Chrípka opäť útočí: Ubráňte sa jej a prežite toto obdobie zdraví ako rybička

Žena

thinkstockphotos.com

Akútne, vysoko nákazlivé vírusové ochorenie, ktoré dosahuje svoj vrchol práve v tomto období – aj tak by sa dala charakterizovať chrípka, ktorá môže byť nebezpečnejšia ako sa mnohým zdá. Každoročne sa ňou počas epidémie nakazí v priemere každý piaty Slovák. Čo robiť aby ste neboli aj vy jedným z nich?

Ochoriete do 24 hodín

Ak ste sa nakazili od nositeľa chrípkového vírusu, aj vtedy ak on sám ešte nemá príznaky ochorenia (je ešte len v inkubačnej dobe), vo väčšine prípadov sa chrípka do 24 hodín prejaví aj u vás. Tá má totiž pomerne rýchly nástup a skutočne už za pár hodín od kontaktu s chorým sa môže váš stav prudko zmeniť z plného zdravia až do nepríjemnej choroby. Chrípka sa prejavuje svojimi typickými príznakmi:

  • bolestivosť celého tela, hlavy, svalov, kĺbov, chrbta, dolných končatín
  • únava, pocit vyčerpanosti
  • zimnica
  • horúčka až do 39°C (niekedy aj 40°C)
  • tráviace problémy (pocit na zvracanie, hnačka)
  • kašeľ, bolesti na hrudníku
  • citlivosť na svetlo

Nakazeniu sa dá ubrániť ťažko

Jediným naozaj účinným prostriedkom, ktorý vám stopercentne zaručí to, že na chrípku neochoriete, je izolácia od ostatných. To je však v prípade drvivej väčšiny z nás nemysliteľné. Chrípka sa prenáša kvapôčkovou infekciou a teda miliardami drobných kvapôčok vírusu, rozptýlených vo vzduchu. Ideálne preto je, vyhýbať sa miestam, kde sa zdržuje množstvo ľudí (napr. MHD, rôzne predstavenia, nemocnice, športové podujatia a iné miesta s hromadným výskytom osôb).


Mohlo by vás zaujať: Únava či chrípka nemá šancu: Týchto 7 potravín vám dodá energiu a posilní imunitu


Chráňte si dýchacie cesty

Nie vždy sa to ale dá a preto je namiestach, kde sa nachádza množstvo ľudí vhodné aspoň podporné opatrenie. Skúste si chrániť dýchacie cesty tak, že si cez nos a ústa natiahnete šál, ktorý je určite bežnou súčasťou vašej zimnej výbavy. Pomôže vám to chrániť sa lepšie pred vdýchnutím vírusu zo vzduchu a vy sa tak môžete nakazeniu týmto agresívnym vírusom vyhnúť. Vstupnou  bránou pre vírus sú totiž práve vaše dýchacie cesty. Chorý vás môže nakaziť kýchaním, kašľaním, ale aj počas rozprávania či podaním ruky.

Prevencia je najlepšia zbraň

Medzi najúčinnejšie preventívne opatrenia vhodné pri chrípke je považované najmä otužovanie, pravidelné cvičenie, pobyt na čerstvom vzduchu či očkovanie. To všetko sú však činnosti, ktoré je potrebné praktizovať ešte pred začiatkom chrípkovej sezóny. Tomu, aby ste predišli chrípkovému ochoreniu je potrebné:

  • dôsledné vyhýbanie sa miestam s vyšším výskytom potenciálnych nakazených
  • ochrana dýchacích ciest
  • zvýšený príjem tekutín a vitamínov, najmä vitamínu C
  • časté vetranie priestoru či už doma alebo v práci
  • častejšie umývanie rúk (napr. po ceste výťahom, mhd atď.) hodiť sa môže aj antibakteriálny gel, ktorý máte vždy po ruke
  • preventívne jedzte prírodné lieky ako cesnak, cibuľu, zázvor

Zakúpte si na fitlekaren.sk výživové doplnky, ktoré vám pomôžu pri boji s príznakmi chrípky


Rizikové skupiny

Chrípka sa nevyhýba nijakej vekovej kategórii. Niektoré skupiny ľudí sú ňou však ohrozené viac, ako tie ostatné. Rizikové skupiny ľudí sú:

  • starší ľudia a deti predškolského veku
  • ľudia s chronickými ochoreniami srdca, dýchacích ciest, pečene, obličiek
  • ľudia so zníženou imunitou
  • cukrovkári
  • dlhodobo hospitalizovaní pacienti
  • pracovníci zdravotníckych zariadení

Chrípka vás môže pripraviť aj o život

Na chrípku v podstate neexistujú lieky a jedinou účinnou liečbou je jej „vyležanie“ v kombinácii s liekmi proti teplote, bolesti a dostatkom vitamínov a tekutín. Keďže sa na ňu neužívajú antibiotiká, pre mnohých je len akýmsi „menej vážnym“ ochorením. To však ani zďaleka nie je pravda. Chrípka môže ľudí z rizikových skupín ohroziť dokonca až na živote. Vážne komplikácie chrípky vznikajú najmä po jej podcenení a „prechodení“. Dôsledkom jej nedoliečenia môže byť napríklad postihnutie pľúc či srdcového svalu, ktoré sa môže skončiť  fatálne.


Čo v boji s chrípkou najviac pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close