Na kolesách to ide rýchlejšie: Kolobežky a elektrobicykle nie sú len pre mladých

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Čo by ste chceli vyskúšať?

Výhodou malých mestských kolobežiek je ich skladnosť

Čo tak sa vrátiť do detských čias a vyskúšať presúvať sa inak ako po vlastných? Ak si neviete predstaviť, že by ste mali naskočiť na kolobežku alebo si uľahčiť nákupy jazdou na bicykli, možno vás presvedčíme nasledujúcimi riadkami. Dnes už nie je ničím nezvyčajným, ak v mestskom parku naháňa trojročné vnúča na kolobežke jeho mladistvo vyzerajúca stará mama, tiež na kolobežke. Jazda bicyklom po meste či kratší cyklovýlet budú isto príjemnou zmenou v zaužívaných stereotypoch.


Kolobežky sú mestské žihadlá

V predstavách ľudí sa kolobežky zafixovali ako malé skladné jednoduché konštrukcie s dvomi alebo tromi kolieskami s obmedzenou nosnosťou. Doba pokročila a z kolobežiek sa stali obľúbené športové hračky pre deti aj pre dospelých. Kolieskam narástli priemery, pevné gumy doplnili kvalitné ložiská alebo sa rovno zmenili na kolesá s ventilom. Konštrukcie sú odolné, posilnené a pri kvalitnejších modeloch aj odpružené.

Výhodou malých mestských kolobežiek je ich skladnosť. Ak zvolíte priemer kolies do 20 centimetrov a sklopné riadidlá, dostanete sa s ňou prakticky všade, kam vedú dobre upravené spevnené cesty. Cez námestie, na úzke chodníčky, hravo prekľučkujete pomedzi ľudí a jedným ťahom kolobežku zložíte a hodíte na plece. Voči takémuto dopravnému prostriedku nenamietajú ani šoféri v MHD či sprievodcovia vo vlakoch.

V prípade, ak sa pohybujete predovšetkým po vidieckych cestách, pevné kolesá môžu na nerovnostiach vyhrkať všetky vaše kosti a lepšou voľbou budú kolobežky s väčšími kolesami s ventilom, ktoré predsa len lepšie absorbujú otrasy z vozovky. Čím väčšie sú kolesá na kolobežke, tým vyššiu rýchlosť naberiete a navyše sa zníži počet aj odrazov a energia, ktorú musíte vynaložiť na rozhýbanie. V skratke, menej sa unavíte.


Mohlo by vás zaujímať: Zázračný elektrický bicykel: Bude šlapať za vás!


Spaľovanie kalórií, lepšia kondícia a nálada

Jazda na kolobežke je veľmi jednoduchá, nepotrebuje tréning ani učenie a oproti bicyklovaniu a korčuľovaniu je aj omnoho bezpečnejšia. Jednou nohou ste iba pár centimetrov nad zemou, takže ťažisko je posunuté len minimálne a pády z kolobežky sú bežné skôr u malých detí, ktoré neodhadnú rýchlosť a ich reflexy sú pomalšie.

Mnohí sa vzdajú obľúbeného bicyklovania pre problém s vysadnutím alebo udržaním rovnováhy. Pokiaľ netrpíte ochoreniami kĺbov, chrupaviek a šliach alebo nie ste po vážnejšom úraze nôh a chrbta, je kolobežkovanie ideálnym kondičným tréningom. Posilníte svalstvo nôh, spevníte svaly jadra (chrbát, hrudník, brucho) a zlepší sa celkové držanie tela.

Okrem toho, že trávite čas vonku a aktívne sa zbavujete stresu z práce a povinností, už za jednu hodinu na kolobežke spálite 700-900 kalórií, v závislosti od rýchlosti a akčnosti pohybu. Okrem konštrukcie, ceny a priemeru kolies, sledujte aj výšku nášľapu. Ak je stúpadlo vyššie, o to hlbší podrep do kolien musíte pri odraze vykonať. Ak chcete kolená namáhať čo najmenej a zachovať prirodzený nenáročný pohyb, hľadajte stúpadlo vo výške približne 6-8 cm.

Dámy ocenia voľnosť výberu oblečenia - kolobežkovanie sa nevylučuje s nosením sukní a šiat, takže, ak je pred vami každé ráno kilometer chôdze do práce, už od zajtra do môže byť šikovná svižná jazda na elegantnej dámskej kolobežke.


Mohlo by vás zaujímať: Verejné bicykle sú u nás stále raritou: Bratislava sa môže hanbiť, lepšie sa darí malým mestám


Bicyklu sa nevzdám

Vášnivého cyklistu na kolobežku nepresvedčíme. V našej krajine je bicyklovanie jednou zo základných fyzických zručností a za život vymení priemerný Slovák niekoľko bicyklov. Bicykel na rozdiel od kolobežky vyžaduje vyššiu investíciu aj pravidelnejšiu údržbu a výmenu zničených častí. Čo však robiť, ak vám bicykel už niekoľko sezón stojí v garáži alebo pivnici a zapadá prachom, lebo vám zdravotné ťažkosti nedovolia naň vysadnúť?

Riešením môže byť nový bicykel s iným konštrukčným riešením, zníženou rámovou trúbkou pre jednoduché nasadnutie, vylepšeným radením, celoodpruženým rámom alebo aj elektromotorom. Elektrobicykle, hoci sú rádovo o niekoľko stoviek eur drahšie ako bežné bicykle, sa tešia čoraz väčšej obľube u ľudí vo vekovej kategórii od 40+ až po seniorov.

Takýto “e-bike” má okrem pedálov a reťaze aj svoj vlastný pohon, ktorý tvorí dobíjateľná batéria premyslene zakomponovaná do rámu bicykla, a preto pri bicyklovaní nemusíte vyvíjať veľké fyzické úsilie, ani sa zadýchať, spotiť, unaviť alebo potrápiť boľavé kĺby.

Do kopca síce väčšinou musíte šliapať, no ide skôr len o jemné pedálovanie. O zvyšok sa postará motor. Opäť si tak môžete prejsť svoju obľúbenú trasu cez údolia a okolo jazier a bez problémov stíhate aj mladším členom rodiny. A ak by ste chceli trocha zapnúť, môžete si bicykel nastaviť tak, aby vám pomáhal len minimálne.

Elektrobicykel je o niečo ťažší ako bežný bicykel (minimálne o váhu batérie), takže sa neoplatí ho vedľa seba tlačiť. Okrem toho je pútavým objektom pre zlodejov, preto nezabudnite na dobrú reťaz a hľadajte elektrobicykel, ktorý ponúka možnosť uzamknúť batériu v ráme.


Aké máte skúsenosti s kolobežkami a elektrobicyklami? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár