Čo znamená, keď je kozmetika bio? Zistite, v čom sú hlavné rozdiely

Žena

thinkstockphotos.com

Pri potravinách sme si na označenia bio či eko už zvykli. Hoci to nie je vždy na prvý pohľad jasné, máme aspoň približnú predstavu, čo to znamená. Tieto potraviny musia byť testované nezávislými komisiami a vypestované bez chemických postrekov či pesticídov… Čo však totožné označenia symbolizujú v kozmetike?

Na Slovensku stále bez certifikátu

Bohužiaľ, to, že výrobca použije slová bio, eko, prípadne iné podobné označenia, ešte neznamená, že sa za každých okolností týchto princípov drží. Zvykli sme si totiž na to, že fungujú tak trochu ako marketingový ťah.

Na Slovensku navyše žiaden orgán nevydáva bio certifikáty pre kozmetiku. Rovnako ani Európska únia ešte nezvolila spoločný postup označovania. V prípade zahraničných produktov, napríklad tých z Česka či Nemecka, to je však o niečo jasnejšie.


Mohlo by vás zaujímať: Tá naj kozmetika: Vyrobte si vlastný šampón, telové maslo či zubnú pastu


Bio produkt musí mať bio zloženie

Za prírodné kozmetické prostriedky považujeme tie, ktoré sú zložené z naturálnych materiálov rastlinného alebo minerálneho pôvodu. Produkty rastlinného pôvodu tak, rovnako, ako pri certifikovaných potravinách, nesmú prejsť chemických postrekom či vyrastať na pôde s umelými hnojivami. To, že je výsledok označovaný za organický, prírodný, bio či eko, znamená, že aj jeho súčasti museli byť vyprodukované podľa smerníc a predpisov týkajúcich sa biopotravín.

Bez konzervantov, farbív či parfumov

Hlavnou témou pri kozmetike je samozrejme to, čo šampóny, krémy či sprchové gély nesmú obsahovať. Zakázané sú až na dve výnimky (včelí vosk a alkohol ovčej vlny) všetky živočíšne zložky, syntetické parfumy, farbivá či konzervanty.

Bio kozmetika sa tak musí skladať minimálne z 20% z rastlinného základu, na konzerváciu použiť maximálne kyseliny benzoovú a sorbovú a miesto parfumov využívať napríklad esenciálne oleje. Takisto sa kozmetika nesmie v tomto prípade testovať na zvieratách.


Mohlo by vás zaujímať: Domáca kozmetika je v trende: Pripravte si vlastný šampón či tekuté mydlo


Príklady zo zahraničia

Kvôli prípadom, keď je názov biokozmetika skôr marketingovým ťahom, existujú v zahraničí certifikačné orgány a označenia. Keďže veľká časť trhu s kozmetikou je globalizovaná a i v regáloch slovenských obchodov nachádzame často výrobky z cudziny, je pravdepodobné, že sa s nimi stretnete aj u nás.

V Česku funguje označenie CPK – Certifikovaná prírodná kozmetika. Ide v podstate o ekvivalent označenia bio na potravinách. Tento certifikát obdrží výrobca, ktorý prejde nezávislou a externou kontrolou od Kontroly ekologického poľnohospodárstva. V Nemecku využívajú označenie BDIH, vo Francúzsku Ecocert. Ak objavíte na výrobku ich logo, našli ste drogériu, o ktorej viete, že je ekologická.

Ďalším častým symbolom v Európe je označenie vegan, ktoré, rovnako ako v prípade potravín, potvrdzuje absenciu živočíšnych produktov. To tiež znamená, že výrobky neboli testované na zvieratách.


Máte vlastné skúsenosti s biokozmetikou? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Filip
Odporúčame