V zime nás trápi nedostatok denného svetla: Viete, čo všetko spôsobuje?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Chýba vám v zime denné svetlo?

Denné svetlo nás naštartuje do nového dňa

Cítite sa unavení a bez nálady? Máte pocit, že vaša výkonnosť klesá a akosi sa nedokážete na nič sústrediť? Príčinbou môže byť nedostatok denného svetla! To spôsobuje nielen psychické problémy, ale má vplyv aj na našu výkonnosť a koncentráciu.


Hoci sa už dni začínajú pomaličky predlžovať, denného svetla máme stále žalostne málo. Nepomáha ani počasie, pretože slnečné dni sú nedostatkový tovar a väčšinou prevláda zachmúrená zimná obloha, sneženie či dážď.

Denné svetlo je pritom pre človeka nutnosťou. Medzinárodná štúdia Healthy Homes Barometer skúmala vplyv denného svetla na 14-tisíc Európanov a svetlo sa ocitlo na štvrtej priečke z deviatich faktorov, ktoré priamo ovplyvňujú zdravie človeka – hneď za kvalitným spánkom, vetraním a konzumáciou ovocia a zeleniny.

Serotonín potrebuje svetlo

Otázkou je, prečo je denné svetlo pre človeka tak dôležité. Vedci už dávno zistili, že má pozitívny vplyv na náš organizmus, keďže udržiava jeho biologické rytmy a synchronizuje ich s prírodou.

Denné svetlo nás naštartuje do nového dňa a vďaka nemu aj bez hodiniek vieme, kedy máme oddychovať. Nedostatok denného svetla môže mať za následok nespavosť, únavu, poruchy imunity aj depresívne stavy.

Prirodzené svetlo skrátka výrazne ovplyvňuje to, ako sa každodenne cítime, pretože podporuje tvorbu serotonínu. Pri nízkej hladine tohto „hormónu šťastia a dobrej nálady“ citlivejšie reagujeme na stres, úzkosť, bolesť, môžeme mať problémy s pamäťou, a môžu nás dokonca trápiť aj tráviace problémy.


Mohlo by vás zaujímať: Serotonín je hormón dobrej nálady: Podporte jeho tvorbu a buďte šťastnejší!


Ako si pomôcť?

Spektrum toho, čo nám spôsobuje nedostatok denného svetla, je naozaj široké. Nerovnováhu v tvorbe serotonínu počas zimných mesiacov môžeme ovplyvniť vyváženou stravou, vhodným osvetlením v domácnosti a v zamestnaní, dostatkom pohybu a pobytom na slnku, ak to počasie dovoľuje.

Vhodné je aj čo najviac si presvetliť domácnosť. Dosiahnuť sa to dá nielen vymaľovaním stien žiarivo bielou farbou, ale napríklad aj vypraním záclon (sivý nádych dáva priestoru ťažkopádnosť), odstránením ťažkých závesov, výmenou tmavých textílií za svetlé a svieže farby či pridaním zrkadla tak, aby odrážalo svetlo z okien.    


Pociťujete v zime na sebe nedostatok denného svetla? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár