Chráňte si peniaze: Ako ustrážiť bankomatovú kartu a čo robiť pri jej krádeži?

Bankomat

freedigitalphotos.net

Obdobie sviatkov a novoročných výpredajov je pre podvodníkov najplodnejšie. Nenechajte sa okradnúť a strážte si svoju bankomatovú kartu rovnako ako hotovosť. Čo robiť, aby zlodeji nemohli zneužiť vaše peniaze a ako postupovať, keď vám ju ukradnú? Kedy vám banka vráti peniaze?

Podvodníci s cieľom zneužiť vaše finančné prostriedky na karte neraz zachádzajú do krajnosti. Nie je ničím výnimočným, že polícia objaví čítačky kariet namontované na bankomate, ktoré si ale bežný človek nemá šancu všimnúť, pretože vyzerajú ako súčasť bankomatu. Preto si vždy pri „naťukávaní“ PIN-kódu v bankomate prekryte klávesnicu rukou, peňaženkou, alebo novinami, či akýmkoľvek iným predmetom.

Pozor aj v reštaurácii či v obchode

Taktiež je nebezpečná takmer neškodná situácia – platenie v reštaurácii či obchode. Nikdy neviete, či si novoprijatý zamestnanec alebo „brigádnik“ nebude chcieť privyrobiť aj „iným spôsobom“. Ak mu dáte vašu kartu a on s ňou zájde mimo vášho dohľadu, nič mu nebráni zneužiť údaje z nej a „obtiahnuť“ vás tak o nemalú čiastku. Preto kartu nikdy nedávajte z ruky, trvajte na prinesení mobilného platobného terminálu, alebo sa postavte a choďte s kartou k terminálu sami. Nezabudnite si ani tu pri zadávaní PIN-kódu kryť klávesnicu druhou rukou.


Tiež by vás mohlo zaujať: Nový spôsob platenia už aj na Slovensku: Namiesto karty vám poslúži telefón


Zásady bezpečného používania bankomatových kariet:

  • nikdy, ale naozaj nikdy si nepíšte PIN-kód na kartu, alebo na papierik odložený v peňaženke pri karte. Ak si PIN naozaj neviete zapamätať, napíšte si ho radšej do mobilu pod nejakým menom, ktoré si nepomýlite, v tvare telefónneho čísla, napr: váš PIN je 1234, takže do mobilu si ho môžete uložiť napríklad ako Simona – 0906/123466, alebo 0905/991234, či ako 0907/012340
  • neposkytujte tretím osobám akékoľvek údaje o svojej karte, ani ak by vám niekto volal a predstavil sa ako zamestnanec banky. Banka takéto údaje nikdy nevyžaduje cez telefón, ani pri zadávaní, či rušení vykonávania platobných operácií platobnou kartou
  • platobnú kartu majte oddelenú od dokladov totožnosti a iných dokladov
  • nedovoľte, aby číslo vášho PIN-kódu vedela tretia osoba, ak máte toto podozrenie, zmeňte si PIN
  • odkladajte si doklady o platbách – doklad z registračnej pokladne a doklad o zaplatení platobnou kartou. Pri reklamácii ho od vás bude banka vyžadovať
  • pri platbe cez internet sa presvedčte, či nie ste na neoverených internetových stránkach. Overte si indikátory bezpečnosti stránky: protokol https:// v adresnom riadku, ikonka zámku, ako aj bezpečnostný certifikát SSL pripojenia
  • pravidelne si kontrolujte výpisy z účtu. Pri nezrovnalostiach kontaktujte banku a podajte reklamáciu

Čo robiť pri krádeži karty?

Pri strate, krádeži, či podozrení na zneužitie platobnej karty ihneď kontaktujte banku. Požiadajte o zablokovanie karty. Krádež oznámte aj na polícii, kde si vypýtajte aj doklad o oznámení krádeže. Zablokovanie karty je spojené s poplatkom, pohybuje sa vo výške okolo 50,- Eur. V oprávnených a potvrdených prípadoch vám budú peniaze bankou vrátené. Stratu môžete ohlásiť buď osobne v banke, alebo 24 hodín nonstop telefonicky, na číslach jednotlivých bánk.


Tiež by vás mohlo zaujať: Platobnú kartu má dnes takmer každý: Čo by ste o nej mali vedieť?


Prehľad čísel niektorých slovenských bánk:

  • ČSOB – +421 2 5966 8230, 0850 111 777
  • Slovenská sporiteľňa – 0850 111 888, 0915 111 888, 0910 111 888
  • VÚB – FIRST DATA + 421 2 6828 5777, Call centrum 0850 123 000
  • Tatra banka – DIALOG *8222, *1100, 0850 111 100, 0906 011 000
  • Poštová banka – Call Centrum 0850 111 666
  • Uni Credit banka- Call Centrum *1111 (bezplatne), 0800 180 180

Podarilo sa už niekomu zneužiť vašu bankomatovú kartu? Ako sa celá situácia napokon vyriešila? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii.

Zdroj: freedigitalphotos.net, freedigitalphotos.net, Oliver
Odporúčame