Kopí sa u vás chaos? Preberte návyky organizovaných ľudí, ušetríte čas i peniaze

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Ste spokojnejší, ak máte vo svojich veciach systém?

Mať vo svojom živote všetko zorganizované a pekne naporiadku stojí isté úsilie

Mať vo svojom živote všetko zorganizované a pekne naporiadku stojí isté úsilie. Ak s obdivom vzhliadate ku kamarátke, ktorá zvláda všetky povinnosti s prehľadom, kým pred vami sa kopí množstvo restov, je na čase poupratovať si okolo seba a aj vo svojich myšlienkových pochodoch. Túžite po tom, aby všetko okolo vás fungovalo bez zbytočných stresov a zdržovania? Chcete ušetriť na svojej energii a čase a predsa mať zo seba dobrý pocit? Úspech v pracovnom, ale aj osobnom živote vo veľkej miere závisí od toho, nakoľko si veci okolo seba dokážete zorganizovať. Inšpirujte sa tipmi, ktoré vám pomôžu mať poriadok doma, v práci, v hlave a aj kdekoľvek medzi.


Prečo je dobré stať sa organizovaným človekom?

Predovšetkým preto, že váš život bude fungovať podľa celkom jednoduchých pravidiel, ktoré nespôsobia žiadne zbytočné stresy navyše. Organizovaní ľudia sú úspešnejší, spokojnejší a aj odvážnejší. Odmietajú chaos a neporiadok v hmotných veciach. Vedia, že dobrá nálada, motivácia a optimálny výkon začínajú v ich hlave a v prostredí, ktorým sa obklopujú. Vylúčili zbytočné rozrušovače pozornosti a naučili sa vytvárať priestor pre nové a hodnotné príležitosti.

Dočasné povinnosti si zapíšte a nezaťažujte svoju pamäť

Plánovanie nákupov, stretnutí, termíny platenia faktúr sú dôkladne zapisujte a osloboďte svoju hlavu od dočasných povinností. Nosiť celý deň v hlave nákupný zoznam vás oberá o možnosť zapamätať si niečo hodnotnejšie alebo venovať svoju pozornosť trvalejším veciam. Tieto týždenné a mesačné aktivity sú síce dôležitou súčasťou vašich povinností, zbytočne však uberajú z vašej dennej efektivity.


Mohlo by vás zaujímať: Zvyky bohatých ľudí: Osvojte si ich a buďte úspešnejší


Vytvárajte zálohy a duplikáty

Čo by sa stalo, keby ste náhle skončili v nemocnici? Nejdeme maľovať čerta na stenu, ale je dobré mať všetky dôležité úradné listiny na zabezpečenom mieste, o ktorom potom stačí informovať člena rodiny. Majte prehľad o zaplatených faktúrach, úveroch a poistkách. Z každého dôležitého dokumentu vytvorte listinnú alebo elektronickú kópiu. Ak viete, že máte vo svojich dokumentoch systém, zachováte lepší pokoj aj v krízových situáciách.

Všetky heslá majte bezpečne uložené

Okrem toho, že budete mať prehľadne uložené dokumenty, nezabudnite zálohovať ani heslo k mailovej schránke, do internet bankingu, e-shopov, v ktorých máte zriadené konto alebo heslá pre elektronickú komunikáciu s úradmi. Určite však nie na papier, ktorý sa bude povaľovať pri osobnom počítači. Najlepšie do trezoru alebo na prenosné médium - napr. USB kľúč so šifrovaním.


Mohlo by vás zaujímať: Myslíte na budúcnosť seba i blízkych? Začnite plánovať, ako narábať s peniazmi


Veďte si záznamy o svojich financiách

Iba ak si budete viesť záznamy o svojich príjmoch a výdavkoch máte možnosť naučiť sa šetriť a zistíte, kde vám mesačne niekoľko desiatok eur uteká zbytočne. Nestane sa z vás lakomec, ktorý šetrí, kde sa dá. Práve naopak, ak dokážete vyhodnotiť spôsob, akým a na čo míňate peniaze, máte príležitosť naučiť sa vytvárať rezervy a lepšie reagovať na nečakané výdavky.

V kuchyni držte potraviny oddelene

Prejdime od oficiálnosti k tomu, čo máme všetci radi - k dobrému jedlu. Čas strávený prípravou jedla by sa pri ideálnych podmienkach dal znížiť na polovicu. Čo si predstaviť pod ideálnymi podmienkami? Základom je systém a delenie rôznych druhov potravín podľa ich využitia - v potravinových dózach, košíkoch, zásuvkách a skrinkách.

Hlavné pracovné a odkladacie plochy by mali mať svoj poriadok

Či to bude pracovná doska kuchynskej linky, pracovný stôl a jeho zásuvky, nočný stolík, komoda v predsieni, vždy sa snažte o maximálny poriadok a minimalizmus. Neskladujte na týchto plochách veci, ktoré tam nepatria a sú zbytočné. Koľko z nich je len na okrasu a neplní svoj účel? Predsa - ak nebudete mať na pracovnom stole fotku z dovolenky, nepristihnete sa pri nostalgických spomienkach na chvíle voľna a ani sa nezvýši vaša nechuť dokončiť prácu.


Mohlo by vás zaujímať: 7 krokov k ideálnej kancelárii: Pre lepšie výsledky a väčšiu pohodu


Upratujte systematicky a pravidelne. Nezaberie vám to veľa času!

Vašu pozornosť si denne zaslúžia tie časti domácnosti, ktoré používate najviac - posteľ, pohovka, umývadlo a WC, stôl...K tomu sa zvyčajne pridáva pravidelná rutina - rýchle zotretie podlahy, povysávanie, založenie čistej bielizne do skríň - to však nerobíte každý deň. Mať okolo seba čisto a útulne nestojí veľa úsilia, najmä, ak k základnej rade pridáte 4 nasledujúce:

  1. Všetko odkladajte na svoje miesto: Tiež máte doma niekoľko zásuviek a odkladacích priestorov s imaginárnym nápisom “Rôzne”? Tento zlozvyk sa snažte čím skôr prestavať. Rozptýlené veci po domácnosti, bez určitého miesta sú zdrojom neporiadku a straty času, keď niečo hľadáte na “treťom zaručenom mieste” a nie je to tam. Nemusí ísť o dokonalý systém, zorganizovanie osobných vecí však okrem poriadku prináša aj istý druh vnútorného upokojenia. Preto sa po veľkom upratovaní aj napriek únave zvykneme cítiť spokojne.
  2. Recyklujte a obdarovávajte: To, čo ste doteraz nosili a používali iba minimálne alebo dokonca vôbec, si už určite nezíska vašu pozornosť ani po ďalšom prejdenom čase. Zbavte sa týchto vecí, obdarujte ľudí, ktorým by vaše “zbytočnosti” padli vhod, alebo dajte týmto veciam nový význam a zrecyklujte ich. Organizovaní ľudia sa riadia jedným zaujímavým postupom - predtým ako niečo nové kúpia, niečo staré z domácnosti vyhodia, aby si udržali súkromný priestor bez preplnenia.
  3. Sledujte dátumy trvanlivosti a spotreby: ak máte záľubu v kozmetike alebo škrečkovaní akciových potravín a komora praská vo švíkoch, robte raz mesačne kontrolu trvanlivosti a spotreby. Výrazne ušetríte a budete presne vedieť, čo treba doplniť.
  4. Delegujte zodpovednosť a povinnosti: Čistý domov je záležitosťou tímovej spolupráce. Jednotlivec neurobí toľko neporiadku, ako ďalší traja členovia a možno aj nejakí chlpáči. Rozumne rozdeľte pracovné aktivity, vytvorte základný harmonogram a spolupracujte tak, aby ste čas strávený upratovaním minimalizovali.

Ako sa o organizovaný život snažíte vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár