Dolieha na vás jarná únava? 10 trikov, ako s ňou raz-dva zatočíte

únava

sxc.hu

Vonku konečne vládne príjemné slnečné počasie, no vy si ho doslova nevládzete vychutnať? Nedostatok energie, oťapenosť, strata elánu, znížená schopnosť sústrediť sa, ľahké depresie, či dokonca bolesti hlavy – to všetko sú symptómy, ktoré s príchodom prvých jarných dní trápia väčšinu populácie mierneho pásma. Podceňovať by sme ich však rozhodne nemali. To, čo benevolentne označujeme nálepkou „jarná únava“, totiž časom môže prejsť do chronickej únavy.

Prečo jarná únava vlastne vzniká?

Tak ako medvede v prírode, väčšina z nás počas zimných mesiacov obmedzila aktivitu na minimum. V kombinácii s nedostatkom slnečných lúčov tak náš organizmus pracoval akoby na dlh a fyzicky sa vyčerpával. Náhle oteplenie v tomto prípade preto nepôsobí ako balzam, ale skôr ako záťažová situácia, ktorá nášmu telu dáva poriadne zabrať. Oslabený imunitný systém je náchylnejší na vírusové ochorenia, ktoré vyšťavený organizmus ešte viac potrápia. Takáto odpoveď na uplynulé obdobie zimy je však úplne prirodzená. Biorytmus sa zvyčajne upraví s príchodom letného času. Proti únave a nálade „pod psa“ však môžete účinne zabojovať už teraz.


Mohlo by vás zaujať: Bylinky vám vrátia silu a odoženú choroby: Nazbierajte si ich aj vy


1. Detoxikujte sa

Vianočné a fašiangové hodovanie v kombinácii s nedostatkom pohybu na nás zanechalo viditeľné stopy nielen v podobe nejakých kíl navyše. Telo je zvnútra doslova zaplavené toxínmi, ktoré nepochybne prispievajú k únavovému syndrómu. Nežiaducich látok sa najlepšie zbavíte bylinkovými čajmi zo žihľavy, mäty, šípok, či medovky. Tie nielenže naštartujú váš metabolizmus, no zároveň vás osviežia a povzbudia.

2. Odľahčite sa

Keďže únavu spôsobuje aj nadmerne zaťažený tráviaci trakt, pokúste sa svoj jedálny lístok obohatiť o potraviny s nižším energetickým obsahom. Zaraďte viac ovocia a zeleniny, ktoré vám zároveň dodajú nevyhnutnú dávku vitamínov. Zabúdať by ste však nemali ani na vlákninu vo forme cereálií či celozrnných výrobkov. Samozrejmosťou by malo byť skôr biele mäso a ako príloha dusená ryža, či zemiaky. Základom je voliť racionálnu stravu a neprejedať sa.

3. Blahodarný pohyb a čerstvý vzduch

Aj keď máte po príchode z práce pocit, že okamžite zaspíte, premôžte sa. Cez týždeň si doprajte aspoň polhodinovú prechádzku v parku, cez víkend vytiahnite bicykel alebo turistické paličky. Nájdite si aktivitu, ktorá vás skutočne baví a do ktorej sa nemusíte nútiť. Uvidíte, že vám síl ubúdať nebude, práve naopak. Niektorí odvážlivci dokonca zvyknú staviť na ranné plávanie ešte pred začiatkom pracovnej doby.


Mohlo by vás zaujať: Dôležité probiotiká: Takto pôsobia na vaše telo a tu ich nájdete


4. Vyspite sa doružova

Aj keď vnútorne bojujete s vyššími nárokmi na spánok, doprajte telu to, čo si od vás pýta. Ak je to nevyhnutné, pokojne si vymedzte čas aj na poobednú siestu. Už po polhodinke takéhoto spánku načerpáte dostatok síl, aby ste do konca pracovného dňa podávali očakávaný výkon.

5. Tekutiny nadovšetko

Ak ste v zime toho počas dňa príliš nevypili, je čas to dobehnúť. Pokúste sa do seba dostať denne 2-3 litre vody v závislosti od vašich potrieb a hmotnosti. Vďačné vám budú nielen vaše obličky.

6. Zrelaxujte sa v saune

Z hľadiska posilnenia imunity, prečistenia pokožky a odplavenia toxínov pre seba nemôžete urobiť nič lepšie. Za pokus však stojí aj otužovanie v sprche striedaním teplej a chladnejšej vody.

7. Tabu pre cigarety a alkohol

Pri snahe odbúrať čo najviac škodlivých látok je nemysliteľné, aby ste ich do tela vracali fajčením či nadmerným požívaním alkoholických nápojov. Ak patríte k tuhým fajčiarom, cigarety skúste spočiatku aspoň obmedziť a dávky nikotínu postupne znižovať.


Mohlo by vás zaujať: Tisícročný poklad menom rašelina: Pomáha kĺbom, nervom aj pokožke


8. Dobite si energiu

Ako inak – slnkom a pobytom na čerstvom vzduchu. Práve slnečné lúče sa totiž starajú o tvorbu serotonínu, ktorý nám vyčarí lepšiu a usmiatu náladu. Svieži vzduch nasávajte aspoň častejším vetraním, prípadne pobytom v prírode.

9. Vyhýbajte sa stresovým situáciám

A keď už sa do nich dostanete, pokúste sa z nich vykorčuľovať s chladnou hlavou. Stres totiž predstavuje zbytočnú záťaž, ktorá organizmu uberá množstvo síl. Pracovný čas si preto organizujte aspoň deň dopredu a dajte si záväzok, že sa nenecháte len tak „vytočiť“.

10. Nájdite si čas pre seba

Skladajte modely, vrhnite sa do záhradky, čítajte, debatujte s priateľmi, skrátka robte všetko to, čo vás vnútorne napĺňa. Vaša snaha o zdravú životosprávu a vyvážený životný štýl totiž bude mať zmysel len vtedy, ak budete mať upratané aj vo svojej hlave. A len vy viete, ako si tú svoju najlepšie prečistíte a vyvetráte.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close