Cvičíte, držíte diéty, ale kilá dole nejdú? Dajte si pozor na hladinu týchto hormónov

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Zvyknete stres „zajedať“?

Telesná hmotnosť do veľkej miery závisí aj od hormonálnej rovnováhy v našom tele

Mnoho ľudí si myslí, že chudnutie je výlučne záležitosť pevnej vôle, stravy a cvičenia. Faktom však je, že správanie nášho organizmu je okrem toho aj výsledkom hormónov a tie reagujú na prostredie, v ktorom žijeme. Telesná hmotnosť tak do veľkej miery závisí od hormonálnej rovnováhy v našom tele.


Inzulín, ghrelín, peptid YY alebo kortizol. Ich správne vyváženie priamo ovplyvňuje vzhľad každého človeka. Čo má hladina jednotlivých hormónov za následok a ako ich prinútiť, aby pracovali vo náš prospech?

1. Zníženie inzulínu - redukcia tuku v tele

Znížiť inzulín znamená redukovať jeho uvoľňovanie alebo zlepšiť inzulínovú citlivosť, prípadne oboje naraz. Tak či onak, ideálne je vyhýbať sa rafinovaným sacharidom a cukru. Inzulínovú citlivosť pomáha zlepšovať aj cvičenie. Ďalšia možnosť, ako znížiť hladinu tohoto hormónu, je prijímať viac vlákniny. Dávajte prednosť „hnedým jedlám“: strukovinám ako fazuľa, šošovica, celozrnným obilninám a orechom. Jedzte celé ovocie a zeleninu namiesto ich priemyselne spracovaných či odšťavených derivátov.


Mohlo by vás zaujímať: Cvičíte, ale vaša váha neklesá? Vyhnite sa týmto tréningovým chybám


2.  Zníženie ghrelínu - menší hlad

Najlepší spôsob zníženia ghrelínu - hormónu hladu je raňajkovať. Keď raňajky vynecháte, hladina ghrelínu stúpa a ľahko toho zjete viac ako zvyčajne. Záleží však aj na tom, čo raňajkujete. Dostatok bielkovín redukuje hladinu hormónu hladu viac ako jedlo bohaté na tuky či sacharidy. Niektorí ľudia s ťažkou inzulínovou rezistenciou, spôsobenou nadmerným príjmom cukru, mávajú obrovský hlad. Väčšinou neraňajkujú a prejedajú sa zvyčajne pred spaním. Energia prijatá tak neskoro nemá šancu byť spálená a ukladá sa do tukového tkaniva alebo pečene, čím sa inzulínová rezistencia ešte zhorší. Pomôže pravidelný denný režim: kvalitné raňajky, obed aj večera, ktorá by mala byť aspoň štyri hodiny pred spaním a samozrejme dostatok spánku.

3. Zvýšenie peptidu YY - urýchlenie pocitu sýtosti

Existuje obrovský rozdiel medzi sýtosťou a nedostatkom hladu. Keď sa jedlo dostane do žalúdka, zníži sa hladina ghrelínu a nie sme hladní. Ale to nezabráni tomu, aby sme jedli ďalej. Signálom sýtosti je v skutočnosti hormón peptid YY. Medzi žalúdkom a jedlom leží zhruba sedem metrov čreva, čiže nejaký čas trvá, kým sa tam potrava dostane. Vždy počkajte dvadsať minút, kým si naložíte druhú porciu. Ako však najlepšie vyhnať peptid YY do výšky? Tak, že prinútite jedlo k rýchlejšiemu pohybu črevom. To hravo zvláda vláknina, ktorá sa nachádza v obilninách a čerstvom ovocí či zelenine.


Mohlo by vás zaujímať: Ako zabrániť neustálemu pocitu hladu? Na sýtosť pôsobia hlavne dva faktory


4. Zníženie kortizolu - zmiernenie stresu

Kortizol je náš krátkodobý kamarát, no dlhodobý nepriateľ. Udržiavať jeho hladinu nízko vyžaduje eliminovať stres. Lenže v dnešnej dobe sa to zdá priam nemožné. Nebezpečný nie je stres ako taký, ale naša reakcia naň. Býva predurčená geneticky či prenatálne a ťažko bude reagovať na silu našej vôle. Nadbytok kortizolu súčasne nahráva viscelárnemu (vnútornému brušnému) tuku, inzulínovej rezistencii a ďalšiemu príjmu potravy. Ide tak priamo o trojitú pohromu z hľadiska metabolického syndrómu. Jedenie ako reakcia na stres, je jednou z najťažších prekážok, ktoré musíme prekonávať. Nemôžeme očakávať, že sa stresu úplne zbavíme, preto zrejme nezmizne ani prejedanie sa. Existuje však riešenie, ako kortizol zredukovať: cvičiť. Hoci počas cvičenia hladina kortizolu stúpa, zostáva v tele dlhodobo znížená po celý zvyšok dňa.


Sledujete si hladinu spomínaných hormónov? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (7)

  • Lida 11.07.2019, 20:34

    Mam 50 rokov keby ste videli moj jedalnicek tak nechapete a priberam nejem chleba pecivo ryzu zemiaky ryby cestoviny maso iba kuracie zeleninu iba rajciny a uhorky ine nemam rada na rano herbalife na obed sacok nutrifood na veceru tiez a priberam a priberam uz nevladzem cvicit nebudem uz to nema vyznam a ani to uz nevladzem jednoducho som to vzdala nikam nechodim iba do prace a do obchodu lekarov ignorujem nech si priroda urobi svoje naco sa pechorit a bojovat s veternymi mlynmi ...............

  • Vladim 02.07.2019, 08:09

    V článku sú zavádzajúce tvrdenia. Napríklad vynechanie raňajok nie je ničím podložené. Naopak, pravdou je vylučovanie inzulínu do krvi. Je to reakcia na zvyšovanie hladiny glukózy v krvi. Jedením celozrnných potravín nie je rozhodujúce pre zvyšovanie glukózy v krvi. Celozrnné potraviny obsahujú tiež sacharidy, akurát sú viac viazané a premieňajú sa na glukózu dlhšie, čo spôsobí akurát dlhšie vylučovanie inzulínu. Celá problematika je oveľa zložitejšia, ale ak chcete fungovať na sacharidoch, prebytočné sacharidy musíte spaľovať pohybom. Naopak, ak znížite príjem sacharidov na minimum a fungujete na tukoch, schudnete. No málokto to dokáže. Treba vedieť, ako na to. Ak to neviete, radšej to neskúšajte.

  • Ina 24.06.2019, 21:39

    Chudnutie je klasická rovnica...výdaj musí byť vetší ako príjem. Potom i hladiny hormónov a ph organizmu

  • Monika 16.06.2019, 11:03

    som názoru, že jest možete čokolvek, ovšem treba k tomu pridat trošku fyzickej aktivity - šport. Niekedy stačiobyčajny bicykel, aj ten vie robit zazraky

  • Lucifer 05.06.2019, 12:13

    Treba jest Červený grapefruit aj viac za den... lebo odmastuje tuk, ktori obaluje vnùtorné organu... pecen a pod... ale treba si dàvat pozor, lebo sa nesmie miesat s urcitymi liekmi

  • adamko 04.06.2019, 18:04

    tu platí len jedno: pravidelnou súložou schudneš a žiadnu diétu nepotrebuješ držať.

  • evelina 04.06.2019, 14:50

    Sledovala som v televízii reláciu reštart. Hoci u adeptov na chudnutie merali rôzne životné funkcie, hormónmi sa nezaoberali.... vyvážená strave, pohyb, cvičenie, ale hlavne, upratanie si v hlave! Súťažiaci museli zabudnúť na rôzne "krivdy" , ktoré zažili v detstve aj v dospelosti. A len čo si to upratali v hlave, kilečká išli rapídne dole. Takže, najprv hlavička makovička a potom jesť všetko /ale nežer) a pohyb, pohyb a pohyb. A schudli všetci !

1

Pridať komentár