Buďte opäť fit a bez bolestí: Poznáme potraviny, ktoré vrátia zdravie vašim kĺbom

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Vyskúšate niektoré z našich tipov?

Vhodné potraviny prinavrátia zdravie vašim kĺbom

Kĺby nás môžu potrápiť z viacerých dôvodov. Akútna bolesť väčšinu súvisí so zranením, príčin chronickej bolesti môže byť viacero. Sú to najmä degeneratívne zmeny, ktoré vznikajú v dôsledku zápalu, reumatického ochorenia či nadváhy.


Ak je bolesť kĺbov aj vaším nepríjemným spoločníkom, vedzte, že nemusíte vždy siahať len po tabletkách. Tie sú spolu s liečbou nevyhnutné predovšetkým v prípade intenzívnych ťažkostí, ktoré sa nedajú zniesť a znemožňujú plnohodnotné tešenie sa zo života. Viaceré výskumy dokázali, že bolesti môže výrazne zmierniť aj vhodná strava. Toto sú podľa odborníkov kľúčové zložky potravy, ktoré by mali pacienti s ochorením kĺbov zaradiť do svojho jedálnička.

1. Inšpirujte sa stredomorskou diétou

Výsledky štúdie publikovanej v magazíne Arthritis preukázali súvislosť medzi stredomorským spôsobom stravovania a znížením intenzity bolesti pri zápale kĺbov. Táto kuchyňa je bohatá na zeleninu, ovocie, semiačka, strukoviny či celozrnné pečivo. Mliečne výrobky sa konzumujú len občas, pričom červené mäso v nej nájdeme len naozaj ojedinele. Takýto spôsob stravovania je jednoduchý a efektívny, pričom má viacero pozitívnych zdravotných benefitov. Okrem kĺbov pôsobí priaznivo aj na činnosť srdca, mozgu a pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi.

2. Vyskúšajte (starý) dobrý rybí olej

Aj vy ste v detstve museli každé ráno povinne prehltnúť lyžičku rybieho oleja? Nechutil, no jeho konzumácia mala svoj zmysel. Vďaka vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín je výborným pomocníkom proti bolestiam kĺbov. Práve jeho zloženie má výrazné protizápalové účinky, ktoré by bola škoda nevyužiť. Preto si aspoň raz týždenne doprajte sardinky, lososa, makrelu či tuniaka.


Náš tip na zaujímavé podujatie: Hudba v kruhu: Marc Ribot (USA)

 

 


3. Siahnite po hlúbovej zelenine

Kapusta, brokolica, kel, karfiol či kaleráb v sebe obsahujú nielen dostatok vlákniny, ale aj antioxidantov. Výskumný tím v Marylande pozoroval účinok sulforafánu, ktorý sa nachádza v hojnom množstve práve v hlúbovej zelenine. Zistili, že antioxidant úspešne blokuje enzým, ktorý spôsobuje zápal kĺbov. Vyskúšajte si tieto výborné potraviny zapiecť so syrom, alebo si pripravte chutnú krémovú polievku.

4. Dajte si hrsť vlašských orechov

Podobne ako rybací či olivový olej, aj vlašské orechy obsahujú zvýšené množstvo omega-3 mastných kyselín. Výsledky štúdie publikovanej v magazíne Pain dokázali pozitívny účinok konzumácie potravín s vysokým obsahom spomínaných kyselín pri liečbe kĺbov. Pacienti, ktorí ich konzumovali, mohli znížiť množstvo liekov na utlmenie bolesti. Okrem orechov môžete vyskúšať aj chia semiačka, ľanové semiačka či sójové bôby.


Mohlo by vás zaujímať: Zdravé kosti, kĺby aj svaly: Aké látky sú pre ne kľúčové a kedy ich užívať?


5. Liečte sa cesnakom

Jeho blahodarné účinky sú ľuďom známe už odpradávna. Cesnak je považovaný za prírodné antibiotikum. Zohráva významnú úlohu pri liečbe bolestivých kĺbových zápalov. Ako vo svojej štúdii uvádza doktorka Wiliams, pravidelná konzumácia cesnaku spomaľuje priebeh osteoartritídy a zmierňuje bolesti. Rovnako tak je aj výborným pomocníkom pri prevencii pred vznikom rakoviny či srdcovo-cievnych ochorení..

6. Pripravte si zázvorový čaj

Najčastejšie z neho pripravujeme čaj, ktorý je plný vitamínu C, čo využívame najmä v jesennom či zimnom období. Zázvor však môže zmierniť aj príznaky artritídy. Potvrdzuje to aj výsledok štúdie, ktorej sa zúčastnilo 261 pacientov trpiacich artritídou kolena. Po šiestich týždňoch konzumácie sa až u 63 % z nich bolesti výrazne zmiernili.

Jedlo môže byť liekom alebo jedom. Je dôležité vyberať si potraviny, ktoré nám naozaj prirodzeným spôsobom dokážu zlepšiť zdravotný stav. Naopak tie, ktoré nám škodia, obchádzajme radšej širokým oblúkom.


Ktoré z potravín si pravidelne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár