Neviete stráviť bežnú múku? Skúste náhrady bez lepku, určite vám zachutia

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Aj bezlepkové múky vám zachutia

Celiakia vyžaduje zmenu v stravovacích návykoch. Ľudia trpiaci týmto autoimunitným ochorením si nemôžu vychutnať klasické pečivo, koláče ani jedlá, v ktorých je použitá strúhanka.


Lepok sa nachádza v predovšetkým v klasickej a špaldovej pšenici, jačmeni, raži a ovse. Niekto zažije po konzumácií výraznú rekciu, iný len mierne podráždenie alebo problémy s trávením. Intolerancia ale neznamená, že sa musíte vzdať obľúbených jedál. Vďaka bezlepkovým múkam si môžete vhodné varianty pripraviť doma. Existuje ich hneď niekoľko, každá má svoju špecifickú chuť aj využitie. Ktorá je vhodná na prípravu vašich obľúbených jedál?

Amarantová múka

Amarant, u nás známy ako láskavec, patrí k jedným z najvzácnejších rastlín na svete. Oproti iným obilninám obsahuje veľké množstvo bielkovín, má charakteristickú korenistú chuť a je mierne pikantný. Práve preto sa najčastejšie stretneme so zmesou, v ktorej amarant obsahuje podiel 30 %. Väčší obsah by spôsobil, že finálny produkt bude príliš tvrdý. Táto múka je vhodná na prípravu nekvaseného chleba. Obsahuje horčík, draslík, železo, antioxidanty a aminokyseliny, ako aj veľké množstvo vitamínov skupín B, C a E.


Mohlo by vás zaujať: Amarantová múka plná bielkovín: Ideálna pre športovcov, celiatikov aj diabetikov


Sójová múka

Sója je po spracovaní právom považovaná za „rastlinné mäso“ a využívajú ju predovšetkým vegetariáni či vegáni. Podobne ako amarant, obsahuje veľké množstvo bielkovín. Je bohatá na rozpustnú vlákninu, ktorá predlžuje čas vstrebávania živín a chráni tenké aj hrubé črevo. Nájdeme v nej vysoký obsah vitamínov A, B, C a E. Sójová múka má orechovo-fazuľovú príchuť a odporúča sa na prípravu slaného pečiva. Je možné miešať ju s inými múkami alebo kukuričným škrobom.

Kukuričná múka

Výborná na prípravu kaše alebo chleba, kukuričná múka dodáva telu proteíny, minerálne látky a vlákninu. Prispieva k zdravému tráveniu, má blahodarné účinky na mozog a nervový systém. Svojim zložením pomáha vyrovnať krvný tlak, zlepšuje zdravie vlasov a nechtov a podporuje krvotvorbu. Získava sa mletím a je vhodná na prípravu tradičných mexických placiek, zahustenie omáčok a tiež na obaľovanie mäsa pri vysmážaní.

Tip: Múky vhodné pre celiatikov môžete zakúpiť v obchodoch so zdravou výživou alebo na internete.


Mohlo by vás zaujať: Dajte zbohom bielej múke: Zoznámte sa s jej zdravšími náhradami!


Ryžová múka

Asi najčastejšie je využívaná v ázijskej kuchyni, najmä na prípravu rezancov a dezertov. Má jemnú neutrálnu chuť, takže je vhodná na prípravu sladkého aj slaného pečiva. Oproti iným múkam je ľahšie stráviteľná. Odporúčame ju však použiť v kombinácií s inými múkami, ktoré obsahujú viac bielkovín. Ak použijete priveľa ryžovej múky, cesto bude zrnité a bude sa drobiť.

Cícerová múka

Známa z indickej kuchyne, táto múka je výborná ako základ nátierok, na zahustenie polievok, omáčok, aj na prípravu mletého mäsa. Chuťou pripomína oriešok. Cícer je najľahšie stráviteľnou strukovinou, ktorá nenafukuje. Obrovskou výhodou je, že tepelnou úpravou nestráca takmer žiadne svoje výživné látky. Obsahuje veľa vlákniny, bielkovín a železa. Je vhodný aj pre ľudí so srdcovo- cievnymi problémami.


Mohlo by vás zaujať: Akú múku zvoliť do koláčov a akú do pečiva? Poradíme vám!


Pšenová múka

Pšeno je dobrým zdrojom draslíka, horčíka, fosforu, železa, medi a zinku. Prirodzene bezlepková múka z neho sa používa najmä pri pečení. Svojou nutričnou hodnotou sa podobá ovseným vločkám. Má mierne sladkú orechovú chuť a je ľahko stráviteľná.

Pohánková múka

Svojim obsahom podporuje pružnosť ciev a dodáva telu vitamíny B, E a K. Pôsobí ako prevencia pred zápchou, je taktiež ľahko stráviteľná a dokáže pomôcť pri problémoch s kŕčovými žilami. Má výraznejšiu chuť, preto je dobré ju kombinovať s inými druhmi múk. Hodí sa na prípravu koláčov či palaciniek, ale aj na zahustenie jedál a do chlebového cesta.


Ktoré zo spomínaných druhov múk ste už využili vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (3)

  • Veronika 05.09.2019, 14:42

    Tí čo nemáte lepok výslovne od lekárov zakázaný, tak ho aj normálne konzumujte. Neuprednostňujte staré druhy potravín, už sa naše vnútro prispôsobilo. Nemusíte preplácať veľké peniaze za múku. Kvalitná novodobá pšenica sa vyrovná dostupnej špaldovej pšenici, dokonca je v zopár detailoch zdravšia a výhodnejšia. A špalda nie je bezlepková! Ak máte niekto alergiu na klasickú pšenicu, tí skúste špaldovú. Výhodou špaldovej pšenice je, že ju netreba tak moc chemicky ošetrovať(odoláva škodcom, chorobám...).

  • Veronika 28.08.2019, 09:33

    Tie náhrady sú však dosť drahé. Nemám toľko peňazí na jedlo. Doteraz sme ako ľudstvo ako žili, keď je všetko zlé, nezdravé a neviem aké?? Aby som na jedlo minula celú výplatu mi nejak nehrozí...

  • Vincoo 22.08.2019, 13:55

    Až to máte naozaj potvrdené lekárom - špecialistom že by ste sa mali vyhýbať lepku, tak až vtedy. Komu lepok nevadí, má sa stravovať normálne s lepkovou stravou.

1

Pridať komentár