ROZHOVOR Fitness trénerka radí: Na 100 % je vždy je základom úspechu strava – ako tankujeme, tak vyzeráme!

Cvičenie po menopauze

S cvičením nikdy nie je neskoro začať (Zdroj: GettyImages)

Diana „DeeDee“ Molnárová pôsobí ako trénerka v šamorínskom CrossGym Core. Venuje sa hlavne indviduálnym tréningom, vzpieraniu, funkčným a kondičným tréningom a fitnessu. V rozhovore vysvetľuje, prečo nechudneme, čo je základom zdravého životného štýlu a či je neskoro začať cvičiť s činkami po 40.

Čo vás priviedlo k športu a trénerskej práci?

Asi ako každého ma motivovala vidina schudnúť a cítiť sa lepšie. V puberte som trpela nadváhou, s ktorou som bojovala ešte dlho po strednej. Naučila som sa, ako cvičiť, správne jesť a zmeniť svoj životný štýl. Chcela som pomôcť ľuďom, ktorí bojovali s podobnými problémami ako ja, preto som sa dala na prácu trénerky.

Ktoré športy sú ideálne na udržanie zdravej postavy?

To je veľmi individuálne. Záleží od fyzickej kondície a zdravotných obmedzení. Každý bežný pohyb je pre telo prospešný — jogging, turistika, beh, plávanie. Do ničoho sa však netreba hrnúť hurá systémom, aspoň nie hneď na začiatku. S určitosťou však viem povedať, že by sa žiadna žena nemala báť tréningu s činkami.

Ako svojim klientkám nastavujete tréningový plán?

Väčšina chce schudnúť alebo nabrať silu a svaly, takže tréningy zostavujem hlavne podľa požiadaviek klientov. Vždy ich prispôsobujem individuálne, nikdy plány nekopírujem. Čo sa týka stravy, očakávam disciplínu. Vychádzam hlavne z toho, čo klient rád je a čo nie, prípadne, na čo je alergický. Nikdy ho nenútim jesť to, čo mu nechutí.

Hovorí sa, že základom úspechu je hlavne kvalitná strava. Do akej miery s týmto výrokom súhlasíte?

Na 100 %! Vždy je základom úspechu strava. Jedlo ovplyvňuje nielen chudnutie či naberanie svalstva, ale aj mentálnu pohodu a vyrovnanosť. Správna strava pomáha aj pri depresiách a nespavosti a dokáže dokonca aj vyliečiť niektoré zdravotné problémy ako kožné nedostatky, migrény, vypadávanie vlasov, menštruačné problémy, vysoký tlak, choroby pečene a podobne. Strava je pre telo palivo. Podľa toho, čo „tankujeme“, tak aj vyzeráme.

Cviklová diéta, ketodiéta, delená strava… Existuje obrovské množstvo diét. Ktorá z nich podľa vás funguje a ktorá je skutočne zdravá?

Ťažká otázka. Opäť platí, že každému funguje niečo iné. Tiež som veľa skúšala, kým som pochopila, ako funguje moje telo. Moja diéta je založená na počítaní kalórií, z pohľadu prípravy ide o asi najnáročnejšiu. Každé jedlo musím vážiť, nakrabičkovať, myslieť dopredu aj dva dni, aby som si jedlo vedela prichystať.

Mojím favoritom je tzv. striedavé hladovanie, kedy máte počas dňa okno, v ktorom stravu prijímate a zvyšok dňa „hladujete“. Existujú rôzne pomery, základom je 8 hodín jedenie a 16 hodín „hladovanie“.

Diana Molnárová
Fitness trénerka Diana „DeeDee“ Molnárová (Zdroj: Instagram/Diana Molnárová)

Maškrtenie býva zvyčajne počas chudnutia tabu. Do akej miery by sme mali vyškrtnúť cukor z nášho jedálnička?

Čo sa týka čistého cukru, vyškrtnite ho úplne. Je to len ďalšia „droga“ pre telo, vysoko návyková, navyše pre telo neprospešná. Inzulínové výkyvy môžu spôsobiť cukrovku aj ťažkú obezitu. Obrovské percento ľudí trpí nadváhou a chorobami práve kvôli nadmernej konzumácií cukru. Dnes si viete zadovážiť zdravú verziu cukru v rôznych prírodných formách, ktoré majú nízky glykemický index a sú zdraviu prospešné — ide napríklad o cukor brezový či kokosový. Avšak, všetko s mierou!

Ako sa nastaviť tak, aby sa aktívne cvičenie stalo súčasťou nášho životného štýlu?

Začiatky, hlavne prvé dva-tri týždne, sú veľmi ťažké. Telo aj myseľ si potrebujú na nové „povinnosti“ zvyknúť. Po tomto čase sa však cvičenie stane nie povinnosťou, ale radosťou. Časom si uvedomíte, že ide o čas investovaný do vás, útek pred realitou, vypnutie mysle a očistu duše. Mozog počas športovania vyplavuje endorfíny, takže sme šťastnejší.

Človek by si ani nemyslel, že počas potenia sa, dvíhania činiek alebo pri 34. cvičení sed-ľahu sa jeho starosti zrazu rozplynú. Mňa ranné cvičenie pred prácou nakopne, mám viac energie a elánu do celého dňa. Treba si len vyhradiť trocha voľného času. Deň má predsa 24 hodín, hodinka a pol nikomu neublíži.

Ako často odporúčate ženám športovať?

Pre dosiahnutie výsledkov je optimálne cvičiť aspoň trikrát do týždňa. Pokiaľ ide o neprofesionálneho športovca, hodinový tréning je viac ako postačujúci. Ak má niekto čas len na 2 tréningy týždenne, treba si ich rozvrhnúť tak, aby medzi nimi nebol veľký odstup. Tzv. „závisláci“ môžu trénovať pokojne aj 4- až 5-krát týždenne, no odpočinkové dni musia byť striktne dodržiavané. Nesmieme zabúdať, že telo nie je stroj.

Môžeme s cvičením začať aj po štyridsiatke? Nie je to neskoro?

Nikdy nie je neskoro začať, podľa mňa je vek len číslo. Mám klientky aj po 40, dokonca aj pána po 50. Nemajú s cvičením problém, skôr naopak. Sami mi stále hovoria, ako sa lepšie cítia a ako sa na každý tréning tešia. Pozitívom je aj strata váhy a odbúranie zlozvykov.

Ak neviete, čo a ako cvičiť alebo chcete skúsiť nový šport, odporúčam si nájsť trénera, ktorý má skúsenosti a výsledky a vie, čo robí a hovorí. Bonusom je, ak sa zúčastnil súťaží, na ktorých aj obsadil nejaké to miesto. Vtedy s určitosťou viete, že má skúsenosti a prax.

Dobrý tréner musí vedieť zrozumiteľne odpovedať na akékoľvek otázky klienta, mať trpezlivosť a pochopenie. Mal by vzbudzovať rešpekt a dojem, že sa naňho môžete spoľahnúť. Tiež musí aj fyzicky vyzerať ako človek, ktorý cvičí. Nechcete sa predsa zveriť do rúk niekoho, kto nereprezentuje svoju prácu.

Ktoré cviky a športy sú vhodné pre ženy v menopauze?

Všetky. Menopauza nie je choroba, je to štádium života každej ženy. Samozrejme, ak má žena ťažší priebeh, vtedy je najlepšie začať s cvičením vo fitness centre, so základným funkčným tréningom alebo jogou. Cvičenie, šport a pohyb celkovo vedia pomôcť prekonať aj ťažké formy menopauzy, keďže sa v tele naštartujú látkové výmeny a telo je prirodzene zaťažované.

Prečo sa niektorým ľuďom nedarí schudnúť?

Ak je človek zdravý, niečo robí zle. Väčšinou ide o zlé stravovanie. Ak cvičí, hýbe sa, dodržuje stavu, chudnúť jednoducho musí. Hoci si to možno sami neuvedomujeme, aj drobné úlety v stravovaní dokážu chudnutie zastaviť. Je to totiž dlhodobý proces, ktorý veľa ľudí po prvých týždňoch vzdá, lebo váha ukazuje rovnaké čísla. Chce to čas a trpezlivosť. Ak chudnutie nepríde ani po mesiaci, treba začať riešiť, prečo.

Mali ste aj vy niekedy fitness krízu a museli sa do cvičenia nútiť?

Krízu mám každého pol roka (smiech). Vždy sa vyhováram na jarnú alebo jesennú únavu. Nebola som cvičiť včera, nepôjdem ani dnes a viem, že nepôjdem ani zajtra. Do toho keksík, pečivo, hranolky a čokoláda… O pár dní si uvedomím, že sa nudím, a potom tú nudu zajedám. Potom som unavená a bez nálady. Všetko sa to odrazí na tele už v priebehu pár dní.

A potom sa na seba hnevám. Viem, že to jednoducho musím prekonať, zhodiť to, čo som nabrala a ísť ďalej. Vtedy príde ten zlom, keď si poviem dosť a vrátim sa naspäť k tým správnym priroritám, teda športu a zdravému životnému štýlu.



Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close