Chcete žiť dlhšie? Podľa týchto zásad by sa to malo podariť

žena

SITA

Na Slovensku sa ľudia oproti priemernému veku krajín Európskej únie dožívajú o niekoľko rokov menej (ženy cca o 3,5 roka a muži až o 5 rokov). Ak by ste si aj vy radi požili o niečo dlhšie. Prinášame vám pár rád. Nezabúdajte však, že nič nie je zadarmo.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by sa priemerná dĺžka života ľudí na celom svete mohla zvýšiť až o päť rokov, keby ľudia zodpovedne bojovali proti neduhom, ktoré ukrajujú z ich života. Zlé návyky totiž ľuďom skracujú život bez ohľadu na ich spoločenské postavenie či telesnú hmotnosť.

Pravidlá zdravého životného štýlu

Ak chceme žiť dlhšie mali by sme vo všeobecnosti dodržiavať štyri základné pravidlá: nefajčiť, športovať, nepiť priveľa alkoholu a každý deň si dopriať dostatok čerstvého ovocia a zeleniny. I keď teóriu zdravého životného štýlu pozná prakticky každý z nás, len málokto sa ňou aj v skutočnosti riadi. Dôvodom je rýchle životné tempo modernej doby, pracovné zaťaženie a stres, nevytvorenie návykov na zdravšiu stravu, či pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu a zanedbávanie preventívnych prehliadok u lekára.


Mohlo by vás tiež zaujať: Pravdivý príbeh: Rakovina mi vrátila manžela, aj keď len na chvíľu


Raňajky sú základ

Nezabudnite sa pred cestou do práce poriadne najesť. Raňajky by mali byť chutné, výživné aby vám dodali dostatok energie hneď na úvod dňa. „Keďže v práci začínam už o šiestej ráno, nemám príliš veľa času na prípravu raňajok. Keď sa však po prebudení stihnem najesť, denné aktivity zvládam podstatne rýchlejšie“, priznáva pani Alžbeta (45). Obmedzením živočíšnych tukov a jednoduchých cukrov v strave môžeme predísť cukrovke, nadváhe, obezite či vysokému tlaku. Naopak väčšie množstvo vlákniny je vhodným prídavkom do zdravého jedálnička.

Náš tip: Ak raňajky naozaj nijako nepasujú do vášho denného rozvrhu, vymeňte aspoň čaj za sladké kakao. Aj to vám na začiatok dňa dobije baterky.

Voda, voda, voda

Až 70 percent nášho tela tvorí voda a tak je pochopiteľné, že na optimálne fungovanie nášho organizmu je jej neustále dopĺňanie nevyhnutné. Táto kvapalina chráni naše orgány a kĺby, reguluje našu telesnú teplotu a slúži na prenos kyslíka k bunkám. Dodržiavajte teda pitný režim a nenechajte svoj organizmus trpieť nedostatkom vody.

Náš tip: V práci by na vašom stole mala mať svoje pevné miesto veľká fľaša vody. Ak sa spoľahnete len na pohárik, ľahko sa stane, že vodu alebo čaj v pracovnom zápale zabudnete doplniť a začne vás bolieť hlava z dehydratácie.


Mohlo by vás tiež zaujať: Inšpirujte sa: V päťdesiatke začali odznova – a úspešne!


Zaslúžený oddych

Nie je jednoduché vyrovnať sa s pracovnou záťažou a s ňou spojeným každodenným stresom. Súčasná moderná doba kladie na ľudí vysoké požiadavky. Tí, ktorí si prácu len beznádejne hľadajú, sú frustrovaní, pracujúci sa zas obávajú o svoje miesto, alebo sa v práci idú pretrhnúť od množstva roboty. Tu pomôže predovšetkým pozitívne myslenie a nadhľad jednotlivca, zdravé sebavedomie a cit pre mieru. Stres a vyrovnanie sa s ním a jeho účinkami závisí vždy od osobnosti človeka.

Náš tip: Nepodceňujte dovolenku a snažte sa ju užívať naplno – bez pracovných telefonátov, mailov a iných pracovných úloh. Ak si ju momentálne nemôžete dopriať, skúste staviť na masáž. Môžete sa vďaka nej skvele zrelaxovať a aspoň na chvíľu zabudnúť na pracovné problémy.

Nenahraditeľný spánok

Zabúdať by sme nemali ani na dostatočné množstvo spánku. I keď dohady okolo ideálneho počtu hodín stále pokračujú, všeobecne platí, že optimom by malo byť šesť a pol hodiny, prípadne o hodinu viac. Nezabúdajte na to, že telo potrebuje pár hodín pred spánkom pokojový režim. ,,Pracovala som desať hodín denne a bývala som neuveriteľne unavená, nemohla som však večer zaspať. Doktor mi vysvetlil, že keď prídem domov o desiatej  a čakám, že o jedenástej budem spať , som mimo. Telo sa skrátka potrebuje pripraviť aj na spánok,“ hovorí Renáta (53).

Náš tip: Snažte sa chodiť späť približne v rovnakú hodinu a minimálne hodinu pred spánkom sa venujte už len aktivitám, ktoré vás upokoja. Večer necvičte, nejedzte ťažké jedlá a ak máte problém odpútať sa od napínavých príbehov, nezačínajte čítať detektívky. Na spánok vás príjemne naladí teplé mlieko s medom.


Mohlo by vás tiež zaujať: Zmeňte svoj život ešte dnes: Tieto veci ľutujeme tesne pred smrťou


Nezabúdajte na každodenný pohyb

Prekonať únavu a nájsť si čas na pohyb by mal naozaj každý z nás. Nemusíme profesionálne robiť nejaký šport, stačí každodenný pravidelný pohyb. Vítanými aktivitami sú bicyklovanie, plávanie či lyžovanie.

Náš tip: Ak vám športy a fitnescentrá nič nehovoria, použite schodisko namiesto výťahu či vlastnými nohami nahraďte auto alebo autobus, prípadne sa rozhýbte pri vašom obľúbenom televíznom programe. Odporúčaná je aspoň polhodinka aktívneho pohybu denne, ideálne tak, aby ste sa spotili.

Zdroj: SITA, SITA, Rony

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close