Aj psychika ovplyvňuje chudnutie: Zistite čo zmeniť, aby išli kilá dole

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Dávate si pri chudnutí reálne ciele?

Výsledky našich snáh o chudnutie ovplyvňuje aj naša psychika

Asi ste už neraz počuli, že chudnutie sa začína v hlave. Ak sa vám dlhodobo nedarí zhodiť nadbytočné kilá, nezúfajte. Pokúste sa nájsť príčinu vo vašom psychickom stave. Ten ovplyvňuje zdravotný stav človeka a zohráva významnú rolu aj v boji s obezitou. Od psychiky závisí, či budete ďalej priberať, alebo sa viete nadbytočných kíl zbaviť.


Ak chcete schudnúť, mali by ste si v prvom rade ujasniť dôvody. Zároveň treba chudnutie vhodne načasovať – nemalo by začínať v období veľkých stresov. Pri zápasení s kilami navyše potrebujete silu, ktorej vtedy nemusíte mať dostatok. Okrem toho nečakajte zázraky na počkanie, ale určite si reálne ciele. Ako teda narábať s myšlienkami, aby sa stali vašimi spojencami na ceste za úspechom?

Pochopenie neúspechu

Motivácia, obdobie, kedy začínate chudnúť, ochota zmeniť myslenie či zaužívané zlozvyky - to všetko rozhoduje o konečnom výsledku. Hovorí sa, že k úspechu prichádzame cestou neúspechu. Ak ste sa snažili viackrát schudnúť, ale nevyšlo vám to, neberte to tragicky. Zlyhanie sa dá chápať aj pozitívne, ako dôležitý faktor vášho rozvoja. Vnímajte ho ako šancu pokúsiť sa urobiť veci odznovu, no odlišne. Pritom budete potrebovať vytrvalosť a schopnosť nevzdávať sa.


Mohlo by vás zaujímať: Podarí sa vám konečne schudnúť? S týmto prístupom určite áno!


Základom je motivácia

Myslíte si, že úspech závisí len od pevnej vôle? Nedajte sa oklamať. V súboji s hladom pevná vôľa vždy nakoniec prehrá – u každého. Hlad, to sú hormóny a iné chemické látky v mozgu, a tie nemožno poraziť silou vôle.

Správna motivácia je oveľa dôležitejšia. Je to motor každodenného konania. Objasnite si najskôr vaše pohnútky a spýtajte sa sami seba: „Prečo chcem schudnúť?“ Kvôli zdraviu, kráse, partnerovi, rodine, práci? Rozhodli ste sa z vlastného presvedčenia alebo vás do toho niekto dotlačil?

Schudnúť by ste mali chcieť vy, nič nie je motivujúcejšie. Čím viac bude vaša motivácia spojená s vnútornou potrebou, tým máte väčšiu šancu na úspech. Proces chudnutia býva sprevádzaný rôznymi prekážkami a poklesmi motivácie. Ako si ju udržať dlhodobo?

Stanovte si reálny cieľ

Ak máte v pláne dosiahnuť všetko a hneď, nečakajte úspech. Keď sa vaše nereálne sny nenaplnia, budete zbytočne sklamaní a frustrovaní. Pre zdravého človeka je reálny cieľ chudnúť 0,5 až 1 kilogram za týždeň. Kto chce zhadzovať kilá rýchlejšie, nevyplatí sa to. Hrozí mu jojo efekt a kilá sa môžu čoskoro vrátiť späť.

Postupné, pozvoľné chudnutie nie je len šetrné k zdraviu. Má pozitívny vplyv aj na vašu psychiku. Porastie vaše sebavedomie, zmiznú pocity viny a úzkosti, čo spätne kladne pôsobí na proces chudnutia.


Mohlo by vás zaujímať: V zdravom tele zdravý duch: Začnite s chudnutím ešte dnes


Zmeňte svoje myslenie

Týrate sa negatívnymi myšlienkami? Ste k sebe príliš kritickí, nútite sa pracovať na svojej váhe stále tvrdšie a neustále si niečo vyčítate. Dávate si nepekné nálepky: že ste obrastení tukom, leniví či odpudiví. Napriek tomu, že to nemusí byť pravda, po čase tomu uveríte.

Možno rozmýšľate veľmi negatívne. Hovoríte si, že sa vám to nemôže podariť. Navyše ste zo všetkého frustrovaní a vopred sa vzdávate. Najskôr sa ľutujete, že ste tuční a okolie vám to dáva najavo. Potom zase preto, že nemôžete jesť to, čo ostatní a musíte robiť to, čo iní nemusia. Myslíte si, že ak neschudnete teraz, tak už nikdy. 

Je načase, aby ste zastavili prúd negatívnych myšlienok a naladili sa pozitívne. Majte na pamäti, že nie je také dôležité, kde sa práve nachádzate. Väčší význam má to, akým smerom idete. Pripomeňte si, prečo ste vlastne začali a čo chcete dosiahnuť, vynaložený čas a energiu. A to predsa len tak nezahodíte.

Hlavne bez stresu

Ak sa rozhodnete chudnúť počas záťažových situácií (problémy v práci, rodine či ťažká choroba), nemusí sa vám to podariť. Na redukciu hmotnosti potrebujete veľa sily, odhodlania a výdrže. Pri silnom strese však nie je síl na rozdávanie.

Často môže mať vaša snaha protichodný účinok – priberanie, následná strata motivácie a sebadôvery. Preto začnite s chudnutím v období pokoja, keď neriešite vážne problémy. Je dokázané, že ľudia, ktorí sú vo väčšej pohode, dokážu ľahšie schudnúť a udržať si ideálnu hmotnosť.

Zákernosť psychiky spočíva aj v tom, že stres zvykneme zajedať. Uvedomte si, že jedlo je takisto súčasťou psychiky. Hľadáte v ňom upokojenie, odmenu alebo ním zaháňate nudu. Potešenie z jedla by ste mali nahradiť inými formami uspokojenia: šport, relax, priatelia, návšteva kina alebo kaderníčky. Týmto spôsobom vám môže motivácia vydržať čo najdlhšie. K vášmu cieľu sa tak priblížite oveľa ľahšie.


Pociťovali ste pri chudnutí aj vplyvy psychiky? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • alex 20.07.2018, 15:22

    Zo stresu sa priberá, to je jasné. Ale taktiež spánok ovplyvňuje metabolizmus, treba sa poriadne vyspať. Nebudete hladní, nervózni a telo sa zregeneruje. Tu je o tom dobrý článok- http://www.curem.sk/magazin/6-tipov-ako-na-poslednu-chvilu-zhodit-par-kil.html

  • I am Who I am 17.07.2018, 14:38

    zasa blbosti. ak je clovek pod stresom ma zvysenu hladinu stresoveho hormonu cortisolu. a preto vela ludi nevie schudnut. musi sa znizit hladinu stresu - v prvom rade pomenovat pricinu stresu a pracovat na jeho odsraneni a znizit hladinu cortisolu napr. vhodnymi potravinami, ktore obsahuju potassium (avokado, losos, spenat, tekvica, sladke zemiaky, normalne zemiaky, strukoviny, banany a pod.) najprv treba uzdravit telo a vaha potom pojde dole

1

Pridať komentár