Skutočne prospešná diéta: Bude vám chutiť, sústreďte sa na tieto potraviny

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Stredomorská diéta je údajne najlepšia, prospieva totiž ľuďom i planéte

Pri výbere diéty zohrávajú väčšinou úlohu hlavne individuálne rozhodnutia človeka. Zväčša ide o naše zdravie, váhu, výzor. No napadlo vás niekedy, že zmena stravovacích návykov pri veľkom množstve ľudí môže mať aj vplyv na našu planétu?


Otázka teda znie: existuje univerzálna diéta prospešná pre našu planétu aj pre naše zdravie? Experti z výboru Eat-Lancet navrhujú zdvojnásobiť konzumáciu rastlinnej stravy a znížiť spotrebu červeného mäsa. Nie je to ale vhodné pre všetkých. Diéta uspôsobená životnému prostrediu existuje, ale bez vhodnej politiky vlád ju nie je možné uplatňovať.

Zachrániť zdravie i planétu

Výbor Eat-Lancet združuje expertov na výživu a udržateľný rozvoj pochádzajúci z univerzít po celom svete a zo zoskupenia ako je Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) pri OSN. Títo vedci nedávno publikovali v časopise Lancet výsledky výskumu, ktoré zodpovedajú týmto požiadavkám. Univerzálna diéta zachrániť zdravie aj planétu a v podstate spočíva vo zdvojnásobení konzumácie rastlinnej stravy a v znížení spotreby červeného mäsa.

Horšie ako fajčenie

Zlé stravovacie návyky vyvolávajú pre zdravie väčšie riziko ako fajčenie, prenosné pohlavné choroby a alkohol dohromady. Experti odporúčajú v globálnom meradle do roku 2050 zvýšiť spotrebu ovocia, zeleniny, strukovín a orechov a o 50 percent znížiť konzumáciu cukru a červeného mäsa, vrátane baranieho.


Mohlo by vás zaujímať: Krajšie telo a bystrá hlava čo najdlhšie: Skúste nový hit v zdravom stravovaní!


V Amerike to je inak

Experti odporúčajú drasticky znížiť spotrebu červeného mäsa u osôb, ktoré ho jedia veľa, ako sú Američania a Kanaďania, nie však u obyvateľov v chudobných krajinách, ktorí potrebujú viac živočíšnych proteínov, ako napríklad deti v južnej Ázii. Ľudia zo Severnej Ameriky jedia šesťkrát viac červeného mäsa ako je odporúčané, zatiaľ čo v krajinách južnej Ázie jedia iba polovicu odporúčaného množstva.

Stredomorská diéta univerzálnou?

Univerzálnu diétu teda v podstate tvorí stredomorská strava, potvrdzujú experti. Ide o verziu tejto diéty označovanú za striedmu, ktorá bola rozšírená v Grécku v polovici minulého storočia. S malými rozdielmi sa táto diéta praktizuje vo všetkých krajinách Stredomoria.

Ide o dennú spotrebu 2500 kilokalórií, ktorá je tvorená zhruba 230 gramami celozrnných obilnín, 500 gramami ovocia a zeleniny, 250 gramami mliečnych výrobkov, 14 gramami mäsa (hovädzieho, bravčového či baranieho), 29 gramami kurčaťa, 13 gramami vajec, 28 gramami rýb, 75 gramami strukovín, 50 gramami orechov a 31 gramami cukru vrátane skrytého. Ako prísady sú doporučované rastlinné oleje: extra panenský olivový olej či repkový olej.


Mohlo by vás zaujímať: Nízkokalorické diéty pre lepšie zdravie: Srdce sa vám za ne poďakuje


Katastrofálne škody

Okrem zmeny stravovacích návykov a znížení plytvania potravinami o 50 percent autori správy stanovujú ciele a limity pre využívanie pôdy, vody a potravinových zdrojov pre udržateľné poľnohospodárstvo. Zdôrazňujú tiež, že individuálna voľba spotrebiteľov nestačí na to, aby sa zabránilo "katastrofálnym škodám pre planétu." Vyzývajú vlády, aby podporovali zdravé stravovacie návyky a zaručovali ľuďom prístup k výživnej strave.

Kritika odborníkov

Odporúčanie znížiť spotrebu mäsa sa okamžite stretlo s odporom verejnosti. Ešte než bola správa zverejnená, vydala organizácia s názvom Spojenectvo pre živočíšnu výrobu vyhlásenie, v ktorom vychvaľuje prínos mäsa a mliečnych výrobkov a syrov. Uviedla, že zníženie spotreby živočíšnych proteínov môže zhoršiť podvýživu, zvýšiť plytvanie jedlom a odviesť pozornosť od vyšších priorít pri znižovaní emisií skleníkových plynov. Zároveň Národná asociácia chovateľov dobytka definovala hovädzie ako dôležitú súčasť výživy a chov hovädzieho dobytka ako súčasť udržateľného poľnohospodárstva.

Vyskúšali ste už stredomorskú diétu? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (3)

  • Vladimír 04.04.2019, 08:30

    V tých odporúčaniach je chyba. V odporúčanom množstve obilnín je viac cukru ako v tom samostatne uvedenom. Lebo skrytý cukor je aj v celozrnných výrobkoch. Iba ak by pod cukrom mysleli sacharózu a ostatné cukry do toho nepočítajú. Sacharidy sa nachádzajú vo veľkom množstve aj v ovocí.

  • evelina 02.04.2019, 17:21

    To šme še pobavili bars dobre :)))... len ešte napíšte na akých (analytických) váhach toto (ako uvádzate v článku) vážia : " 14 gramami mäsa (hovädzieho, bravčového či baranieho), 29 gramami kurčaťa, 13 gramami vajec, 28 gramami rýb, 75 gramami strukovín, 50 gramami orechov ". Apropo, to mäso je v surovom alebo varenom stave...??? Zrejme veľmi zlý preklad ČTK z talianskeho orginálu alebo nevedia čítať s porozumením :((((

  • fero 02.04.2019, 10:12

    Tie údaje o gramoch v gréckej kuchyni sú na nezaplatenie. A propos : pri tom mäse ste sa ale sekli.14 g je trochu málo a malo by byť aspoň 15 g.

1

Pridať komentár