Tipy, čo jesť vonku a nepriberať: Ako si vychutnať reštaurácie bez výčitiek?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Stravujete sa často vonku?

Ani stravovanie v reštauráciách nemusí byť až také hrozné

Nie všetci môžu, majú čas, chcú alebo vedia variť. Títo ľudia sa zvyknú stravovať v reštauráciách alebo si kupujú jedlá rýchleho občerstvenia. Pokiaľ k nim patríte aj vy, chcete byť dobre najedení, ale pritom nepribrať, ste v miernej nevýhode. Vonku na vás totiž číha veľa nástrah. Ak chcete jesť skutočné potraviny, treba vedieť, ako na to.


Väčšie porcie = väčšie nebezpečenstvo

Porcie podávané v reštauráciách rýchleho občerstvenia sa od 70. rokov podstatne zväčšili. Kaloricky narástli hamburgery, hranolčeky aj limonády. Častí návštevníci fast foodu konzumujú denne v priemere viac kalórií ako tí, ktorí sem chodia zriedka alebo vôbec.

Stačí sa pozrieť na deti. Tie, ktoré sa tu stravujú 2-krát týždenne, zvyšujú svoje riziko obezity o 60 percent, tie, ktoré sem zavítajú 3-krát do týždňa, až o 300 percent.

Existuje veľký rozdiel medzi počtom kalórií, ktoré zákazníci očakávajú, že nájdu vo fast food jedle, a počtom, ktorý naozaj zjedia. Navyše, ak sú pri položkách menu uvedené informácie o tom, že niektorá z prísad je zdraviu prospešná, zákazníci výrazne preceňujú ich zdravosť. Väčšina z nich nedokáže presne posúdiť skutočnú kalorickú hodnotu týchto jedál.


Mohlo by vás zaujímať: Za vaše prejedanie nemôže žalúdok: Hlavným vinníkom je mozog


Keď strácate kontrolu

Štúdia v odbornom vedeckom časopise Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics ukázala, že aj jedlá z klasických reštaurácií obsahujú viac ako 50 percent odporúčaných kalórií pre dospelú ženu a viac ako 40 percent odporúčaného príjmu pre dospelého muža. Reštaurácie znamenajú úplnú stratu kontroly. Nemáte kontrolu nad tým, čo presne ide do vášho jedla, nad veľkosťou porcií, nad tým, za aký čas jedlo dorazí a či na stole nie je nachystaný chlieb.

Navyše, musíte riešiť dilemu objemu verzus chuti verzus ceny. To však neznamená, že by ste sa mali vyhýbať reštauráciám z princípu. Aj vonku môžete jesť skutočné jedlo a vychutnať si ho bez zbytočných výčitiek. Ale musíte byť pripravení na všetko.

7 tipov, ako sa stravovať vonku

1. Vyhýbajte sa fast foodu: Je skrátka protikladom skutočného jedla. Namiesto príboru používate väčšinou ruky, čo znamená viac priemyselne spracovaných sacharidov. Navyše ho jete postojačky a na jedlo tak nemyslíte. Lepšie na tom nie sú ani balené výrobky. Aj tie, ktoré sa vyhlasujú za organické a bio, obsahujú často rovnaké množstvo cukru ako ich komerčné a masové náprotivky. Ak si už kupujete obed či večeru v nejakom bufete, dbajte na to, aby mala okolo seba zeleninu. Mala by tiež obsahovať nejaký druh bielkovín: čokoľvek od krájaného morčacieho mäsa až po prírodné arašidové maslo. Sadnite si a jedlo si v pokoji vychutnajte.

2. Do reštaurácie nikdy nechoďte úplne hladní: Ešte pred príchodom vypite pohár zeleného čaju alebo si dajte jablko, aby ste na chvíľu utíšili hlad. V reštaurácii môžete požiadať o pohár vody k jedlu. Zneutralizuje vám chuť a dodá pocit nasýtenia.

3. Chlieb na stole nepotrebujete: V niektorých reštauráciách ho čašník prinesie k polievke alebo pred jedlom. Radšej ho milo poproste, aby chlieb odniesol naspäť. Pokiaľ na stole zostane, ťažko mu odoláte a dostanete do seba zbytočné kalórie.

4. Pozor na správnu úpravu: Namiesto vyprážaných pokrmov si objednajte jedlo pripravené na pare, varené, pečené alebo grilované. V reštauráciách nezvyknú vyprážať mäso vždy na novej dávke oleja. V prípade, že si objednáte rybu, ešte pred konzumáciou z nej odstráňte kožu. Ušetríte si veľa kalórií.


Mohlo by vás zaujímať: Prvá reštaurácia na svete, kde vás obslúžia len nahé ženy, je iba na skok zo Slovenska


5. Vyhýbajte sa ťažkým omáčkam: Krémové omáčky a dressingy sú síce veľmi chutné, ale väčšinou aj tučné a môžu energetickú hodnotu jedla až zdvojnásobiť. Radšej uprednostnite jedlá s paradajkovou omáčkou. Ak si zvolíte šalát, tak rozhodne ochutený olivovým olejom alebo prírodnou kyslou zálievkou.

6. Na veľkosti porcií záleží: V jednom experimentálnom reštauračnom prostredí zjedli zákazníci, ktorým podali väčšie porcie, o 43 percent viac. Napriek tomu, že toho zjedli viac, ako chceli, vidia podobné „výhodné menu“ stále ako dobrý obchod. Aj keď zhodnotia porciu ako priveľkú, zjedia viac hlavne preto, že si za to už zaplatili. Ak dostanete príliš veľkú porciu svojho jedla, vychutnávajte si ho pomaly. Ľahšie tak zistíte, kedy máte dosť. Zvyšok si nechajte zabaliť. Preplnenému žalúdku môžete predísť aj tým, že si objednáte predjedlo s väčšou dávkou zeleniny alebo chutný slepačí vývar. Pomôžu vám ustrážiť si veľkosť zjedenej porcie.

7. Na sladké nápoje zabudnite: Limonádam, koktailom, frappuccinam a rôznym miešaným nápojom nedajte žiadnu šancu. Doprajte si radšej pohár kvalitného vína alebo svetlého piva. Záleží však na tom, aby ste tým jedným pohárom aj skončili.


Aké zdravé jedlá si mimo domu doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár