Všetko čo by ste mali vedieť o poruchách spánku: Dajte im zbohom už dnes

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Máte problémy so zaspávaním?

Počet ľudí, ktorí trpia poruchami spánku, sa z roka na rok zväčšuje

Počet ľudí, ktorí trpia poruchami spánku, sa z roka na rok zväčšuje. Väčšinou sa tieto problémy týkajú tých, ktorí pracujú striedavo cez deň a v noci, sú pod dlhodobým stresom, alebo u ľudí, ktorí často lietajú a sú tak nútení prekonávať viaceré časové pásma.


Kedy hovoríme o poruche?

Ak sa z času na čas zle vyspíte, netreba robiť paniku, pretože je to normálne a bežné. O poruche spánku hovoríme až vtedy, ak ide o dlhodobý stav, ktorý obmedzuje bežný život. Okrem vyššie spomenutých prípadov trpia často poruchami spánku aj ľudia v pokročilom veku. Vo vážnych prípadoch je potrebné navštíviť neurológa alebo pneumológa, ktorí vám poradia, ako ďalej postupovať.

Poruchy sú rôzne

Porúch spánku je niekoľko. Medzi najčastejšie vyskytujúce sa patrí týchto päť:

●       Hyposomnia: tzv. nespavosť. Prejavuje sa ťažkým zaspávaním, častým budením a ľahký spánkom. Ľudia, ktorí trpia hyposomniou sú počas dňa bez energie a unavení.

●       Hypersomnia: podobná tzv. narkolepsiíi Prejavuje sa potrebou spať 12 hodín a viac.

●       Spánkové poruchy dýchania: ide o problémy s dýchaním a teda aj o často vyskytujúce sa chrápanie.

●       Námesačnosť: tzv. somnambulizmus. Človek počas spánku robí veci, o ktorých nevie. Takáto porucha si vyžaduje odbornú pomoc.

●       Spánkové apnoe: ide o problém, ktorý sa prejavuje zastavením dýchania na niekoľko sekúnd, viackrát počas jednej hodiny. Vážna životunebezpečná porucha, ktorá si vyžaduje okamžitú liečbu.


Mohlo by vás zaujímať: Nie je nespavosť ako nespavosť: Aká trápi vás a čo proti nej môže zabrať?


Poľaviť z tempa

Ak trpíte poruchami spánku, problém môže byť aj v tom, že nežijete v psychickej pohode a dlhodobo prežívate stres. Ak sa teda napríklad bojíte o svoje miesto v práci alebo pracujete príliš veľa, mali by ste poľaviť z tempa, inak si koledujete o vážne problémy.

Okrem stresu však na váš spánok negatívne vplýva aj to, ak pijete veľké množstvo kofeínových nápojov, jete ťažké jedlá pred spaním, zaspávate v hluku alebo pri svetle a užívate lieky, ktoré spánok narúšajú.

Následky môžu byť vážne

Ak sa poruchy spánku neriešia, následky môžu byť skutočne nepríjemné. Ak sa telo dlhodobo nevie poriadne vyspať a oddýchnuť si, môže pociťovať neopísateľnú únavu a neschopnosť vykonávať akúkoľvek činnosť.

V krajných prípadoch môže dôjsť k situáciám, keď je človek neprimerane agresívny. A to aj keď sa sa uňho agresivita nikdy predtým neprejavila. Ide jednoducho o reakciu tela, ktoré sa nevie s únavou vyrovnať inak. Okrem zlého stavu psychiky však môžu prísť aj bolesti hlavy, silné migrény, bolesti očí, problémy s dýchaním či so srdcom.


Mohlo by vás zaujímať: Nemôžete spávať? Pozrite sa na 5 osvedčených trikov, ktoré vám zaručene pomôžu


Dodržať zásady

Ak nechcete hneď navštíviť lekára, ale poruchy spánku liečiť doma po svojom, skúste sa držať týchto zásad:

●       Vstávajte každý deň v rovnakom čase a vytvorte si tak pravidelný režim.

●       Ležte len vtedy, keď spíte. Počas dňa čo najviac stojte a seďte.

●       Ak večer neviete zaspať, neležte zbytočne v posteli, ale vstaňte a robte inú aktivitu, ktorá vás unaví.

●       Choďte spať len vtedy, ak ste skutočne unavení a nie vtedy, kedy si myslíte, že by ste už mali ísť spať.

●       Vyhýbajte sa stresu, hluku a neskorému vyjedaniu chladničky.

●       Skúste sa vždy pred spánkom trochu prejsť a unaviť sa.

●       Skúste si dať levanduľové vrecúško pod vankúš alebo si urobte levanduľový kúpeľ. Táto rastlina upokojuje nervy a uľahčuje zaspávanie.

●       Veľa sa počas dňa hýbte.

●       Teplota vo vašej spálni by nemala byť vyššia ako 20 stupňov.


Máte vlastné skúsenosti s poruchami spánku? Napíšte ich ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • libu 27.11.2017, 10:50

    však par hodin spanku staci

1

Pridať komentár