Najčastejšie chyby pri cvičení: Takto určite neschudnete a riskujete zranenie

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Odhodlanie cvičiť môže zmariť niekoľko nesprávnych postupov alebo pretrvávajúcich mylných domnienok

Nezáleží na tom, či cvičíte pre štíhlejšiu líniu, pevnejšie telo alebo väčšiu fyzickú silu a výdrž. Aj ten najlepší úspech dokáže zmariť pár chýb na úvod, ktoré sa s vami budú vliecť dlhšiu dobu. Ako je možné, že niektorí ľudia idú cvičiť s nadšením a vy sa musíte tak veľmi prekonávať k pravidelnej polhodinke? Kde sa v nich berie toľko endorfínov, že sa ich telo pohybu prestane báť? Pri cvičení mnohí začiatočníci robia viacero chýb a tie sa s nimi vlečú, znásobujú, až svoju snahu o lepší životný štýl zase raz vzdajú.


Chudnutie vs. cvičenie

Dlhé roky panoval všeobecný názor, že ak chcete schudnúť, musíte upraviť svoj denný kalorický príjem a začať pravidelne cvičiť. Výsledky cvičenia sú však v mnohých prípadoch rýchlo “pochované”. Hodinové aeróbne cvičenie zajete nevinnou kalorickou tyčinkou a ste opäť na začiatku. I naďalej preto platí, že chudnutie je vo veľkej miere závislé od zloženia vašej stravy.

Fyzická aktivita a cvičenie má však veľký prínos pre udržanie aktívnej svalovej hmoty. Čím viac svalov vaše telo nesie, tým viac prijatej energie dokáže spáliť na svoju činnosť. A to je pre úbytok kilogramov želaný efekt.

Dá sa schudnúť aj bez cvičenia, ale bude to trvať dlhší čas. Nezískate však na kondícii a nenadobudnete tie správne krivky. Navyše, ak telo podáva výkon, začnú sa uvoľňovať hormóny šťastia a vy sa budete aj po náročnom cvičení cítiť lepšie. Viac životnej energie sa rýchlo pretaví aj do lepších výsledkov, pocitov aj výkonnosti počas bežného dňa.


Mohlo by vás zaujímať: Trápite sa diétou, cvičíte, a výsledky nikde? Tu je 8 možných dôvodov


Prečo cvičiť vo vyššom veku?

Odpoveď je jasná - pretože je to pre vaše zdravie maximálne prínosné. Nezáleží na tom, koľko máte rokov, vždy sa nájde aktivita, ktorú môžete bezpečne vykonávať. Základom je zaradiť cvičenie do bežnej dennej rutiny a prekonať predsudky o tom, že cvičenie bolí a spôsobuje zranenia. Práve naopak. Ak zanedbáte pohyb, koledujete si o množstvo zdravotných ťažkostí, ktoré prichádzajú s vekom. Pridaním pohybu, hoci aj po malých dávkach, zlepšujete vyhliadky na aktívnejšiu a zdravšiu jeseň života.

Aké benefity cvičenie prináša?

  • Vďaka cvičeniu podporujete činnosť metabolizmu a predchádzate ukladaniu tuku navyše.
  • Zlepšuje sa imunita, tráviace funkcie, krvný tlak a hustota kostí.
  • Znižuje sa riziko osteoporózy, Alzheimerovej choroby, cukrovky, obezity, srdcových chorôb a niektorých druhov rakoviny.
  • Podporujete svoju mobilitu, flexibilitu a balans. Predídete tak mnohým zraneniam a pádom.
  • Váš spánok sa zlepší.
  • Zbavíte sa stresu, pocitov úzkosti, príznakov depresie či hnevu. Nálada a sebavedomie porastie.

Pozor na tieto chyby

Odhodlanie cvičiť môže zmariť niekoľko nesprávnych postupov alebo pretrvávajúcich mylných domnienok. Vašou úlohou bude vyhnúť sa zraneniam, bolestiam, trvalým deformáciám a strate motivácie.


