokov k ideálnej kancelárii: Pre lepšie výsledky a väčšiu pohodu


Za ich súčasnou obľubou ale stojí metóda Agile, ktorá sa používa pri tvorbe softvéru. Vychádza z manifestu, ktorý v roku 2001 zverejnilo 17 programátorov. Kládli pritom dôraz na vtesnanie vývojových projektov do krátkych úsekov. Súčasťou metódy sú každodenné porady v stoji, na ktorých by účastníci mali svojich kolegov oboznámiť s tromi vecami: čo urobili od predchádzajúcej porady, čo robia dnes a s akými prekážkami sa stretávajú.

S rastúcou popularitou Agile sa zvyšuje aj obľuba porád v stoji. Spoločnosť VersionOne, ktorá vyvíja softvér pre tieto metódy, v roku 2011 v prieskume medzi približne 6000 zamestnancami technologických firiem z celého sveta zistila, že 78 percent z nich má také porady každý deň.


Tiež by vás mohlo zaujať: Šanca pre dlhodobo nezamestnaných: Čo tak rozbehnúť vlastný biznis?


Trendu sa prispôsobujú aj tvorcovia kancelárií, ktorí pri svojich návrhoch pamätajú na priestor na státie. V niektorých firmách si ale poradia aj bez nich. Technologický poradca a bývalý zamestnanec Microsoftu Mitch Lacey napríklad uviedol, že jeho bývalí kolegovia sa radili na nevykurovanom schodisku, aby porady boli čo najkratšie. Inde zase z rovnakého dôvodu organizujú porady pred obedom.

V coloradskej spoločnosti Mountain Goat Software zase dlhým rečiam a prestojom bráni gumová krysa. Zamestnanci ju môžu zdvihnúť, ak majú pocit, že niekto hovorí zbytočne dlho a že by sa porada mala pohnúť dopredu. V jednej vývojovej skupine Microsoftu zamestnanci pre zmenu hádžu gumové kurča menom Ralph, aby sa určilo, kto bude hovoriť ďalší. Vo floridskej spoločnosti Hashrocket zase hovoriaci zamestnanec musí držať päťkilový medicinbal. „Je to drsné, ale ľudia potom zbytočne nevedú dlhé preslovy,“ podotkol zakladateľ firmy Obie Fernandez.


Tiež by vás mohlo zaujať: Snívate o práci v pohodlí domova? Pripravte sa aj na negatíva


Ani porady v stoji ale nie sú stopercentne účinné proti podvádzaniu. „Máme tu ľudí, ktorí sú fakt dobrí v hrbení sa, alebo opieraní o niečo,“ hovorí zakladateľ spoločnosti Gist TA McCann.

Zdroj: isifa.com, SITA, ČTK
Odporúčame