Dokáže prebudiť, povzbudiť aj upokojiť: Viete, kedy a ktorý čaj pôsobí najlepšie?

Čaj

gettyimages

Mnohí si v zime nedokážu predstaviť lepší relax, než oddychovať pod teplou dekou a so šálkou voňavého čaju. Aby ste si čaj skutočne vychutnali, podľa odborníkov je k tomu potrebný jeden základný predpoklad: pokoj. V zhone vraj nedokážeme naplno vnímať chuť a vôňu čaju. Pitie tohto nápoja má však aj iné pravidlá. Vedeli ste napríklad, že druh čaju treba prispôsobiť dennej dobe, v ktorej ho pijeme?

Aby mal čaj skutočne priaznivé účinky na náš organizmus, treba dobre zvážiť, aký si dáme ráno, aký popoludní a po akom siahneme večer.  Vo všeobecnosti je čaj univerzálnym nápojom a môžeme ho piť po celý deň, len treba počúvať to, čo nám signalizuje naše telo.

Ráno

Väčšina z nás potrebuje ráno prebudiť, vzpružiť, naštartovať do nového dňa. Takúto službu nám výborne urobí čierny čaj. Obsahuje totiž kofeín, ktorý podporuje srdečnú činnosť a rozširuje mozgové cievy, čím znižuje bolesti hlavy a únavu. Triesloviny obsiahnuté v čaji zasa posilňujú činnosti kapilár a priaznivo pôsobia na tráviaci trakt. No a aromatické látky navodzujú príjemnú náladu.

Aby mal čierny čaj optimálne účinky, treba ho lúhovať maximálne tri minúty. Ak to bude dlhšie, bude mať skôr upokojujúci účinok. 


Mohlo by vás zaujímať: Oddýchnite si pri šálke čaju: Takto si ho naozaj vychutnáte


Počas dňa

Či už ste v práci alebo doma, predpoludním aj popoludní vám dobre urobí šálka bieleho či zeleného čaju. Tieto čaje neprechádzajú oxidáciou a majú preto vysoký obsah polyfenolov, ktoré patria medzi známe antioxidanty.

Posilňujú imunitný systém a viažu voľné radikály, čím pôsobia proti rakovine i starnutiu. Triesloviny v zelenom čaji podporujú tvorbu žalúdočných štiav a napomáhajú tak dobrému tráveniu.

Dobrú službu počas dňa vám však urobia aj nesladené ovocné a bylinkové čaje. Dodajú vášmu telu potrebné tekutiny, uvoľnia vás a očistia váš organizmus.

Večer

Ak vás po príchode z práce nečaká ešte športová aktivita, je vhodné upredostniť čaje, ktoré upokoja telo aj dušu, a pripravia na spánok. Skvelý je napríklad harmančekový či šípkový čaj. Na večerný čas sa hodí aj rooibos, ktorý neobsahuje kofeín, zato má vysoký obsah minerálnych a ďalších prospešných látok. Tento čaj pomáha aj pri liečbe nespavosti, bolestiach hlavy, vysokom krvnom tlaku a nervovom vypätí.


Mohlo by vás zaujímať: Nahradia kávu a doplnia chýbajúce živiny: Začnite s pitím čajov aj vy


Na zahriatie

V zime sme často skrehnutí a potrebujeme sa rýchlo zahriať. Vtedy je najlepšie siahnuť po čaji s obsahom škorice. Škorica pôsobí povzbudzujúco, stimuluje a prekrvuje organizmus, čím nám v zimnom období robí nezaplatiteľnú službu. 

Vedeli ste, že?

  • čaj je po vode druhým najrozšírenejším nápojom sveta
  • čaj je bohatým zdrojom antioxidantov a flavonoidov, ktoré preukázateľne znižujú riziko rakoviny a srdcovocievnych chorôb
  • čajovník dokáže produkovať čaj až po dobu 50 rokov
  • existuje päť druhov čaju – čierny, biely, oolong, pu-erh a zelený
  • väčšina čaju sa pestuje v Indii a na Srí Lanke
  • najlepší čaj je vypestovaný vysoko v horách a je ručne zberaný
  • ak chcete skutočne kvalitný čaj, siahnite po sypanom. V čajových vrecúškach sa často nachádza „odpad“, ktorý zostal pri spracovaní sypaného čaju
  • čaj je súčasťou života človeka už viac ako 5000 rokov

Máte radi čaj? Ktoré druhy si najčastejšie doprajete? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Miroslava

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close