Spoznajte top bylinky pri chudnutí: Dodajú chuť a pomôžu vášmu tráveniu

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Chýbajú vám v diéte výrazné chute?

Bylinky dodajú chuť a pomôžu vášmu tráveniu

Ak to s diétou myslíme vážne, zvyčajne sa musíme vzdať sladenia, solenia, mastných a vyprážaných jedál a zákaz majú aj všetky dochucovadlá a kalorické dresingy. Zrazu nám tak na tanieri zostanú iba prirodzené chute, a na tie si možno nevieme zvyknúť.


Existujú však aj iné potraviny, ktoré jedlám dodajú nezameniteľnú chuť. Sú nimi rôzne koreniny a bylinky voľne dostupné v obchodoch, niektorým sa bude dariť dokonca aj u vás v kvetináči. Navyše, viaceré z nich majú potenciál tlmiť hlad, zrýchľovať metabolizmus alebo stabilizovať hladinu cukru v krvi. Viete, ktoré to sú?

Kurkuma

Tiež sa vám spája iba s ázijskou kuchyňou? Skúste ju pridať do polievok, na restované mäso alebo zemiaky. Protizápalová látka kurkumín, ktorá je v exotickom koreni obsiahnutá, podporuje termogenézu a spolu s ňou aj činnosť metabolizmu či spaľovanie kalórií. Pomôcť môže pri problémoch s pálením záhy, plynatosťou alebo ťažkosťami so žlčníkom. Dokonca je účinná aj pri znižovaní hladiny cholesterolu a pri problémoch s artritídou. Vhodná je v sušenej forme, ako korenina, dostať ju však aj ako čerstvú.

Bazalka

Kráľovná talianskej kuchyne si našla stabilné miesto nielen v stredomorských črepníkoch, ale aj v mnohých slovenských kuchyniach. Oceníte ju najmä vtedy, ak obľubujete strukoviny, ktoré sú síce bohaté na vlákninu a majú dlhý sýtiaci účinok, no môžu spôsobiť nepríjemné nadúvanie. Vtedy prichádza na rad bazalka, ktorá je účinná práve pri plynatosti. Myslite však aj na klasiku a vychutnajte si ju v šalátoch alebo rizote, výborné oživí limonády alebo obľúbenú nátierku.


Mohlo by vás zaujímať: Pomôže proti chorobám aj v kuchyni: Sezóna medvedieho cesnaku je tu!


Medvedí cesnak

Táto tradičná jarná bylinka s cesnakovo-pikantnou arómou je skutočný poklad z lesa. Má protizápalové vlastnosti, čistí tráviaci trakt od škodlivých mikroorganizmov a priaznivo pôsobí na trávenie. Zbaví vás prebytočnej vody a prispeje tiež k lepšej hladine cholesterolu. Vyskúšajte si z neho pripraviť pesto, ktoré vám vydrží po celý rok, alebo natrhajte čerstvé listy do šalátu a podávajte s orestovaným mäsom či tuniakom.

Zázvor

Poznáme ho ako prvú pomoc pri chrípke a prechladnutí, jeho silu oceníte aj pri diéte. Tento štipľavý koreň má podľa vedcov z Kolumbijskej univerzity v New Yorku výborné termogénne účinky a predlžuje pocit sýtosti. Muži s nadváhou, ktorí pri ich výskume pravidelne konzumovali zázvor, zaznamenali väčší úbytok hmotnosti. Lepšie totiž dokázali ovládať pocit hladu a za deň prijali menej kalórií.


Mohlo by vás zaujímať: Škorica je skvelá aj v lete: Pomáha pri chudnutí aj proti celulitíde!


Škorica

Obľúbená raňajková aróma má pre naše zdravie priaznivý vplyv. Vedci z Univerzity v Michigane potvrdili jej termogénne účinky, priaznivý vplyv na urýchlenie metabolizmu a pri boji s obezitou. Aby toho nebolo málo, má priznaný aj hypoglykemický účinok, čo znamená, že reguluje zvýšenú hladinu cukru v krvi. Ak však máte problém s pečeňou alebo žlčníkom, rozhodne to so škoricou nepreháňajte.

Rozmarín

Rozmarín je silnou aromatickou rastlinou bohatou na antioxidanty. Pôsobí antisepticky, reguluje hladinu cukru v krvi a pri častej konzumácii sa postará aj o pravidelné vyprázdňovanie. Výborne dotvára chuť pečeného mäsa, no oplatí sa vyskúšať aj osviežujúci grapefruitovo-rozmarínový nápoj: šťavu z polovice grapefruitu zmiešajte s 2 dcl vody a v nápoji nechajte luhovať 3 čisté vetvičky rozmarínu, po dobu aspoň 15 - 20 minút. Podávajte s ľadom a vychutnávajte napríklad na záhradke alebo balkóne.

Mäta

Svieže zelené lístky sa hodia do ovocných šalátov, smoothie, letných nápojov alebo na koláč, mätový čaj patrí zase k tým najlepším prostriedkom na úpravu trávenia. Žutie lístkov mäty pôsobí na centrum sýtosti v mozgu, čo znamená, že ste menej hladní a ľahšie odoláte kalorickým lákadlám. Vyskúšajte si voňavú mätu vypestovať sami a jej chuť si tak môžete vychutnať každý deň.


Ktoré zo spomínaných byliniek využívate vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár