Zápasíte s pomalým trávením? Zrýchliť ho dokážete aj vodou, šťavami či pivom

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
U citlivých ľudí spôsobuje pomalé trávenie veľké ťažkosti

Nepríjemné pocity plného brucha, bolesti, ale aj kŕče. Niektoré potraviny sa trávia horšie. Aj preto u citlivých ľudí spôsobuje pomalé trávenie ťažkosti. Dôležitý je vtedy výber nápojov. Nemali by dráždiť žalúdok a mali by sa ľahko vstrebávať. Existuje mnoho takých, ktoré dokážu tráviaci proces urýchliť. Ktoré to sú?


Voda je základ

Alfou a omegou dobre fungujúceho trávenia je obyčajná čistá voda. Ak jej prijímame dostatok a v správnom čase, podporujeme proces trávenia a vylučovania. Užitočné je piť častejšie, v malých dávkach.

Najlepšie je začať hneď ráno. Dva či tri deci vlažnej vody prečistí črevá a telo primerane zavlaží. Jedlo ale veľmi nezapíjajte, aby ste neriedili tráviace šťavy a enzýmy.

Ovocné a zeleninové šťavy

Ovocie a zelenina tráveniu mimoriadne prospievajú. Niekomu však môže konzumácia v surovom stave priniesť problémy. Vtedy možno zvoliť šťavy, ktoré povzbudia „lenivé“ črevá k väčšej aktivite.

Čerstvo vytlačená pomarančová alebo grapefruitová šťava má nielen vynikajúcu chuť, ale aj mnoho účinných látok pre lepšie trávenie. Kyslosť citrónovej šťavy podnecuje tvorbu tráviacich štiav. Výrazná chuť a silné tráviace účinky prečistia telo hneď po prebudení. Ľudia s citlivým žalúdkom by si ju mali zmiešať s vodou a piť až po jedle.

Mrkvová šťava sa nazýva priateľom útrob. Upokojuje sliznice tráviaceho traktu, zmierňuje podráždenie a zápaly. Odporúčaná dávka je 150 až 250 ml denne. Taktiež cviklová šťava dokázateľne prospieva tráveniu a krvotvorbe. Možno ju chutne miešať s ovocnými alebo inými zeleninovými džúsmi. Ak k nej pridáme šťavu z pomaranča, chuť nebude tak zemitá. S pridaným vitamínom C navyše telo zužitkuje ešte viac železa z cvikle.

Náš tip: Čo tak skúsiť cviklový nápoj na urýchlenie tráviaceho procesu? Na 2 porcie potrebujete: po 100 ml cviklovej a mrkvovej šťavy, 1 PL citrónovej šťavy, 100 g nízkotučného kefíru a soľ. Všetky šťavy spolu s kefírom zmixujte a osoľte.


Mohlo by vás zaujímať: Bylinný likér alebo borovička: Ktorý digestív na dobré trávenie si dáte vy?


Čaje z liečivých rastlín a korenín

Výbornými prostriedkami na podporu trávenia, proti nafukovaniu a kŕčovitým bolestiam brucha, sú najmä bylinné čaje. Konkrétne z rumančeka, mäty, medovky, materinej dúšky, šalvie, pŕhľavy, saturejky, tymianu alebo nechtíka lekárskeho. Tieto čaje sa odporúča piť po jedle.

Čaj z koreňa archangeliky lekárskej posilňuje žalúdok, upravuje vylučovanie žlče a pomáha pri nadúvaní. Na zlepšenie trávenia sa odporúča piť jedna šálka denne, nie však dlhodobo.

Skvelými regulátormi tráviaceho traktu sú tiež aníz a fenikel. Čaje z nich môžete piť pri pocitoch ťažoby, plnosti, pri hnačke alebo zápche.

Náš tip: Keď zmiešate lyžicu rozdrveného anízu alebo fenikla s mliekom a medom, získate chutný nápoj. Obzvlášť starší ľudia by ho mali požívať pravidelne pre rýchlejšie trávenie.

