Chudnúť môžete aj v noci: Pozrite, ako vplýva spánok na vašu hmotnosť

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Vyskúšate do chudnutia zaradiť aj kvalitnejší spánok?

Chudnúť môžete aj v noci

Možno ste si aj vy doteraz mysleli, že chudnutie závisí len od stravy a cvičenia. Áno, toto sú dva najvýznamnejšie faktory, k nim však treba priradiť aj spánok. Ak ho máte nedostatok, chudnutie je náročnejšie.


Predstava spachtoša, ktorý sa desať hodín váľa v posteli a ručička na váhe mu pritom utešene klesá je možno úsmevná. Väčšina z nás si totiž chudnutie spája výlučne s aktivitou. Bežne sa však stáva, že človek sa stravuje zdravo, pravidelne športuje a kilá sa ho pritom držia ako kliešť. Zistite, prečo je spánok pri boji s nadbytočnými kilami tak dôležitý.

Dlhší spánok ovplyvňuje pocit hladu

Potvrdzuje to štúdia skupiny vedcov z King´s College London, Polovica účastníkov bola vyzvaná obohatiť svoj nočný spánok o 1,5 hodiny a druhá mala zotrvať vo svojom obvyklom režime. Dlhší spáči pociťovali menej hladu a mali viac energie na cvičenie. Okrem toho v ich nákupných košíkoch väčšinou končili zdravšie jedlá a zredukovali tak aj príjem cukru. Výskumníci hovoria, že ak sú ľudia menej unavení, sú menej náchylní vyberať si vysoko kalorické potraviny.


Mohlo by vás zaujímať: Nočný spánok nič nenahradí: Prečo je pre náš organizmus taký dôležitý?


Víkendové dospávanie nepomôže

Vplyvom spánku na chudnutie sa zaoberali aj vedci z University of South Carolina pod vedením Xuewen Wang. Prvá skupina mala spať o hodinu menej než zvykne, druhá skupina spala každú noc rovnako - 6 hodín a 20 minút. Išlo o obéznych ľudí na diéte, pričom ich denný príjem bol 1 400 kalórií.. Ľudia s deficitom spánku zhodili 83 % hmotnosti čistej svalovej hmoty a 17 % tuku, zatiaľ čo tí, ktorí si spánok dopriali, stratili 81 % hmotnosti v podobe tuku a len 19 % v podobe svalovej hmoty. Štúdia tiež preukázala, že víkendové dospávanie sa ani zďaleka nevyrovná konzistentnému spánku počas týždňa. Vedci síce pracovali so spánkom v dĺžke 6 hodín a 20 minút, to však neznamená, že ide o ideálnu dobu. Za optimálnych sa vo všeobecnosti považuje 7 - 8 hodín.

Môžu za to hormóny

Podľa osobného trénera Michaela Achbergera spočíva celé tajomstvo v hormónoch, ktoré vylučujeme. Ide najmä o leptín a ghrelín, teda látky ovplyvňujúce pocity hladu a sýtosti. „Ak spíme menej ako šesť hodín denne, spomínané hormóny sa vychyľujú z rovnováhy. Ghrelín víťazí nad leptínom, čo vedie k potrebe viac jesť, a objavuje sa túžba po kalorickejších druhoch potravín," uvádza M. Achberger. Nedostatok spánku zároveň neumožňuje tak efektívne spaľovanie tuku a naopak prispieva k nechcenej strate svalov.


Mohlo by vás zaujímať: Spíte menej ako 6 hodín denne? Pozrite, čo robíte svojmu telu


Ako zvýšiť kvalitu spánku?

Začnite tým, že odstránite všetky faktory, ktoré by mohli váš spánok rušiť alebo ho dokonca znemožňovať. Toto sú najdôležitejšie zásady správnej spánkovej hygieny:

  1. Nepite po 14-tej hodine nápoje obsahujúce kofeín. Ak ste zvyknutí vypiť cez deň viac káv a večer máte problém zaspať. Zredukujte ich počet alebo vydržte pár dni bez kávy.
  2. Nejedzte večer ťažké jedlá a obmedzte alkohol. Spať by ste nemali chodiť úplne hladní ani prejedení. Ak budete večer hladovať, hrozí vám syndróm nočného jedenia.
  3. Prostredie, v ktorom spíte, je dôležité. V miestnosti by mala byť príjemná teplota, dostatok čerstvého vzduchu, ticho a tma. Nemal by vám do očí svietiť budík ani lampa pouličného osvetlenia.
  4. Pred spánkom relaxujte. Kvalite spánku určite nepomáha dlhé sledovanie televízie, práca na počítači či aktivita na sociálnych sieťach. Naopak, pred spánkom si môžete prečítať si dobrú knihu a vyskúšať môžete aj bylinkový čaj z harmančeka, medovky alebo levandule.
  5. Dodržiavajte spánkový režim. Aj keď sa to nepodarí vždy, spávať by ste mali chodiť  približne v rovnakú hodinu. Organizmus si na to navykne a zaspíte oveľa ľahšie.

Darí sa vám dostatočne dlho a kvalitne spať každý deň? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (3)

  • elvis 30.07.2019, 11:54

    Chcete predať svoju obličku? alebo hľadáte príležitosť predať svoju obličku za peniaze kvôli finančnej kríze a neviete, čo máte robiť, kontaktujte nás ešte dnes a my vám ponúkneme dobrú sumu za obličku. Moje meno je (doktor Elvis Whyte) som fenológ v našej nemocnici, špecializujem sa na chirurgiu obličiek a zaoberáme sa aj nákupom a transplantáciou obličiek so žijúcim zodpovedajúcim darcom. Kontaktný e-mail: doctorelviswhyte@gmail.com alebo Whatsapp nám 2347083629144 pre viac informácií

  • lues 17.07.2019, 13:58

    ty si este raz za*****kas a bude to prvy raz

  • adamko 16.07.2019, 17:19

    Moja reč. Poriadna šťavnatá súlož zabezpečí chudnutie.

1

Pridať komentár