V kuchynskej špongii je až miliarda baktérií: Hrozia aj zdravotné problémy

Špongia

pixabay.com

Asi to pre mnohých už nie je žiadnym tajomstvom, ale špongie rozhodne nepatria k veciam, ktoré by boli mimoriadne čisté. Môže to znieť ako paradox, keďže ide o produkt, s ktorým každý deň čistíme riad i rôzne miesta v domácnosti.

Ideálne rozsievače baktérií

Nemecký tím vedcov skúmal, čo skrývajú hubky, ktorými ľudia doma umývajú riad či utierajú nábytok v kuchyni. Ukázalo sa, že fungujú ako ideálne inkubátory a rozsievače baktérií. Väčšina z desiatok druhov nájdených mikroorganizmov je neškodná, niektoré však predstavujú vážne zdravotné riziko.

Nemeckí vedci v rámci výskumu, ktorého výsledky zverejnil časopis Nature, preskúmali tridsiatku vzoriek, z ktorých odobrali DNA baktérií. Spolu identifikovali 73 rôznych čeľadí a hustota mikroorganizmov niekedy dosahovala 50 miliárd na centimeter kubický.

Mohlo by vás zaujímať: VIDEOTIP Netušíte, s čím všetkým vám môžu pomôcť obyčajné špongie!

Hnačka aj otrava

Väčšinou sa jednalo o neškodné druhy, ale v malom množstve sa objavili baktérie ako Escherichia coli, ktoré môžu vyvolať hnačku a otravu tráviaceho systému. Vedci zistili tiež prítomnosť baktérií rodu Salmonella a Staphylococcus; ďalšie ukryté baktérie môžu spôsobiť infekciu dýchacích ciest či dokonca zápal mozgových blán.

Šíria sa po celej kuchyni

Podľa autorov štúdie poskytujú kuchynské hubky baktériám ideálne prostredie pre život, a to vďaka svojej pórovitej štruktúre a schopnosti udržať veľké množstvo vody. Navyše pri utieraní rôznych povrchov sa baktérie šíria po celej kuchyni, teda sa ľahko dostanú do kontaktu s pokožkou či s jedlom. Vedci tiež podotýkajú, že bežné čistiace prostriedky z hubiek neodstránia viac ako 60 percent mikroorganizmov.

Mohlo by vás zaujímať: Plastové nádoby či špongie: Zbavte ich nepríjemného pachu aj baktérií

Ako často ich meniť?

Najlepšou obranou je vraj včasná výmena hubky, teda už po týždni používania. Vedci tiež odporúčajú po každom použití hubku prepláchnuť vodou so saponátom a dôsledne vyžmýkať.

Špongie na riad

Špongie na riad sú zvyčajne tým najšpinavším miestom v kuchyni. V dreze i na špongii je veľké množstvo baktérií, ktoré vytvárajú skutočné zdravotné riziko. Podľa odborníkov by mali byť špongie dezinfikované minimálne každý druhý deň a vymieňané za nové raz za týždeň, najneskôr za dva týždne. Prečítajte si jednoduchý spôsob dezinfekcie, aby vaša špongia mala čo najdlhšiu životnosť.

Jedným zo spôsobov, akým sa údajne dá špongia očistiť od baktérií, je vložiť ju na pár sekúnd do mikrovlnnej rúry. Logickejšie však je na zdraví nešetriť a špongie meniť čo najčastejšie

Ako často meníte špongie v domácnosti vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: pixabay.com, pixabay.com, Milan, ČTK, Le Figaro