Ďumbier alebo zázvor je koreninou, ktorá takisto pomáha tráveniu a zbavuje nevoľnosti. Éterický olej gingerol povzbudí vylučovanie slín, žalúdočných štiav a žlče. Tým sa zvyšuje činnosť čriev.

Tučné či mastné jedlá zaťažujú žalúdok najviac, pretože sa trávia dlhšiu dobu. Ak vás v žalúdku príliš tlačia, pripravte si čaj z rovnakých dielov pyšteka obyčajného, ľubovníka a jahody. Dve lyžičky tejto zmesi zalejte 250 ml horúcej vody, nechajte odstáť a pite podľa potreby.

Pomôžu aj koreniny

Ak nemáte poruke bylinky, dobre vám poslúžia aj bežne používané koreniny: rasca, škorica, oregano, bazalka alebo klinčeky. Pomôžu odstrániť pocit plnosti a uvoľnia kŕče. Vďaka látke karvón pitie rascového čaju zlepšuje činnosť čriev.

Čaj zo škorice používali už aj naše staré mamy pri bolesti brucha a nevoľnosti. Pri jeho príprave stačí povariť škoricovú kôru vo vode.

A čo tak vyskúšať kardamóm? Semená tejto koreniny sú aromatické a hrejivé, povzbudzujú žalúdok aj črevá. Môžete ho primiešať do čierneho čaju a piť počas celého dňa.


Mohlo by vás zaujímať: Trápi vás pálenie záhy? Uhaste požiar v hrdle raz a navždy!


Nápoje s „dobrými“ baktériami

Pomalé trávenie môže súvisieť aj s nedostatkom prospešných baktérií, ktoré sa prirodzene vyskytujú v našej mikroflóre. Preto by sme ich mali pravidelne dopĺňať. Ich prírodným zdrojom sú probiotiká vo forme mliečnych nápojov so živými kultúrami. Ide hlavne o jogurtové a kyslomliečne nápoje, napríklad acidofilné mlieko, cmar a kefír. Ich výhodou je, že sú ľahšie stráviteľné. Baktérie kyseliny mliečnej rozložili časť laktózy, preto sú obzvlášť vhodné pre ľudí s jej intoleranciou.

Alkohol nie je celkom tabu

V malých množstvách môžu byť tráveniu osožné bylinkové likéry, najmä tie s horkou príchuťou. Pri zažívacích ťažkostiach si môžete dať denne jeden pohárik.

Pivo je nápoj a potravina v jednom. Pri umiernenej konzumácii sú jeho účinky na ľudské zdravie nespochybniteľné. Na činnosť tráviaceho traktu priaznivo vplývajú hlavne horké látky obsiahnuté v chmeli. Podnecujú prekrvenie slizníc, stimulujú tvorbu slín, tráviacich štiav a žlče. Ich pozitívne účinky nám dobre padnú pri spracovaní ťažkých jedál.


Máte skúsenosti s pomalým trávením? Napíšte ich ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • Daniel 24.07.2018, 20:49

    Ďakujem za skvelý tip, ako mi uľahčiť život v dňoch keď mám problémy s trávením a nemám pri sebe svoju rýchlu pomoc https://onlinelekaren.sk/p/orenzym-obalene-tablety-3660-mg-50-ks/, na tieto tabletky sa môžem spoľahnúť vždy, preto ich aj spomínam, pretože verím, že niekomu to možno aj vďaka môjmu komentáru môže pomôcť. Čierne uhlie zaberá tiež to áno, ale nie vždy.. Ak ale nemám toto pri sebe, už mnohokrát som bola bezradná, preto som rada, že tu je aj táto možnosť, ako takýto problém ľahko vyriešiť, bez akýchkoľvek problémov a ťažkostí. Článok veľmi pekne, krátko a stručne napísaný, chválim chválim chválim.

  • adamko 19.03.2018, 12:09

    Namiesto chľontania zelených žbŕnd si treba poriadne zatrtkať a problémy strávením nebudú!

1

Pridať komentár