Stavte na nízkokalorické potraviny: Sú výborné na chudnutie aj pre vaše zdravie

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Patria spomínané nízkokalorické potraviny medzi vaše obľúbené?

Nízkokalorické potraviny sú výborné na chudnutie aj pre naše zdravie

Ak by ste radi schudli pár kilogramov, isto hľadáte rôzne finty, ako jesť a pritom nepribrať. Už je vám zrejme jasné, že na čas sa budete musieť vzdať svojich obľúbených sladkostí a slaných lupienkov. Ešteže existujú potraviny, ktoré obsahujú iba veľmi málo kalórií a môžete ich jesť prakticky bez obmedzenia. Dávajú tak nádej, že priebeh diétovania lepšie zvládnete a nebudete sa trápiť hladom.


Spoznajte výhody nízkokalorických potravín

Výhody nízkokalorických potravín sú hneď dve. Hoci sú “chudobné” na kalórie, i napriek tomu v sebe ukrývajú vitamíny, minerály, vodu a mnohé z nich aj dôležitú vlákninu, ktorá navodzuje dlhší pocit sýtosti. Vláknina pri dostatočnom pitnom režime zlepšuje trávenie a vyprázdňovanie, čo je pri redukcii hmotnosti vítaným javom.

Druhým bonusom je fakt, že naše telo aj pri trávení skonzumovanej potravy spaľuje kalórie. Dokonca aj pri žutí musíme aktivovať príslušné svaly a vďaka ich “práci” sa spotrebúva energia prijímaná zo stravy. Síce minimálna, ale každý výdaj sa v tomto prípade počíta.

Preto, ak napríklad zjete 100 g brokolice, ktorá má iba 33 kalórií (kcal), pri jej strávení vaše telo spáli viac energie, ako v sebe toto množstvo potraviny ukrývalo. Vo výsledku, by ste pri konzumácii nízkokalorických potravín mali úspešne chudnúť.


Mohlo by vás zaujímať: Jedzte a chudnite: S týmito potravinami to naozaj dokážete


Negatívne kalórie

V zahraničí sa už nejakú dobu pohrávajú s pojmom “negatívne kalorické potraviny. Ide o potraviny, pri ktorých musí telo vydať viac energie na spracovanie a strávenie, než ako vám dodajú. Môže za to najmä obsah vlákniny, ktorá sa trávi dlhšie. Takže vo výsledku by miesto energetického príjmu malo dôjsť k miernemu energetickému výdaju.

Výskumy však tento zdanlivo logický predpoklad zatiaľ nepotvrdili a matematika pri sledovaniach akosi nesedela. Našli sa odvážlivci, ktorí vsadili iba na diétu obsahujúcu nízkokalorické potraviny, keďže je to však veľmi jednostranná diéta, obsahujúca len niektoré druhy ovocia a zeleniny, neuspeli a ich zdravotný stav sa zhoršil. V takejto strave im totiž chýbali proteíny, tuky a ďalšie pre telo nevyhnutné živiny.

Čo sa oplatí zaradiť do jedálnička?

Ani odborníci ešte nemajú úplne preskúmané, ako presne ľudské telo funguje, a preto netreba nízkokalorické potraviny zavrhovať. Práve naopak. Ich prínos pri diéte je zaujímavý a predovšetkým:

  1. Pre vysoký obsah vody udržujú v tele vyšší podiel hydratácie.
  2. Vďaka obsahu vlákniny upravujú trávenie a navodzujú dlhší pocit sýtosti.
  3. Sú plné cenných živín a antioxidantov, ktoré pri jednostrannej diéte mnohokrát chýbajú.

Mohlo by vás zaujímať: Nízkokalorické diéty pre lepšie zdravie: Srdce sa vám za ne poďakuje


Patria sem najmä tie druhy ovocia a zeleniny, ktoré obsahujú viac ako 85 % vody a sú nositeľom vlákniny:

  • Jablká - 50 kcal / 100 g, 86 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, E, K, minerálne látky: železo, vápnik, horčík, draslík
  • Grapefruit - 33 kcal / 100 g, 92 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, minerálne látky: železo, vápnik, horčík
  • Melón - 25 kcal / 100 g, 91 % vody, obsahuje vitamíny: B, C, minerálne látky: železo, sodík, vápnik, horčík
  • Brokolica - 33 kcal / 100 g, 88 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, E, K, minerálne látky: vápnik, horčík, fosfor, selén
  • Stonkový zeler - 15 kcal / 100 g, 93 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, E, K, minerálne látky: draslík, železo, fosfor, horčík
  • Mrkva - 50 kcal / 100 g, 88 % vody, obsahuje vitamíny: 15 kcal / 100 g, 93% vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, D, E, H a K, minerálne látky: draslík, železo, zinok, horčík
  • Paradajky - 20 kcal / 100 g, 94 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, E, minerálne látky: draslík, sodík, fosfor, horčík
  • Šalátové uhorky - 14 kcal / 100 g, 95 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, K, minerálne látky: vápnik, draslík, sodík, horčík
  • Ľadový šalát: 13 kcal / 100 g, 95 % vody, obsahuje vitamíny: A, B, C, E, K, minerálne látky: vápnik, fosfor, draslík, horčík.

Svoje pokrmy môžete spestriť aj ďalšími nízkokalorickými potravinami, a to: cuketa, kapusta, kel, špenát, bobuľovité ovocie, citrusové ovocie.


Ktoré z nízkokalorických potravín si doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • JArka 06.02.2019, 19:10

    Keď budem chcie chudnúť, rozhodne nebudem jesť nízko kalorické sračky. Dobre sa napapám a potom roztiahnem nôžky drahému. A máme obaja vystaráme.

1

Pridať komentár