Chcete si zachovať bystrú hlavu a pružné telo čo najdlhšie? Začnite s tancom už dnes

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Začnite s tancom už dnes

V zrelom veku sa možno venovať mnohým športom, rozhoduje len chuť a kondícia človeka. Prečo by sme však v päťdesiatke začínali v posilňovni, keď existujú pohybové aktivity, ktoré okrem tela pozitívne ovplyvňujú aj našu psychiku a mentálne funkcie?


Reč je o tanci. Každý má na sebe určite odskúšané, že hudba dokáže umocniť náladu - s rezkou hudbou sa ráno ľahšie vstáva a dokáže pozitívne naladiť, melancholická hudba naopak vyvoláva nostalgické spomienky a umocňuje dojatie. Hudba jednoducho vplýva na emócie a v spojení s pohybom pomôže spevniť svalstvo a zdokonaliť postavu. Tanec preto môžeme považovať za najideálnejšiu aktivitu pre človeka akéhokoľvek veku. A vedeli ste, že s tancom je spojený aj mentálny tréning, ktorým dokážete bojovať proti demencii?

Tanec pod lupou vedcov

Nemeckí vedci skúmali, či učenie sa zložitých tanečných krokov spája pohyb s duševnou činnosťou a ako ovplyvňuje ľudí nad 60 rokov. Do výskumu zapojili 60 seniorov s priemerným vekom 68 rokov, ktorých rozdelili na dve skupiny. Prvá skupina vykonávala fitness a silové cvičenia (činky, strečing, plávanie, stacionárny bicykel, chôdzu), druhá skupina absolvovala tanečný tréning. A ten nebol vôbec jednoduchý. Účastníci sa stretávali dvakrát týždenne a 90 minút študovali nové kroky a figúry. Program a choreografia sa menili každé štyri týždne a tanečníci prešli rôznymi žánrami, od rock´n´rollu a country až k popu či latinskoamerickým melódiám.


Mohlo by vás zaujímať: Cvičenie, ktoré vás bude baviť: Pretancujte sa k štíhlej línii a zdravému telu


Výsledky potvrdili pozitívny vplyv

Po roku testovania neurológ Notger Müller z Neurologickej univerzitnej kliniky v Magdeburgu a športové vedkyne Anita Hökelmann a Katrin Rehfeld konštatovali výsledky: Tanec výrazné zlepšuje pozornosť, bdelosť, rovnováhu aj flexibilitu. Druhá skupina - kondiční športovci pozorovali pozitívny vplyv len na bdelosť. U tanečníkov vedci tiež pozorovali nárast nervového rastového faktora, tzv. Brain-Derived Neurotrophic Factor (BFNF), ktorý je dôležitý pre tvorbu nervových buniek a zlepšuje dlhodobú pamäť. Keď po roku výskumu porovnali rozdiely v pamäti u oboch skupín, výsledky hovorili jednoznačne v prospech tanečníkov. Pravidelný tréning navyše výrazne spomaľuje duševný rozklad pri miernej demencii.

Tancom k zdravšiemu sebavedomiu

Pravidelným tanečným tréningom nielen udržíte v kondícii svoje telo a myseľ, ale zvýšite si aj sebavedomie. Radosť zo zvládnutia nových krokov, pochvala od lektora, spoločnosť rovnako naladených ľudí a možno aj prvá vydarená tanečná choreografia - to všetko sú benefity, ktoré tanec prináša. Začať s tancom možno pre ľudí v zrelom veku nie je celkom jednoduché, najmä ak nemáte partnera či partnerku. Ale hovorí sa, že kde voľa, tam je cesta.  Opýtajte sa svojich priateľov, susedov či známych na tanečné kurzy vo vašom okolí. Možno medzi nimi nájdete aj tanečného partnera či partnerku. Pomôcť vám vedia aj tí najbližší. Vyhľadajte si spolu s deťmi alebo vnúčatami tanečné video lekcie na internete a zatancujte si spolu. Ak patríte medzi akčné typy, skúste zorganizovať tanečné lekcie alebo tanečný večierok pre ľudí vo vašom okolí. No najmä nezabúdajte chodiť medzi ľudí. Každú rodinnú oslavu alebo stretnutie môžete premeniť na tanečný zážitok. Tak teda, príjemnú zábavu!


Máte radi tanec? Aké druhy tanca vás očarili najviac? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • Janik 26.07.2019, 01:14

    Malé deti mali štvornožkovať, hoc aj 8-ročné. Je to nevyhnutné pre vývoj dieťaťa. Skúste aj to. A potom klasické sudoku a turistika. Šachy mnohých moc ubíjajú, to nie je moc o športe. Duševný rozklad máme skôr my mladší, najmä vďaka našim šéfom a všakovakým ľuďom, ktorí utrpeli vzdelanie ale nie zdravý sedliacky rozum.

  • adamko 26.05.2019, 10:22

    Uprednostňujem súlož.

1

Pridať komentár