Drahšie víno nám chutí viac: Cenovka ale dokáže oblafnúť naše zmysly

Martini

unsplash.com

Predstavte si, že máte pred sebou na stole dve rovnako vyzerajúce fľaše vína. Pri jednej máte cenovku, na ktorej stojí, že stojí 3 eurá, za druhú by ste zaplatili 20 eur. Ktoré vínko by ste si vybrali? Odpoveď je asi jasná.

Z výskumov vyplýva, že drahšie víno pôsobí na našu psychiku a tým pádom nám viac chutí. Potvrdili to vedci z francúzskej Insead Business School v Fontainebleau a z univerzity v nemeckom Bonne. Štúdiu zverejnili v časopise Scientific Reports.

Vedecký experiment

„Systém odmien je v prípade vyššej ceny aktivovaný výrazne silnejšie, a posilňuje tak zjavne aj chuťový zážitok,“ uviedol profesor Bern Weber z univerzity v bývalej západonemeckej metropole. Zaujímavou otázkou podľa neho teraz je, či je možné systém odmien vytrénovať tak, aby bol na takzvaný marketingový placebo efekt menej citlivý.

Vedci skúmali dopady pitia drahého vína na 15 ženách a rovnakom počte mužov. Mok ochutnávali v ľahu v prístroji na magnetickú rezonanciu. Najprv sa im na obrazovke objavila cena vína, následne im plastovou trubičkou priamo do úst putoval asi mililiter alkoholického nápoja. Pomocou tlačidiel potom na stupnici od jednej do deviatich hodnotili, ako im víno chutí.

Nápoj pritom ochutnávali vo všetkých prípadoch rovnaký – červené francúzske víno za dvanásť eur. Účastníci testu ale vedcom tvrdili, že ide o rôzne nápoje, ktorých cena sa pohybovala od troch do osemnástich eur. „Podľa očakávania ľudia uvádzali, že im údajne drahšie víno chutí viac, než to lacnejšie,“ uviedla v štúdii výskumníčka z Insead Business School profesorka Hilke Plassmannová.


Mohlo by vás zaujímať: Alkoholový test. Ako sa opijete z rôznych druhov alkoholu?


Motivácia a odmeny

Snímky z magnetickej rezonancie následne odhalili, že pri ochutnávaní domnelo drahších vín sa aktivuje predný mozog a ventrálna časť striata, teda hlboké oblasti šedej hmoty vnútri hemisfér koncového mozgu. Kým predný mozog sa podieľa predovšetkým na porovnávaní cien, a je teda zrejme zapojený aj do očakávaní, ventrálny striatum je súčasťou systému motivácie a odmien. „Systém motivácie a odmien si z nás vlastne robí srandu,“ vysvetľuje doktorka Liane Schmidtová – ďalšia vedkyňa, ktorá sa štúdie zúčastnila.

Podľa Webera má ale marketingový placebo efekt svoje hranice: „Keď sme napríklad dali ochutnať tekutinu mdlej chuti, ktorá údajne stála sto eur, efekt sa nedostavil.“


Aké víno si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: unsplash.com, unsplash.com, Milan, ČTK
Odporúčame