Cítite sa osamelí a bez chuti do života? Máme pre vás niekoľko aktivít, ktoré to zmenia

Žena tancuje pri skupinovom cvičení v telocvični

Nových priateľov si nájdete napríklad na zaujímavých kurzoch. (Foto: Gettyimages)

Takmer každý človek sa niekedy cíti byť osamelý. To platí aj o ľuďoch, ktorí žijú v partnerstve a majú okolo seba množstvo priateľov. Problém nastáva, keď je pocit dlhodobý, a keď pri sebe skutočne nemáme človeka, s ktorým by sme zdieľali naše názory, záujmy, náš život.

Vedci, ktorí analyzovali výsledky 148 štúdií, dospeli k záveru, že ak sa človek málo stýka s ľuďmi, môže to viesť až k jeho predčasnej smrti. Podľa nich je osamelosť dvakrát škodlivejšia než obezita a má rovnaký efekt, ako 15 vyfajčených cigariet denne. Osamelí ľudia viac trpia chorobami srdca, poruchami spánku, oslabenou imunitou, depresiami či závislosťou od alkoholu. Dvojnásobne sa tiež u nich zvyšuje riziko, že dostanú Alzheimerovu chorobu.

Nie je prirodzená

Človek je tvor sociálny, okrem biologických potrieb, potrebe lásky a naplnenia života má aj potrebu pestovať sociálne vzťahy. Ak nikoho nemá, nenavštevujú ho priatelia a rodina oňho nejaví záujem, prichádza pocit osamelosti. Organizmus to vníma ako ohrozenie, preto majú takýto ľudia vysokú hladinu stresového hormónu kortizolu. Nie je to pre nás prirodzené, sme naprogramovaní vytvárať priateľstvá a žiť v spoločenstve.


Mohlo by vás zaujať: Osamelosť negatívne vplýva na zdravie: Zmeňte svoj život a objavte nové možnosti


Ako proti nej bojovať?

Osamelosť sa týka všetkých generácií, zvlášť citeľná je však u seniorov. Starší ľudia často zostávajú sami, lebo ich deti opúšťajú domovy a pracovná vyťaženosť im nedovoľuje častejšie návštevy. Spôsobuje ju aj úmrtie partnera/partnerky, kedy sa stratí pocit istoty a sebadôvery. Ani človek, ktorý kráča životom sám, sa však nemusí cítiť osamelý. Stačí vyvinúť trochu úsilia a vyjsť zo svojej ulity. Čo vám môže pomôcť?

1. Naprogramujte sa na zmenu: Najskôr musíte začať akceptovať fakt, že osamelosť je možné zmeniť. Keď svoje negatívne myšlienky premeníte na pozitívne, budete schopní viac riskovať a hľadať si nové vzťahy.

2. Zmeňte prostredie: Je jednoduché sedieť doma a utápať sa v smútku. Potrebujete zmenu prostredia, inak bude mať osamelosť stále navrch. Choďte do parku na prechádzku, sadnite si na lavičku, pozorujte ľudí, ktorí prechádzajú okolo vás. Dajte svojmu mozgu podnety, ktorým sa bude venovať, a vy zabudnete na negatívne pocity. V novom prostredí určite skôr či neskôr stretnete ľudí, s ktorými sa budete môcť dať do reči.

3. Robte veci, ktoré vás bavia: Keď sa budete venovať činnostiam, z ktorých máte dobrý pocit, pozitívne vás to nakopne a zvýši vám to sebavedomie. Čítate historické romány? Spievate? Alebo radšej vyšívate? Choďte do toho! Hlavne zamestnajte ruky aj hlavu, aby ste nemali čas utápať sa v sebaľútosti.

4. Naučte sa niečo nové: Keď sa začne meniť váš pohľad na svet, je najvyšší čas prihlásiť sa do nejakého kurzu či krúžku. Môžete sa začať učiť nový jazyk či tanec, zdokonaliť sa vo varení či prihlásiť sa na univerzitu tretieho veku.


Mohlo by vás zaujať: Ako sa postaviť samote? Nemusí byť len na škodu, náchylní sme vo vyššom veku


5. Nájdite ľudí, ktorí sú ako vy: Možno je na to ideálny práve kurz, ktorý navštevujete. Dajte sa s ľuďmi do reči – začať môžete pokojne konverzáciou o počasí. Budete prekvapení, že mnohí majú podobné pocity, ako vy. Zájdite si spolu na kávu, choďte do kina. Ak si na osobný kontakt ešte netrúfate, skúste hľadať na internete. Snažte sa spojiť tými, ktorí majú rovnaké záujmy.

6. Venujte čas rodine: Ak sa cítite osamelo, zamerajte sa na svojich blízkych. Možno ste príbuzných dlhšie nevideli, stratili ste kontakty. Dohodnite sa na návšteve, pozvite ich na víkend. Niekedy stačí len krátky telefonát, a budete mať lepšiu náladu.

7. Zaobstarajte si domáce zvieratko: Človek potrebuje cítiť prítomnosť živej bytosti tak veľmi, že domáce zvieratá chová už viac než 30 -isíc rokov. Kupovať si mačku či psa za stovky eur. však nie je jediná možnosť Zájdite do útulku a vyberte si opustené zvieratko, ktoré bude vďačné za domov a lásku.


Ako sa snažíte bojovať s osamelosťou vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close