Dostaňte mozog do formy: Poradíme vám, ako zlepšiť pamäť, náladu aj koncentráciu

mozog

sxc.hu

Ľudský mozog váži síce len približne 1500 gramov, z nášho denného energetického príjmu si však dokáže odobrať až 20%. Aj preto je nevyhnutné zostaviť si jedálny lístok tak, aby nášmu orgánu premýšľania nechýbala tá správna výživa. Vďaka niektorým potravinám sa totiž naša myseľ môže cítiť sviežejšie a koncentrovanejšie. Zistite, čo by vám na tanieri nemalo chýbať, aby ste mozog naštartovali a lepšie využívali jeho funkcie.

Schopnosť sústrediť sa nakopnete aj rybami

Nevyhnutným základom koncentrácie je voľný tok informácií medzi jednotlivými mozgovými bunkami. Tie k tomu nevyhnutne potrebujú kyslík a energiu získanú zo sacharidov rozpustených v krvi. Aby ste sa mohli sústrediť na svoju prácu počas celého dňa, potrebujete adekvátny a predovšetkým stály prísun kalórií v pravidelných intervaloch. Signály sú z bunky do bunky prenášané nervovými vláknami. Tieto dráhy si pre zjednodušenie pokojne predstavte ako elektrické drôty, ktoré musia byť navzájom izolované. V prípade nervových vlákien sa o to stará tuková substancia zvaná myelín. Na jej tvorbe sa podieľajú predovšetkým omega-3 mastné kyseliny obsiahnuté v rybacom oleji, vo vlašských orechoch, v tekvici a v ľanových semienkach.

Recept na koncentráciu znie teda nasledovne: jedzte pravidelne aspoň 3 porcie denne. Medzi jednotlivými chodmi si prehryznite orechové jadrá a semienka. Tie totiž zasýtia žalúdok a podporia činnosť vášho mozgu.


Mohlo by vás zaujímať: Chcete si zlepšiť pamäť a rozhýbať mozog? Tu je 13 spôsobov, ako na to!


S úsmevom do práce po výživných raňajkách

O naše pocity a všetky ostatné mentálne aktivity sa stará hra elektrónov a chemických látok. Informáciu medzi jednotlivými bunkami totiž prenášajú takzvané neurotrasmitery, ktoré v našej nálade zohrávajú kľúčovú úlohu. Jedným z najznámejších neurotransmiterov je dopamín, vďaka ktorému sa cítime veselšie. Dodáva nám totiž entuziazmus, náboj a pocit radosti. Ak nám však jeho hladina poklesne, začneme pociťovať prázdnotu, smútok, podráždenie, ale aj nudu. Najbohatším zdrojom dopamínu sú práve sladké a tučné jedlá. Za náhlym prísunom dopamínu však so železnou pravidelnosťou nasleduje jeho prudký pokles. Uprednostnite preto potraviny, ktoré dopamín uvoľňujú pozvoľna počas celého dňa. Napríklad tie, ktoré majú bohatý obsah proteínov. Ďalšou možnosťou je príjem takzvaných prekurzorov, čiže molekúl, ktoré slúžia na výrobu dopamínu. Jedným z nich je fenylalanín nachádzajúci sa v cvikli, sójových zrnách, mandliach, vajíčkach, mäse a v obilninách. Ak dokážete ovládať svoje chúťky, náladu vám celkom iste pozdvihne tiež čokoláda. Pre jej vysoký kalorický obsah by ste si však vždy mali dopriať iba kúsok a čo najkvalitnejšiu – aspoň so 70%-ným obsahom kakaa.

S kofeínom opatrne

Aby sme zostali svieži počas celého pracovného dňa, nezriedka k tomu potrebujeme minimálne jednu šálku kávy. Kofeín totiž zaháňa únavu a ospalosť, no aj jej pitie predstavuje svojské umenie. Jeho priveľké množstvo môže pôsobiť kontraproduktívne – dostáva do pozoru hypofýzu, ktorá v stave pohotovosti automaticky spúšťa produkciu adrenalínu. Na začiatku sa teda budete cítiť čulejšie a váš mozog začne pracovať rýchlejšie. Zároveň však môžete pociťovať úzkosť, pretože nedokážete myslieť čisto a jasne. Nalepení na svojej šálke espressa sa poľahky môžete ocitnúť v stave akejsi hmly a zastreného zmýšľania.


Mohlo by vás zaujímať: Skvelý zrak aj s pribúdajúcimi rokmi? Pomôžu vám tieto potraviny


Karfiolom k lepšej pamäti

Naša schopnosť zapamätať si určité veci odráža to, ako veľmi si mozgové bunky dokážu vytvárať nové spojenia. Najľahšie nám to ide vo chvíľach, keď sme nadšení a v euforickom vytržení. Aj preto si najrýchlejšie uložíme do pamäti tie okamihy, keď sme emocionálne a intelektuálne nabudení. Postará sa o to acetylcholín, ktorý nájdeme vo vajíčkach, v pečeni a v sójových zrnách. Vedci však zistili, že k lepšej pamäti výrazne prispieva aj konzumácia hlávkovej kapusty, brokolice a karfiolu.


Ako si koncentráciu a sviežu myseľ počas dňa udržiavate vy? Máte nejaký recept? Podľte sa oň s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo inú z cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close