Pravda alebo mýtus: Sú raňajky tak dôležité, alebo je v poriadku ich vynechávať?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Vo všeobecnosti medzi odborníkmi prevláda názor, že raňajky sú mimoriadne dôležité preto, aby sme deň zvládli v pohode

Vo všeobecnosti medzi odborníkmi prevláda názor, že raňajky sú mimoriadne dôležité preto, aby sme deň zvládli v pohode. Pár ranných súst nám pomôže pri sústredení a zároveň znižujeme pravdepodobnosť, že budeme ešte pred obedom vyjedať skryté zásoby sladkostí, či iných dobrôt. Preto sú raňajky považované za kľúčové pri úspešnom chudnutí alebo udržiavaní želanej váhy. Existujú však aj iné názory...


Čo si myslia dietológovia?

Podľa dietológov a nutričných poradcov platí jedno pravidlo: raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa a nesmie sa v žiadnom prípade vynechať. A stále platí porekadlo: raňajky zjedz sám, o obed sa rozdeľ s priateľom a večeru daj nepriateľovi.

Raňajky nám pomáhajú znižovať váhu tým, že urýchľujú metabolizmus. Ranné jedlo nám bráni podľahnúť hladu a pokušeniu pojedať niečo navyše počas dňa; tým sa znižuje celkový denný príjem kalórií. Pochybnosti o význame prvého jedla dňa však rozvírilo niekoľko štúdií, ktoré spracovala Flavia Cicuttiniová z Univerzity Monash v austrálskom Melbourne.

Bez raňajok sú ľudia ľahší

Na základe rozboru 13 štúdií, ktoré skúmali zmeny váhy a metabolizmu, sa ukázalo, že kto vynecháva raňajky, váži v priemere o pol kilogramu menej ako ten, kto raňajkuje. Kto raňajkuje, neje potom počas dňa menej, ale naopak zje za deň o 260 kalórií viac.

A pokiaľ ide o metabolizmus, zdá sa, že nie sú väčšie rozdiely medzi tými, ktorí začínajú deň raňajkami, a tými, ktorí ich vynechávajú. Aj štúdia z roku 2016 ukázala, že nie sú dôkazy o tom, že vynechávanie ranného jedla vedie k priberaniu alebo k spomaleniu metabolizmu.


Mohlo by vás zaujímať: Praženica, cereálie alebo chlieb: Aké raňajky sú pre vás najzdravšie?


Kde je pravda?

Vedci v desiatkach štúdií dospeli k záveru, že pravidelné raňajkovanie je najlepšou stratégiou pre udržanie zodpovedajúcej telesnej hmotnosti a pre obmedzenie rizika vzniku obezity. Raňajkovanie zvyšuje celkový pocit sýtosti a umožňuje kontrolovať a obmedzovať množstvo energie dodávanej telu počas dňa.

Dôležitý je aj výber potravín. Štúdia vedená na viac ako 5000 dospelých osobách ukázala, že ten, kto raňajkuje produkty na báze cereálií, má o 22 percent nižšiu pravdepodobnosť vzniku obezity než ten, kto ich neje. Ďalšia štúdia na 12-tisíc osobách ukázala, že tí, ktorí pravidelne raňajkujú cereálie, majú výrazne nižší index telesnej hmotnosti (BMI).

Chýbajú dôkazy

Flavia Cicuttiniová však nabáda k opatrnosti. "Údaje, ktoré máme dnes k dispozícii, nesvedčia o tom, že by bolo zaradenie raňajok užitočnou stratégiou pre zníženie hmotnosti. Hoci pravidelné raňajkovanie môže mať iné významné účinky, buďme opatrní v doporučovaní raňajok ľuďom, ktorí chcú schudnúť, pretože by to mohlo mať opačný efekt. Nie sú dôkazy na to, aby sme odporúčali ľuďom zmenu ich stravovacích zvyklostí ako prostriedok na predchádzanie obezity," uvádza Cicuttiniová.


Mohlo by vás zaujímať: Neviete, čo na raňajky? Po týchto fotografiách budete mať chuť na všetko


Záleží na tom, čo jeme

Podľa niektorých výskumov vyšlo najavo, že ten, kto pravidelne raňajkoval a raňajky začal vynechávať, schudol. A kto pravidelne neraňajkoval a raňajkovať začal, tiež schudol. Kde je teda pravda?

Kto nadváhu a je zvyknutý bohato raňajkovať, ten po vynechaní raňajok zhodí kilogramy, pretože tým zníži celkový energetický príjem. Ak človek má nadváhu a zníži príjem kalórií počas dňa, je to prospešné, aj keď je lepšie vynechávať večeru než raňajky. Veľa však záleží na tom, čo raňajkujeme, uvádza Andrea Ghiselli, prezident Talianskej spoločnosti pre výživu.

Raňajky pre výkon a koncentráciu

Čím menej toho ráno zjeme, tým je organizmus v čase obeda viac vyhladovaný a snaží sa kompenzovať chýbajúce kalórie. Zodpovedajúce raňajky sú teda dôležité pre udržanie primeranej hmotnosti, pre sústredenie a výkon.

Asi tretina obyvateľov vyspelých krajín má vo zvyku raňajky vynechávať. To však neznamená, že by všetky osoby s nadváhou mohli mať úžitok z vynechávania raňajok.

Pre schudnutie neexistuje jednotná stratégia: u niekoho môže zabrať vynechávanie raňajok, iní zase môžu mať úžitok z krátkych období pôstu, ale pre trvalé udržanie ideálnej váhy nie je nič lepšie ako vyvážená stredomorská diéta.


Sú raňajky neoddeliteľnou súčasťou vášho dňa? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár