Skúste sa odnaučiť od maškrtenia! Nie je to tak ťažké, začnite so zmenami postupne

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Postupné zmeny vás pomaly ale isto odnaučia od nezdravého maškrtenia

Každoročne utrácame desiatky eur za rôzne slané pochúťky: zemiakové lupienky, krekery či slané oriešky. Rovnaké sumy, ak nie aj viac, minieme na sladkosti. Dlhodobá konzumácia tohto typu stravy má však dramatické zdravotné následky. Stravovať sa zdravšie pritom nie je také zložité. Dokážeme to ale len vtedy, ak sa nám podarí odvrátiť útok potravinárskeho priemyslu na naše stravovacie zvyky.


Keď ide domáca strava bokom

Potraviny nízkej biologickej kvality zaplavili predajne. Kvantita za čo najnižšiu cenu, pričom kvalita hrá vedľajšiu rolu. Vďaka pohodlnosti a ľahostajnosti ľudí pri výbere potravín je domáca strava neraz odsúvaná bokom. Aby sme ušetrili čas, zvykli sme si nakupovať veľa polotovarov. Často pritom nevnímame skryté cukry v týchto potravinách.

Platíme za to vysokú daň

Cukry sú najrýchlejším zdrojom energie. Ale prejedať sa nimi s cieľom získať energiu je veľmi zlá voľba. Náš organizmus nedokáže prijímať izolovanú látku bez následkov. Výsledkom dlhodobej konzumácie cukru je nárast obezity, aterosklerózy, cukrovky a následne i srdcovocievnych ochorení.

Nemecký vedec Dr. Max Otto Bruker tvrdí, že neexistuje istejší prostriedok k rastu metastáz ako biely cukor. Pri jeho striktnom obmedzení sa rozšírenie a rast metastáz môže spomaliť, ba dokonca zastaviť.

Nadmerná konzumácia cukru navyše prehlbuje depresiu. Rafinovaný cukor neobsahuje žiadne vitamíny ani minerálne látky. Naopak, telo ochudobňuje najmä o B vitamíny a zásadité látky, ktoré sú základným predpokladom celkovej pohody.


Mohlo by vás zaujímať: Jedenie pri televízore či počítači? Urobte rázne "stop" a konečne schudnite!


Všetko sa počíta

„Skoro nič nejem, a aj tak priberám,“ počúvame často od ľudí s nadváhou. Faktom je, že množstvo energie z rozmanitých pochúťok je u niektorých ľudí väčšie než to, čo pochádza z pravidelného stravovacieho režimu.

Predstavte si, že dopoludnia si dáte na desiatu kávu so smotanou a šišku. Popoludní sladený nápoj s čokoládovými sušienkami a ďalšiu kávu s keksíkmi podvečer. A bodkou na záver dňa je maškrtenie po večeri pri televízii, kedy nesmú chýbať zemiakové lupienky a pivo.

Ak vám je tento scenár blízky, vedzte, že tieto dobroty zvýšili váš denný príjem energie asi o 1 200 kcal. Niektorí ľudia vyriešili svoje problémy s nadváhou jednoducho – prestali maškrtiť medzi hlavnými jedlami.

Kde robíme chybu najčastejšie?

Veľa ľudí si nevie predstaviť život bez maškrtenia. Je to preto, že jedia veľa rafinovaných, na vlákninu chudobných, no na cukor bohatých pokrmov. Ten je často skrytý aj v slaných potravinách.

Nesprávne návyky sa ukazujú už pri raňajkách. Rožok s džemom či káva s vianočkou sú veľmi rýchlo strávené. Cukry z týchto potravín sa ihneď dostanú do krvi, zvýšia hladinu glukózy a spôsobia pocit návalu energie. Ten však trvá len krátko. Hladina glukózy v krvi klesne a dostaví sa pocit slabosti, ktorý riešime opäť nejakou sladkosťou. Začarovaný kruh sa tak stále opakuje.


Mohlo by vás zaujímať: Keď je mozog pod tlakom, siahame po jedle: Skoncujte s prejedaním raz a navždy!


Pomaly ďalej zájdeš

Aby ste sa odnaučili maškrtiť, treba zmeniť váš pôvodný model správania. Nezúfajte, ak chýba pevná vôľa, naučíte sa to postupne. Ide len o zvyk. Tak, ako ste sa naučili konzumovať presladené pokrmy a nápoje, zvyknete si aj na zdravšiu, výživnejšiu stravu.

Vyskúšajte tieto tipy:

  • Začnite výživnými raňajkami: obilninová kaša s ovocím a orieškami, celozrnné pečivo s nízkotučným syrom a zeleninou, to sú typické raňajky, ktoré nás zásobia dostatkom postupne sa uvoľňujúcej energie na celé dopoludnie. Podobný efekt má obed s vysokým obsahom komplexných sacharidov a vlákniny.
  • Zapisujte si: kedy a kde vás najviac láka maškrtiť a po čom najčastejšie siahnete. Okrem hladu jeme aj z iných dôvodov: zo stresu, smútku či z nudy. Naučte sa rozlišovať, či ste naozaj hladní, alebo sa len chcete cítiť lepšie.
  • Nepodliehajte vplyvu okolia: veľa návykov, vrátane maškrtenia, súvisí so signálmi z vášho okolia. Napríklad môžete dostať chuť na kolu vždy, keď pôjdete okolo predajného automatu. Reklama vás môže zlákať na otvorenie čokolády. Alebo podľahnete vplyvu rodiny, ktorá vám dopraje.
  • Vytvorte si lepšie návyky: nechodievajte nakupovať hladní - môžete sa vyhnúť kúpe nezdravých produktov, ktoré by vás pokúšali. Všímajte si etikety a vyberajte potraviny s nízkym obsahom cukru, tuku a vysokým podielom vlákniny. Namiesto presladených nápojov pite obyčajnú vodu, minerálku a bylinný čaj. Ak vám sladká chuť veľmi chýba, znižujte dávky cukru v káve a čaji postupne. Občas si doprajte ovocnú šťavu zriedenú vodou.
  • Jedzte viac prirodzených potravín: Tí, ktorí jedia jednoduché, prirodzené a na vlákninu bohaté pokrmy, majú zároveň menej problémov s trávením. Svojmu žalúdku umožnia, aby si občas odpočinul. Ak už neviete odolať a musíte niečo zjesť, majte vždy poruke kúsok ovocia, zeleniny alebo hrsť orieškov.

Snažíte sa zdravo stravovať? Napíšte ostatným čitateľom tipy ako na to v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • evelina 23.11.2018, 12:07

    z článku : "Výsledkom dlhodobej konzumácie cukru je nárast obezity, aterosklerózy, cukrovky " ... Toto je najväčšia hlúposť, akú som kedy čítala! Cukrovka dôsledkom dlhodobej konzumácie cukru ? vedci a lekári tvrdia niečo iné ! Apropo čo cukrovka I.typu, ktorú majú už malé deti ??? Nárast obezity je v dôsledku prejedania sa, zvýšenej konzumácie tukov, hotových jedál, nedostatku pohybu.... A cukor potrebuje k svojej činnosti mozog, nemožno ho úplne vylúčiť, to hovoria iní odborníci...

1

Pridať komentár