Dobrá pamäť ako za mlada: Máme pre vás 7 skvelých spôsobov, pri ktorých sa aj zabavíte

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Hneď na začiatku máme pre vás jednu potešujúcu informáciu: zabúdajú všetci. Každému sa už niekedy stalo, že k známej tvári na ulici zrazu nedokázal priradiť meno, nedokázal si spomenúť, kde nechal kľúče, či aký je práve dátum. Ide o nevyhnutný proces mozgu a slúži na filtrovanie zdanlivo bezvýznamných informácií. Pravdou však je, že tak, ako starne ľudské telo, starne aj mozog. Hoci sa zhoršovanie pamäte spája najmä s ochorením, nemusí tomu byť vždy tak.

Máme to vo svojich rukách

Fungujúca pamäť je predpokladom samostatného a plnohodnotného života. Bez nej sme jednoducho nahratí. Zhoršovanie začíname zväčša registrovať už po päťdesiatke, tento proces sa však, našťastie, dá výraznejšie spomaliť. Tak, ako máme v rukách svoju fyzickú kondíciu a zdravie tela, tak môžeme zlepšiť aj svoju pamäť. Dá sa to viacerými cielenými aktivitami aj vhodnými potravinami. Prinášame vám sedem jednoduchých a účinných spôsobov, ako na to:

1. Lúštite krížovky, riešte hlavolamy, hrajte šach: Možno máte pocit, že lúštiť krížovky je úplne triviálna záležitosť, ktorú zvládne každý. Popri logike však zapájate do hry pamäť a poriadne si ju precvičujete. Podobne je to aj pri riešení sudoku, hlavolamov či hraní spoločenských hier, ktoré vyžadujú logické uvažovanie. Výborné sú napríklad aj scrabble či šach.

2. Pravidelne čítajte: Je jedno, či siahnete po historickom románe, detektívke, náučnej knihe alebo novinách a časopisoch, hlavne čítajte veľa a pravidelne. Ak budete voľný čas tráviť takto, čoskoro zistíte, že mozog i pamäť vám slúžia stále lepšie.


Mohlo by vás zaujať: Precvičte si pamäť a omladnite: Pomôžu tieto tri jednoduché kroky


3. Relaxujte: Doprajte si dostatok oddychu, kedy bude vaša myseľ uvoľnená. Pokojné posedenie v parku na lavičke spojené s pozorovaním vtákov vám prospeje rovnako ako meditácia. Hlavne sa vyhnite stresových situáciám a návalom povinností, kedy sa snažíte robiť veľa vecí súčasne. To totiž mozog vyčerpáva a trpí tak pamäť i sústredenosť.

4. Hýbte sa: Pohyb okysličuje mozog, či už cvičíte na čerstvom vzduchu, doma alebo v telocvični. Prospeje vám chôdza, turistika, prechádza v prírode, bicyklovanie, joga, ale aj akýkoľvek šport a pohyb, pri ktorých sa mozog prekrví. Nestačí však cvičiť len pár minút do týždňa, pohyb by sa mal stať súčasťou vášho pravidelného režimu aspoň trikrát v týždni a v rozsahu minimálne tridsať minút.

5. Pestujte spoločenské kontakty: Konverzujte a diskutujte s priateľmi, vymieňajte si informácie, nabíjajte sa pozitívnou náladou. To všetko núti mozog premýšľať, byť tvorivým, reagovať na situácie a zážitky, pamätať si mená. Niektorí odborníci sú presvedčení, že práve spoločenský život významne prispieva k udržaniu dobrej pamäte a celkovej mentálnej sviežosti.


Mohlo by vás zaujať: Posilnite si pamäť: Jednoduché cviky proti zabúdaniu a pre lepšie sústredenie


6. Používajte mnemotechnické pomôcky: Určite ste už počuli o tom, že pamäť sa dá cielene vytrénovať pomocou rôznych „fígľov“, ktoré uľahčujú zapamätanie. Väčšina informácií, ako sú mená alebo čísla, sú abstraktné. Keď si ich ale v duchu spojíte s nejakým súvisiacim obrazom, mozog si ich zapamätá lepšie. Napríklad ak zaparkujete auto v rade S10, môžete si predstaviť narodeninovú tortu, na ktorej horí desať sviečok. Keď potom budete auto hľadať, vybaví sa vám obraz a nájdete ho ľahšie. Ak si potrebujete pamätať meno, je dobré predstaviť si niečo, čo vám zvuk mena pripomína. Meno si však zapamätáte aj tak, že ho nahlas pri predstavovaní zopakujete (napríklad: „Monika, veľmi ma teší, že vás spoznávam.“).

7. Jedzte zdravo: Pamäť pozitívne ovplyvňuje konzumácia morských plodov a rýb, ktoré sú bohaté na zinok a nenasýtené mastné kyseliny. Ak tieto látky chýbajú, trpíme poruchami pamäte a učenia. Výborné je tiež tmavé hrozno, čučoriedky, slivky a jablká. Tento druh obsahuje antocyníny, ktoré sfarbujú ovocie na tmavo a priaznivo vplývajú na pamäť a poznávanie. Podobný vplyv má aj farbivo obsiahnuté v červenej kapuste. Okrem rýb, ovocia a zeleniny sú dôležité aj celozrnné výrobky a cereálie, ktoré zabezpečia príjem vitamínu B6 a B12.

Náš extra tip na záver: Z času na čas si môžete dopriať aj kvalitnú horkú čokoládu, pretože tá obsahuje flavonoidy z kakaa, ktoré pomáhajú zlepšiť funkcie mozgu. Vyskúšať môžete aj „flavonoidovú bombu“ – nápoj z rozmixovaných zrelých banánov, datlí a kvalitného kakaa.


Ako sa svoju pamäť snažíte trénovať vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close