Rýchle diéty bez sacharidov sú riskantné: Hrozia zdravotné problémy i návrat kíl

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Držíte aktuálne nejakú diétu?

Rýchle diéty bez sacharidov sú riskantné

Môžu byť rýchle a v krátkodobom hľadisku účinné, no spájajú sa s veľkým riskom. Hovoríme o diétach bez sacharidov. Podľa odborníkov nie je najväčším problémom rýchly návrat stratených kilogramov, ale najmä riziko kardiovaskulárnych chorôb, prípadne rakoviny. Z výskumov v tomto prípade dokonca vychádzali lepšie i obézni ľudia. Preto si treba dávať na drastické diéty pozor.


Nebezpečná voľba

Diéty chudobné na sacharidy, ako je napríklad Dukanova alebo Atkinsonova diéta, veľmi módne, zvlášť pre svoje rýchle a výrazné účinky. Tieto diéty obmedzujú alebo vylučujú zo stravy všetky sacharidy, vrátane rýchlo vstrebateľných cukrov (obsiahnutých napríklad v múčnikoch) a pomaly vstrebateľných cukrov (napríklad v chlebe, cestovinách či ryži). Stúpenci takejto diéty vyraďujú z jedálnička tiež ovocie a zeleninu. Ich strava naopak obsahuje veľa proteínov a tukov. To je ale nebezpečná voľba.


Mohlo by vás zaujímať: Pozor na zázračné diéty: Su neúčinné a hrozia vám zdravotné problémy


Štúdia trvala roky

Výskum profesora Macieja Banacha z Lodžskej univerzity ukazuje, že diéta chudobná na sacharidy predstavuje v dlhodobej perspektíve riziko pre zdravie. Tím vedcov sledoval 11 rokov viac ako 24 tisíc dobrovoľníkov, mužov i žien. Všetci držali diétu, ale nie rovnakú. Keď vedci zistili ich zdravotný stav, životný štýl a výživu, porovnávali riziká predčasnej smrti.

Účastníkom štúdie, ktorí nejedli sacharidy, hrozilo o 32 percent vyššie riziko, že zomrú o šesť rokov skôr, než tí, ktorých strava obsahovala veľa sacharidov. Riziko, že človek podľahne kardiovaskulárnej chorobe, vzrástlo o 50 percent, ak daná osoba konzumovala málo sacharidov či dokonca žiadne. U rakoviny bolo riziko o 30 percent vyššie.

Štúdia tiež ukázala, že osobám s normálnou váhou, ktoré sa rozhodli držať takú diétu, hrozilo väčšie riziko predčasného úmrtia než ľuďom obéznym. Výsledky sa potvrdili aj potom, čo sa prihliadlo ku konzumácii alkoholu, fajčeniu, fyzickej aktivite či chorobám ako je vysoký krvný tlak.

Problémom mäso a údeniny?

Podľa autorov štúdie nie sú tieto výsledky spojené len s nízkym príjmom sacharidov. Súvisia zrejme aj so zvýšenou konzumáciou proteínov a tukov. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) nadmerná konzumácia červeného mäsa a údenín bohatých na cholesterol a nasýtené tuky prispieva k vzniku niektorých druhov rakoviny, najmä čriev a konečníka. Tieto látky majú tiež na svedomí kardiovaskulárne choroby. Navyše môže hrať úlohu aj znížená konzumácia minerálnych látok a vitamínov.


Mohlo by vás zaujímať: ROZHOVOR Peter prezradil, ako pokoril nadváhu: Ľudia si mysleli, že mám život ohrozujúcu chorobu, priznáva


Kilogramy sa vrátia

Francúzska Národná agentúra pre bezpečnosť potravín (ANSES) varuje pred klinickými, biologickými a psychickými dopadmi spojenými s odtučňovacími diétami. Vzhľadom na nedostatok niektorých živín môžu nastať problémy s kosťami či s metabolizmom. V dlhodobej perspektíve tieto diéty vedú k bludnému kruhu, kedy človek znova naberie zhodené kilogramy.

Ak diéty chudobné na sacharidy v krátkodobej perspektíve účinné, dlhodobo riskantné a nemali by byť doporučované, varuje profesor Banach. Je totiž dôležité nevynechávať jeden druh potravy. Sacharidy, proteíny a tuky sú pre stravovanie nevyhnutné. Podľa nutričných poradcov je výživová potreba človeka pokrytá, ak sa strava skladá z približne 50 percent sacharidov, 20 percent proteínov a 30 percent tukov.


Aké účinné diéty ste už vyskúšali vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • evelina 28.11.2018, 10:49

    Objektívne napísaný článok... a odborníci hovoria, že najúčinnejšou diétou je "nežrať" a denne aspoň pol hodinová prechádzka, pešo nie autom :)))

1

Pridať komentár