Ste mrzutí a nič vás neteší? Naštartujte svoje hormóny šťastia

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Cítite sa momentálne šťastný/-á?

Pokiaľ neprekypujete práve najlepšou náladou a len veľmi ťažko hľadáte dôvod na úsmev, pravdepodobne za to môžu práve hormóny

Hormóny sú nesmierne dôležité látky, ktoré ovplyvňujú množstvo procesov v našom tele. Medzi nimi napríklad metabolizmus, trávenie, či rast, ale aj náš psychický stav. Pokiaľ teda neprekypujete práve najlepšou náladou a len veľmi ťažko hľadáte dôvod na úsmev, pravdepodobne za to môžu práve oni.


Za to, akí šťastní v živote budeme, môžu podľa štúdie vedcov z Asociácie psychologických vied z roku 2008 z päťdesiatich percent vrodené gény. Ostatnú časť majú na starosti práve spomínané hormóny. Ak dlhodobo trpíte podráždenosťou, nechuťou, apatiou alebo melancholickou náladou, zrejme budete potrebovať naštartovať niektorý z nasledujúcich hormónov šťastia.

Endorfín

Je pre mnohých zrejme najznámejším zo všetkých hormónov, ktoré ovplyvňujú naše telo, dušu i myseľ. Vďaka nemu cítime v niektorých situáciách typický príjemný pocit, ktorý mnohí opisujú ako radosť, šťastie alebo nadšenie. Endorfíny však pôsobia aj ako analgetiká alebo sedatíva, čo znamená, že znižujú vnímanie bolesti. Keďže sa však tvoria prirodzene v našom tele, nevzniká pri nich závislosť.

Zjednodušene sa dá povedať, že tieto hormóny sa do tela vyplavujú pri aktivitách, ktoré sú nám príjemné. Ich tvorbu však najintenzívnejšie podporíte akýmkoľvek pohybom. Ten môže zahŕňať šport, tanec, ale i kvalitný sex. Ideálnou kombináciou je pohybová aktivita s obľúbená hudba. Ale aj sledovanie komédie, konzumácia čokolády či obľúbeného jedla, akupunktúra – to všetko radíme k bohatým „zdrojom endorfínov“.


Mohlo by vás zaujať: Testosterón ako alfa a omega mužského starnutia: Máte ho v tele dosť?


Dopamín

Tento hormón nás doslova dopuje skvelým pocitom za dobre odvedenú prácu. Vďaka nemu sa zároveň dokážete ľahšie sústrediť a zvládate vykonávať svoje povinnosti bez väčšej fyzickej či psychickej vyčerpanosti a námahy. Jeho nedostatok sa prejavuje aj stratou energie a chuti do aktivít či záľub, ktoré inak považujete za obľúbené.

 Ideálnou aktivitou pre jeho tvorbu je napríklad tanec pri obľúbenej hudbe, pri ktorom dochádza k intenzívnym pohybom väčšiny svalov a synchronizácii celého tela. Deficit dopamínu však zmiernite i kvalitným spánkom a relaxáciou. Vyššiu hladinu tohto hormónu šťastia spôsobuje aj konzumácia niektorých potravín (mandle, jablká, avokádo, čokoláda, melón, ovsená kaša) a najmä zníženie príjmu cukrov a kofeínu. Pod jeho nedostatočnú tvorbu sa môže podpísať i deficit horčíka v organizme alebo stres.

Serotonín

Hormón zvaný serotonín do veľkej miery ovplyvňuje nielen vašu dobrú náladu, ale aj celkovú uvoľnenosť. Zároveň je zodpovedný aj za sexuálnu túžbu, chuť do jedla, schopnosť zapamätávania a sústredenia a správania k ostatným ľuďom. Tvorí sa najmä v mozgu a jeho produkciu ovplyvňuje napríklad svižný pohyb (predovšetkým na čerstvom vzduchu) a vyvážená strava.

Chuť na sladké tiež súvisí s tvorbou serotonínu. Sacharidy totiž zvyšujú jeho hladinu. Aby ste však predišli nekontrolovanému zvyšovaniu hmotnosti, jedzte najmä potraviny bohaté na vlákninu. Dávky serotonínu v organizme zabezpečíte aj pohybom na čerstvom vzduchu pri slnečných lúčoch, kvalitnými relaxačnými masážami celého tela, pozitívnym myslením a vyhýbaním sa stresovým situáciám. 


Mohlo by vás zaujať: Strata sebavedomia, strach či nervozita: Ako si poradiť s úzkostnou depresiou?


Oxytocín

Oxytocín je často nazývanú aj „hormón lásky“. Vedci z Univerzity Claremont v Kalifornii prišli na to, že vo väčšej miere ovplyvňuje najmä ženy. Schopnosť ľahšie nadviazať kontakt s opačným pohlavím, aj spontánnosť a komunikácia vo vzťahu k ostatným či celková spokojnosť  so životom je podmienená najmä hladinou oxytocínu v organizme.

Čo stimuluje jeho tvorbu je práve kontakt s blízkymi ľuďmi, maznanie s partnerom, deťmi či domácim miláčikom, láskavé a príjemné správanie k ostatným, aktivity spojené s pomocou druhým a prejavy náklonnosti. Stresu, hádkam a situáciám, ktoré vám spôsobujú smútok, by ste sa naopak mali vyhýbať, keďže významne znižujú hladinu tohto hormónu v krvi.

Progesterón

Ide o hormón, ktorý má za úlohu predovšetkým zabraňovať vzniku pocitu úzkosti, podráždenosti či nekontrolovaným zmenám nálad. Zároveň je zodpovedný za kvalitný spánok. U žien po štyridsiatke klesá jeho hladina, čo zhoršuje aj prípadný stres a nezdravá životospráva. Práve vtedy dochádza k zníženiu libida, výkyvom nálad a vzniku depresií.

Napraviť to môže zmena stravovania, či chvíle, kedy si doprajete relax, pokoj a starostlivosť o telo napríklad v podobe masáže či návštevy salónu krásy. V prvom rade by ste však mali doplniť vitamíny B a C a minerály zinok a horčík, ktorých nízky príjem výrazne sťažuje vyplavovanie progesterónu. Prirodzene ich získate konzumáciou vlašských orechov, citrusových plodov,  špenátu, chudého červeného mäsa, morských plodov, tmavej čokolády, tekvice, či melónov.


Mohlo by vás zaujať: Ľútosť, smútok, únava: Zatočte s jesennou depresiou a zlepšite svoj život


Estrogén

Estrogén je známy najmä ako ženský hormón, pretože vzniká primárne v ženských pohlavných orgánoch. V malej miere sa však nachádza aj v mužskom tele. Sčasti je spojený s tvorbou serotonínu, no pokiaľ ide o náladu, jeho úlohou je udržiavať ju stabilne pozitívnu. Chráni pred podráždenosťou a pocitmi úzkosti. Hladina estrogénu v ženskom tele prirodzene klesá s príchodom menopauzy.

Jeho zabijakom je však napríklad aj fajčenie, či paradoxne extrémna fyzická aktivita. Pomôcť môže napríklad jóga, meditácia, špeciálne dýchacie cvičenie, ktoré spôsobuje primeranú tvorbu estrogénu, zníženie príjmu cukrov, či konzumácia potravín bohatých na fytoestrogény. Takými sú napríklad sója, hrach, fazuľa, brusnice, slivky, marhule, ľanové semienka, brokolica a karfiol.

Ako teda naštartovať tvorbu hormónov dobrej nálady vo všeobecnosti?

  • Doprajte si dostatok pohybu, nechoďte však do extrémov
  • Spite 7-8 hodín denne
  • Vystavujte sa aj slnečným lúčom
  • Stravujte sa vyvážene
  • Maznajte sa – so svojou polovičkou, deťmi, s domácimi miláčikmi
  • Choďte na relaxačnú masáž
  • Naučte sa meditovať a oslobodiť od stresu

Aké množstvo sladkostí si denne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Lucia
  • Foto: thinkstockphotos.com

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár