Dožite sa stovky v skvelej forme: Poradíme vám, ako na to

starý

sxc.hu

Začiatkom decembra uplynulého roku zomrel najstarší človek na svete Besse Cooper, ktorý sa dožil úctyhodných 116 rokov. Na otázku ohľadne svojho receptu na dlhovekosť raz odpovedal: „Nejem kalorické jedlá z rýchleho občerstvenia a nestarám sa do druhých.“ V jeho úsmevných slovách určite tkvie veľký kus pravdy, no existujú aj iné spôsoby podložené vedou, ako si predĺžiť život na zemi. Zistite, ktoré sú to a ako k vášmu cieľu prispejú.

1. Čítajte hore nohami

Ak každý deň vedome vybočíte zo zóny svojho pohodlia, mozor uvediete do mierneho stresu a zničíte poškodené bunky. V procese obnovy sa však zrevitalizujú aj tie bunky, ktoré sa zmenili v dôsledku starnutia. Pýtate sa, ako na to? Čítajte knihy aj časopisy hore nohami, píšte opačnou rukou a počúvajte hudbu, ktorú nemáte radi – to všetko radí expert na starnutie Dr. Marios Kyriazis.

2. Zaraďte do jedálneho lístka červenú

Červená paprika obsahuje viac vitamínu C ako pomaranč, červená repa obsahuje nitráty, ktoré pomáhajú znižovať tlak krvi v cievach a paradajky sú napumpované lykopénom – dôležitým antioxidantom a bojovníkom proti rakovine či srdcovým chorobám.


Mohlo by vás zaujímať: Zákerné mykózy a plesne: Týmito potravinami sa ich môžete zbaviť


3. Zašprintujte si aspoň z času na čas

Podľa štúdie z Cooper Institute v texaskom meste Dallas je práve rýchlosť, akou dokážete zabehnúť vzdialenosť jednej míle (1,6 kilometra) po prekročení vekovej hranice 40 alebo 50 rokov, významným ukazovateľom srdcových ochorení o 30 alebo 40 rokov neskôr. U mužov je dobrým časom osem minút, ženy sú v norme ešte o minútu dlhšie. Ak ale túto vzdialenosť prekonávate dlhšie ako 10 minút (ženy 12), máte o 30% vyššiu šancu, že na jeseň života budete trpieť ochorením srdcovo-cievneho systému.

4. Pozor na verejné toalety

Umývate si po každom použití záchoda či pisoára ruky? Osoba pred vami už taká dôsledná nemusela byť. Ak to nie je nevyhnutné, zbytočne sa nedotýkajte kľučiek hlavných dvier, ktoré predstavujú ložisko nebezpečných baktérií. Ochránite si tak svoj imunitný systém a vyhnete sa črevným ťažkostiam.

5. Dajte si banán

Táto sladká pochúťka vám vďaka obsahu draslíka zníži krvný tlak a pôsobí ako vyrovnávač škodlivého vplyvu nadmerného množstva soli v strave. Banány si môžete dopriať čerstvé, ako džús, ale aj sušené.

6. Každý deň urobte desiatky drepov

Vedeli ste o tom, že drepy sú najúčinnejším posilňovacím cvikom, pri ktorom zapojíte veľkú časť svalov? Ide pritom o jednoduchý spôsob udržiavania rovnováhy, ktorý nám telocvikári vštepovali už od útleho detstva. Vďaka častému drepčeniu sa vám bude aj v neskoršom veku ľahšie vstávať zo stoličky a vyhnete sa pádom.


Mohlo by vás zaujímať: Tajomná hypnóza: Koniec fajčeniu či pomoc pri rakovine?


Ďalšie rady nad zlato

7. Vypite aspoň šálku čaju denne – znížite hladinu stresových hormónov a riziko infarktu až o 28%.

8. Choďte spať o hodinu skôr – najcennejší je spánok do polnoci.

9. Čistite si medzizubné priestory – bakteriálne infekcie vám zoberú až 6,4 roka života.

10. Majte vždy upratané – nielenže zamestnáte ruky a myseľ, no v čistom prostredí zvýšite hladinu serotonínu (hormónu šťastia).

11. Na raňajky diétnejšiu slaninu, nie klobásu – dôležitý rozdiel predstavujú obsiahnuté tuky.

12. Neobávajte sa najhoršieho – ak v každej situácii hľadáte katastrofický scenár, zbytočne sa stresujete a oberáte samých seba o energiu.

13. Prechádzajte sa každý deň – nielenže rozhýbete svalstvo, ale nakopnete aj vlastnú kreativitu.

14. Dbajte na menšie porcie – vedci zistili, že myši, potkany, muchy a opice dokážu žiť až dvakrát dlhšie, ak sú ich dávky potravy zredukované o jednu tretinu.

15. Venujte sa záhradke – nielenže si dopestujete vlastné plody v bio kvalite, no navyše si s motykou či s rýľom v ruke pretiahnete celé telo a budete ho udržiavať vo forme.


Snažíte sa žiť a stravovať tak, aby ste sa dožili čo najvyššieho veku? Aký je podľa vás recept na dlhovekosť? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close