Odpovedá výživová poradkyňa: Ako sa vyhnúť jojo efektu?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Po schudnutí je nevyhnutné vyhnúť sa nepríjemnému jojo efektu

Dobrý deň, volám sa Daniela a chcem vás poprosiť o radu. Od začiatku roka chudnem a to tak, že jedávam len do dvanástej hodiny. Jem raňajky a obed. Po 12-tej pijem čaj bez cukru, vodu a jednu kávu. V roku 2010 som chudla rovnako, za rok som dala dole 46 kíl. To, že chudnem, mi dalo okolie najavo po 4 mesiacoch. Je marec a ja som schudla 8 kíl. Posledné dva týždne mi váha stojí. Chcem sa vás opýtať, je takýto spôsob chudnutia zdravý a ako je možné chudnutie urýchliť. S úctou, Danka.


Milá Danka,

pri čítaní vašej prosby o radu som mala zimomriavky, pretože schudnúť 46 kíl takýmto brutálnym spôsobom chcelo poriadnu guráž. Vidieť, že máte pevnú vôľu a viete ísť za svojím cieľom. Za toto klobúk dolu, pretože s takýmto odhodlaním môžete dokázať čokoľvek, čo si zaumienite!

Avšak som zhrozená zo spôsobu, ktorý ste si vybrali, pretože tým ohrozujete nielen ďalšie chudnutie, ale hlavne svoje zdravie. Preto vás chcem hneď na úvod poprosiť, aby ste sa prestali týrať touto nezmyselnou diétou a začali chudnúť s rozumom a v pohode, pretože len takto si dosiahnuté výsledky udržíte dlhodobo. Tým vlastne odpovedám na vašu otázku, či je vami zvolený spôsob chudnutia zdravý.

Ďalej chcete vedieť, ako chudnutie urýchliť. Danka, chudnutie nie sú preteky, ako sa čo najrýchlejšie dopracovať k vysnívanému číslu na váhe. Chudnutie je cesta, ktorá vás dovedie nielen ku krajšej postave, pevnejšiemu zdraviu a sebavedomiu, ale aj k zdravému životnému štýlu. Ideálne na celý život. Samozrejme, racionálne chudnutie si vyžaduje čas a trpezlivosť. Pri chudnutí by ste sa mali cítiť psychicky v pohode, nehladovať, dodať telu všetko, čo potrebuje. Takto sa vyhnete aj jojo efektu, ktorý sa u vás dostavil, nakoľko sa po rokoch pokúšate chudnúť znovu.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Čo robiť? Jednou z možností je návšteva skúseného výživového poradcu, ktorý dá dokopy váš rozhádzaný metabolizmus a zostaví vám jedálny lístok na mieru. Druhou možnosťou je oboznámiť sa so základnými zásadami racionálneho stravovania a vlastnými silami ich aplikovať do svojho života. Pokúsim sa veľmi stručne zhrnúť aspoň tie najzákladnejšie. Upozorňujem však na to, že ide o všeobecné informácie, ktoré si musí každý človek prispôsobiť na mieru.

  • Je dôležité jesť niekoľkokrát denne v pravidelných časových intervaloch. Ak vám nevyhovuje jesť 3-krát denne, skúste 5 jedál s časovým odstupom 2,5 – 3 hodiny.
  • Dôležitý je pitný režim, ktorého základ by mala tvoriť čistá voda. Na spestrenie môžete použiť nesladené minerálne vody (ideálne neperlivé), nesladené bylinkové čaje, riedené zeleninové či ovocné šťavy. Koľko vody vypiť? Môžete sa riadiť týmto – na každých aj začatých 10 kg váhy si doprajte 3 – 4 dcl vody.
  • Nezabúdajte na to, že súčasťou zdravého a vyváženého jedálneho lístka sú bielkoviny, tuky i sacharidy. Dôležité sú vhodné zdroje a množstvo. Čo sa týka sacharidov, ich množstvo by malo byť 50 – 60 % celkového príjmu energie. Tu je dôležité naučiť sa rozlišovať komplexné a jednoduché sacharidy, respektíve pracovať s glykemickým indexom. Pri chudnutí až na niektoré výnimky preferujeme potraviny s nízkym glykemickým indexom. 
  • Podiel tukov tvorí v zdravom jedálničku 10 – 30 percent denného energetického príjmu, pričom preferujeme zdravšie zdroje tukov, ako napríklad avokádo, orechy, kvalitné mliečne výrobky, tučné ryby, olejnaté semená, panenské oleje...
  • Pri bielkovinách platí, že na 1 kg hmotnosti by sme mali prijať 1 g bielkovín. Avšak opäť sa jedná o všeobecné odporúčanie, pretože napríklad športujúci ľudia potrebujú oveľa väčšie množstvo proteínov.
  • Ak si neviete rady s tým, aké potraviny v rámci dňa zvoliť, usmernenie hľadajte v stredomorskej potravinovej pyramíde alebo v pyramíde „My Plate“.
  • V jedálničku obmedzte príjem slaných, mastných a tučných jedál, pokrmov rýchleho občerstvenia, alkoholu, komerčných sladkostí (rafinovanú múku a biely cukor).
  • Ak nešportujete, doprajte si denne minimálne 30 minút svižnej chôdze.

Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Milá Danka, verím, že tieto riadky budú dobrým štartom k racionálnemu stravovaniu, vďaka ktorému schudnete natrvalo. Ak sa chcete dopracovať k vysnívanej postave zdravým spôsobom, bude potrebné zveriť sa do rúk odborníka, alebo získať aspoň základné vedomosti o zdravom a vyváženom stravovaní. Voľte však prosím hodnoverné zdroje a riaďte sa názormi odborníkov, nie diétami v rozličných lifestylových časopisoch. Ja vám na tejto ceste želám veľa zdravia, pevnej vôle a odhodlania. Dokážete to!

Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • adamko 04.05.2018, 16:12

    Pravidelná šťavnatá *****, rozmanitá strava a žiadne prejedanie. Potom jeden/jedna nevedia čo je to jojo efekt.

1

Pridať komentár