8 krokov na udržanie zdravia: Chorobám je lepšie predchádzať, ako ich liečiť

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Myslíte si, že robíte pre svoje zdravie maximum?

Chorobám je lepšie predchádzať, ako ich liečiť

Ľudia často veria, že na každú chorobu musí byť nejaký liek, ktorý ich uzdraví rýchlo a bez námahy. Pokroky lekárskej vedy pomohli uzdraviť mnoho chorých. Vďaka tomu si šťastlivci, ktorí si vytrpeli muky a bol im zachránený život, neraz uvedomia, že je načase prevziať zodpovednosť do vlastných rúk. Uvedomelá starostlivosť o zdravie nás môže ochrániť pred chorobami civilizácie a výživy, nebezpečnou infekciou, ale aj chorobami z povolania.


Postihuje čoraz viac ľudí

O príčinách vzniku rakoviny nevieme ani zďaleka všetko, aj v tom spočíva jej zákernosť. Najčastejšie ju spôsobuje životný štýl a znečistenie prostredia. Presná príčina ochorenia sa však nedá jednoznačne určiť, pretože jednotlivé príčiny nemajú typické príznaky. Ak sa napríklad u fajčiara zistí rakovina pľúc, predpokladá sa, že je to dôsledok fajčenia. Ale na vine môžu byť aj iné faktory.

Mnoho lekárov tvrdí, že menšie riziko jej vzniku je v tele, ktoré má normálnu látkovú premenu. Kto si ju sám narušil zlou životosprávou a chce to napraviť, mal by si osvojiť zásady v nasledovných krokoch:


Mohlo by vás zaujímať: Prvý dom zdravia otvára svoje brány pre všetkých, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie


1. Vykonávajte ranné rituály

Počuli ste už o masírovaní pokožky suchou kefou? Po prebudení ňou vydrhnete kožu, čím podporíte orgány a systémy v tele v ich činnosti. Zlepšíte prácu lymfatického systému, naštartujete metabolizmus a odstránite z pokožky odumreté bunky. Dokonca, môžete zmierniť prejavy celulitídy. Ak sa vám suchá masáž nepozdáva, vyskúšajte účinky striedavej teplej a studenej sprchy.

2. Preberte sa malou rozcvičkou

Krátke dychové cvičenie pomôže so zvýšením celkového prekrvenia a okysličenia orgánov. Cvičte postojačky, ak je to možné pri otvorenom okne: vydýchnite, uvoľnite ramená a nechajte ich klesnúť dopredu. Zhlboka sa nadýchnite nosom, ruky pomaly zdvíhajte nahor a vypnite hrudník. Potom pomaly vydýchnite a nechajte ruky klesnúť. Cvičenie opakujte aspoň 10-krát.

3. Dbajte na správnu životosprávu

Základom je jesť pravidelne vyváženú stravu a neprejedať sa tučnými jedlami. Orgány obalené tukom nepodávajú dobrý výkon. Vyhnite sa častému i príliš dlhému pečeniu, vyprážaniu a grilovaniu.

Stavte na zdravé tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín. Povzbudzujú činnosť pečene a žlčníka a môžu brániť vzniku rakoviny. Používajte oleje lisované za studena ako je ľanový, olivový, slnečnicový či repkový.

Udržiavajte správnu funkciu čriev: prospešné sú kyslomliečne produkty a strava bohatá na vlákninu - čerstvá zelenina a ovocie, ktoré doplnia aj chýbajúce vitamíny a minerály.


Mohlo by vás zaujímať: Správna životospráva Slovákov pokrivkáva: Ako by mal vyzerať náš jedálniček?


4. Dochucujte s rozumom

Šetrite so soľou: jedlá môžete ochutiť bylinkami a trochou morskej soli. Obsahuje dôležité minerály, napríklad horčík, ktorému sa pripisuje protirakovinová schopnosť.

Ideálne je úplne vylúčiť cukor, sladkosti, bielu múku a výrobky z nej, pretože vedú k poruchám látkovej premeny. Keď už sladidlo, tak med. Prospieva celkovému zdraviu a má v sebe „ochrancov“ proti rakovine. Preferujte celozrnné produkty, ktoré majú dostatok živín a vlákniny.

5. Vyhýbajte sa úhlavným nepriateľom

Alkohol, nikotín, zneužívanie liekov, znečistený vzduch či opaľovanie bez ochrany. Všetky tieto a mnohé ďalšie faktory v našom okolí vedú k hromadeniu „cudzích“ látok v organizme. Ak pôsobia v dostatočnom množstve a dostatočne dlho, podporujú vznik rakoviny.

6. Hýbte sa

Vzduch veľkomesta býva veľmi znečistený. Preto je pohyb na čerstvom vzduchu tak dôležitý, zvlášť u ľudí so sedavou prácou v uzavretých priestoroch. Prechádzka v lese má často väčší účinok ako tabletka proti bolesti hlavy. Niekedy za ňu môže len nedostatok vitamínu D, ktorý doplníte krátkym pobytom na slnku.

Prechádzka prináša lepšie prekrvenie, dôkladnejšiu prácu svalov, a tým povzbudenie látkovej premeny. Tieto účinky má aj šport: beh, plávanie, bicyklovanie, posilňovanie a ďalšie. Treba si len vybrať taký, ktorý je pre vás vhodný.


Mohlo by vás zaujímať: Štíhlejší pás, okrúhly zadoček či vypracované stehná: S týmito FOTO návodmi žiadny problém


7. Zbavte sa zápalov

Mnoho štúdií preukázalo súvislosť medzi zápalmi a zvýšeným výskytom rakoviny. Odstráňte čo najskôr všetky chronické zápalové ložiská: v zuboch, žlčníku či brušných orgánoch, pretože môžu vyústiť do vážnych ochorení. Cukrovka, artritída, srdcové choroby, ale aj rakovina, pričom môžu znižovať šancu na jej prekonanie. Základným krokom k zníženiu rizika zápalov je zmena životosprávy.

8. Podporte „čističky“ pri práci

Koža, pečeň a spojivové tkanivo sú hlavné čistiace stanice nášho tela. V činnosti ich podporíte saunou, liečebnými kúpeľmi alebo masážami. Užitočné sú aj kúry na prečistenie krvi, a to najmä z bylinných zmesí. Tieto procedúry však pomáhajú aj duši. Prinášajú celkovú relaxáciu a pohodu, ktoré sú potrebné pre zachovanie celkového zdravia.


Ktoré zo spomínaných krokov sa snažíte dodržiavať vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár