12 diétnych tipov do každej kuchyne: Zvládnite Vianoce bez zbytočných kíl navyše

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Zvyknete počas Vianoc pribrať pár kíl?

Nástrahy v podobe nechcených kíl navyše na seba nenechajú dlho čakať

Do Vianoc zostáva niekoľko posledných dní a takmer z každej domácnosti rozvoniava vanilka, škorica, varené víno či domáci punč. Toto obdobie je najväčším pokušiteľom zdravého životného štýlu. Nástrahy v podobe nechcených kíl navyše na seba nenechajú dlho čakať a vykuknú na nás pár dní po Novom roku. Skúšku v odolávaní bohato prestretému stolu a rozmanitým maškrtám sa podarí zvládnuť len málokomu. Viete, ako udržať svoju hmotnosť a chute na uzde? Ktoré diétne tipy a náhrady môžete ľahko vyskúšať aj vo svojej kuchyni?


Náhrady bielej múky

Biela múka je pri procese spracovania zbavená takmer všetkých živín, ktoré zrno obsahuje. Práve preto poskytuje omnoho kratší sýtiaci efekt a rýchlo vytrávi. Naopak - celozrnná múka pre vysoký obsah vlákniny navodzuje dlhší pocit sýtosti a pre obsah cenných živín je pre trávenie a celkové zdravie človeka prínosnejšia.

Nevýhodou však je, že ak sa z nej chystáte niečo piecť po prvýkrát, môžete zostať sklamaní. Je ťažšia a koláče z nej sú menej nadýchané. Okrem celozrnnej pšeničnej múky môžete na pečenie používať celozrnnú špaldovú múku, ovsenú múku, ražnú múku, orechovú múku alebo kokosovú múku.

Odporúčame, aby ste si vyhľadali overené recepty, ktoré s týmito druhmi múky pracujú a nesnažili sa nimi nahradiť bielu múku vo vašom klasickom recepte. Druhou možnosťou je nahradiť časť bielej múky v recepte podielom zdravšej múky, napríklad tretinu bude tvoriť bezlepková múka so zaujímavou chuťou.


Mohlo by vás zaujímať: Vianoce s pochúťkami, ale bez kíl navyše: Prezradíme vám, ako na to!


Biely cukor vynechajte

O bielom cukre vieme, že je škodlivý a predsa sa pri pečení míňa na kilá. Je pravda, že i vďaka akciám v obchodoch je najdostupnejšou formou sladidla, faktor priaznivej ceny by však nemal prevýšiť možné riziká. V súčasnosti totiž môžete sladiť omnoho rozumnejšie a pre telo prospešnejšie. Skúste to tento rok s medom, trstinovým cukrom, javorovým sirupom, stéviou, či melasou. Rovnako, ako platilo pri nahradzovaní múky, aj tu hľadajte recepty priamo šité na použitie s týmito alternatívami cukru.

Domáce dresingy

Aj ten najdravší zelený šalát pokazíte, ak ho dochutíte kupovanou majonézou alebo hotovými dresingami. Obsahujú veľa sladidiel, soli a konzervantov a ani to mizivé percento byliniek z nich neurobí zdravšie dochucovadlo. Pre menej kalorické Vianoce stavte na biely jogurt. Samozrejme, chuť nebude taká, na akú ste po dlhé roky zvyknutí. Stačí sa však vyhrať s koreninami a bylinkami alebo vyladiť zemiakový šalát inak, napríklad aj za pomoci kvalitných octov a olivového oleja.

Kvalitnejšie tuky

Hoci maslo nepatrí k lacným potravinám, nenahrádzajte ho margarínmi. Tie spôsobia veľkú záťaž pre vaše trávenie a ani chuť zákuskov či krehkého pečiva s nimi nebude najlepšia. Jednoducho bude taká umelá. Zamerajte sa na pečenie s orechmi, tie udržia mozog v dobrej kondícii a aj počas krátkych dní budete mať viac energie a životného elánu.


Mohlo by vás zaujímať: Udržte svoju váhu na uzde: Takto odoláte adventným kilám navyše!


Vôňa vanilky

Hlad oklamte čuchom. Vôňa vanilky je na toto priam stvorená, potláča chuť do jedla a chuť na sladké. Používajte aromatické sviečky s vôňou vanilky, vanilkové telové mlieko alebo len obyčajný balzam na pery s chuťou a vôňou vanilky.

Zahusťovanie bez múky

Miesto múky vyskúšajte rozvarené a najemno popučené zemiaky. Takýmto spôsobom zahustíte akúkoľvek hustú a sýtu polievku alebo prívarok. Na zásmažku z bielej múky a masti (oleja) môžete zabudnúť.

Preč s viditeľnou mastnotou

Chystáte sa vysmážať rezne alebo rybie filé a chcete sa zbaviť prebytočného tuku? Osvedčeným tipom je odsávanie oleja za pomoci papierových obrúskov z hotového jedla. Po vysmažení môžete tiež rezeň či filé na sekundu ponoriť do horúcej vody a osušiť. Prebytočná povrchová mastnota bude minulosťou. Pre trávenie a udržanie hmotnosti však urobíte lepšiu službu, ak si tento rok hlavný chod pripravíte “na prírodno” - pečením vo vlastnej šťave a za použitia chutných byliniek a korenín.


Mohlo by vás zaujímať: Vyhnite sa priberaniu a ťažkému žalúdku: 5 tipov ako zvládnuť vianočné prejedanie sa


Polovičné nahradzovanie

Máte chuť na fašírku? Vyberajte mäso, ktoré obsahuje čo najmenej tuku, najlepšie, ak máte možnosť mäso pomlieť doma. Polovicu z dávky mäsa nahraďte zeleninou ako karfiol, brokolica, mrkva, zeler…

Takto možno postupovať aj pri prílohách, kedy do ryže vmiešate uvarenú mrkvu na drobno a hrášok. Znížite príjem sacharidov, zvýšite príjem vitamínov, minerálov a vlákniny.

Pohár vody

Pohár čistej vody pred každým jedlom podporuje činnosť trávenia, urýchľuje metabolizmus a čiastočne napĺňa žalúdok. Vy sa potom skôr cítite sýti a nezjete všetko, čo pred sebou vidíte.

Dajte si čas

Nejedzte v náhlosti. Pokúste sa tento rok vychutnávať atmosféru a vyhraďte si na jedlo dostatok času, kedy nebudete ničím vyrušovaní. Dôkladne prežúvajte každé sústo, urobíte tak veľkú službu tráveniu v žalúdku, ktorý nebude natoľko zaťažený. Zároveň aj menej zjete, pretože mozog dostane informáciu o tom, že ste sýti, bez rizika, že by ste sa v chvate prejedli.


Mohlo by vás zaujímať: Vianoce sú občas divným sviatkom: Pozrite si 6 najzvláštnejších tradícií od susedov aj zo sveta


Menšie taniere

Myseľ je mocný pán a preto ak zaplníte jedlom malý tanier, budete mať z toho lepší pocit, ako keby ste si rovnaké množstvo dali na veľký tanier. Na veľkom tanieri by boli pravdepodobne prázdne miesta, ktoré by vás nabádalo doplniť a tým zvýšiť bežnú porciu.

Čerstvé potraviny

To najlepšie, čo pre seba môžete urobiť je naučiť sa pripravovať jedlá z čerstvých potravín a neuľahčovať si varenie s polotovarmi a konzervovanými jedlami. Pravdou je, že väčšina ľudí má chute otupené a potrebujeme čoraz extrémnejšie dávky cukru a soli, ktoré okrem toho, že vytvárajú návyk, sú pre nás v mnohých ohľadoch škodlivé. Umením je naučiť sa vychutnávať prirodzené chute.


Darí sa vám počas Vianoc udržať váhu na uzde? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy ako na to v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Cyril 18.12.2018, 09:33

    V žiadnom prípade NEPoužívajte aromatické sviečky s žiadnou vôňou v uzavretom priestore. Parafín je vedľajší produkt ropného priemyslu. Uvoľňujú sa z nich škodlivé prchavé látky - voľné radikály, ktoré spôsobujú rakovinu. Dvojhodinové horenie takejto sviečky v miestnosti, dokáže prevýšiť hodnoty škodlivín, ktoré sa dajú namerať na ulici s hustou automobilovou premávkou. Ak si potrpíte na voňavú domácnosť, skúste esenciálne oleje zmiešané s vodou, alebo vlastnú zmes byliniek a korenia a nechajte ho jemne lúhovať na sporáku..

1

Pridať komentár