Mohlo by vás zaujímať: Makáte na sebe v posilke a nevidíte žiaden progres? Tu sú dôvody!


Vyvarujte sa tak týchto chýb:

Absencia rozcvičky: Viac ako inokedy je dôležité venovať pár minút úvodnému rozohriatiu. Práve rozcvička v podobe strečingu zahreje svaly a pripraví telo na tréning. Jej podcenenie má za následok rýchle preťaženie a zvýšené riziko úrazu, ktoré vás môže vyradiť z tempa na nasledujúce dni.

Pretrénovanie: Častým problémom ľudí, ktorí s cvičením začínajú, je predstava, že musia cvičiť až do úplného vyčerpania. Ak to s aktivitou hneď v úvode párkrát preženiete, telo sa nedokáže zregenerovať a už čoskoro sa dostavia bolesti. O to viac sa vytratí vaša motivácia pokračovať.

Cvičenie bez prestávky: Z podobného súdka je aj každodenné cvičenie. Tréning 7 dní v týždni vás nedostane rýchlejšie k vytúženému cieľu. Z dlhodobých sledovaní je zrejmé, že ak si nedáte medzi tréningmi pauzu, váš organizmus sa unaví a skolí vás prvý vírus. Reakcia obranyschopnosti tela je oslabená, ak si pravidelne nedáte deň odpočinku. Doprajte svalom čas na oddych a nevyčerpávajte sa.

Rýchla zmena štýlov cvičenia: Je prirodzené, že si nemusíte hneď na prvýkrát zvoliť cvičenie, ktoré vám sadne a bude vyhovovať. Ideálne je, ak natrafíte na štýl cvičenia, kde môžete meniť intenzitu aj aktivity a nebudete pociťovať stereotyp. Dajte šancu každému typu tréningu, ktorý vás zaujme a zotrvajte pri ňom aspoň pár dní. Iba tak sa môže prejaviť jeho účinok. Niekedy je prvotný nesúlad spôsobený iba príliš vysoko nasadenou latkou.

Chudnutie iba z jednej oblasti: Chcete schudnúť z brucha, bokov alebo stehien? Zameranie sa len na jednu problémovú časť neprinesie želané výsledky. Nefunguje to. Ak chcete telo vyformovať, je potrebné cvičiť komplexne a zapájať všetky svalové skupiny.

Málo jete: Veľmi častou chybou, najmä pri radikálnych diétach, je výrazne obmedzený energetický príjem. V kombinácii s intenzívnym cvičením však neschudnete toľko tuku, ako predpokladáte. Organizmus totiž siahne do zásob a začne vyčerpávať svaly. Nezvládne enormnú záťaž a objavia sa zdravotné komplikácie.

Dali ste si príliš vysoké ciele: Schudnúť 10 kíl za dva týždne je cieľ s nereálnym a hlavne nestabilným výsledkom. Neúspech povedie jednoznačne k strate motivácie.

Nedostatok trpezlivosti a pevnej vôle: Cvičenie vyžaduje systematickosť, pravidelnosť a pozitívne zmeny v celkovom životnom štýle. Úspech v tejto oblasti sa nezrodí sám a spočiatku vyžaduje isté odriekanie.

Pamätajte však na to, že ste sa v živote dokázali prispôsobiť aj veciam, s ktorými ste vnútorne vôbec nesúhlasili. V tomto prípade však robíte niečo pre seba, tak svoje plány nevzdajte hneď na začiatku.


Darí sa vám pri cvičení napredovať s chudnutím? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • Pavel 23.04.2019, 10:54

    ovela radšej mam bicyklovanie. Jednak som na čerstvom vzduchu a pekne si u toho vyčistim hlavu.

  • adamko 09.03.2019, 11:24

    Toto je hotové trápenie. príjemne sa chudne poriadnou šťavnatou súložou.

1

Pridať komentár