Chcete si zachovať skvelú pamäť a ostrý zrak? Vieme, ako na to

mrkva

SITA

Americkí vedci prišli na to, že dlhodobé užívanie betakaroténu je veľmi prospešné pre mozog. Dokonca vraj podporuje jeho fungovanie až natoľko, že sa niekoľko násobne znižuje celkové potenciálne riziko straty pamäti a vzniku demencie, čo sú príznaky Alzheimerovej choroby. A to ani zďaleka nie je jeho jediná silná stránka!

Lekári uvádzajú, že pozitíve účinky betakaroténu na náš mozog boli dokázané až po dlhodobom užívaní. Výskum sa začal už v 80-tych rokoch na vzorke až 6000 účastníkov. Dobrovoľníkom, ktorí jedli betakarotén po dobu 18 rokov, boli zistené zaujímavé výsledky. Vedci prišli na to, že oproti ľuďom, ktorí  betakarotén neužívali, majú dobrovoľníci, ktorí podstúpili výskum, omnoho lepšiu pamäť.


Tiež by vás mohlo zaujať: Liečivý zázvor: Skvelý proti nachladnutiu aj nevoľnosti


Účinky betakaroténu

Beatakarotén je provitamín, ktorý náš organizmus počas procesov v tele premieňa na vitamín A. Pôsobí ako antioxidant, čiže nás chráni pred voľnými radikálmi. Ako je známe, vitamín A pomáha zlepšovať aj náš zrak. Najčastejšie sa betakarotén užíva z dôvodu krajšieho opálenia a ochranu pokožky pred UV lúčmi. Pôsobí ako ochrana pre fotooxidáciou a preto je vhodné ho užívať aj z toho dôvodu, ak sa na slnku rýchlo „spálite“. Navyše zabezpečuje aj ochranu opálenia, ktoré nám potom vďaka nemu dlhšie vydrží. Treba ho však užívať dlhodobejšie a už pre letom. Zabezpečí dokonca lepšiu ochranu pokožky pre UV žiarením, ako samotný krém na opaľovanie. Ukladá sa pod kožu a pôsobí ako akýsi „ochranný štít“.

Fajčiari pozor!

Okrem toho, že betakarotén sa dá získať z prírodných zdrojov, mnohí si ho kupujú vo forme syntetických tabliet v lekárni. Tento druh betakaroténu však nie je vhodný pre fajčiarov, pretože podporuje zvýšenú tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach a zvyšuje riziko rakoviny. Samozrejme aj fajčieri môžu jesť betakarotén, no nie v syntetickej forme, ale len vo forme prirodzených zdrojov, teda napr. ovocia, alebo zeleniny.


Tiež by vás mohlo zaujať: Zahrejte sa a relaxujte: Poznáte pravidlá správneho saunovania?


Kde nájdeme betakarotén?

  • Červené ovocie a zelenina (napr. paradajky, červená paprika, čerešne)
  • Oranžové ovocie a zelenina ( napr. mrkva, marhule, pomaranče)
  • Tmavozelená listová zelenina (napr. špenát, kel, kapusta, žerucha)
  • Pečeň
  • Vajcia
  • Mliečne produkty

Proti čomu všetkému nás chráni?

  • Infekcie
  • Dna
  • Nádory
  • Rakovina kože
  • Vrásky
  • Srdcovo-cievne ochorenia
  • Imunitný systém
Zdroj: SITA, SITA, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close