Japonci patria medzi najzdravších na svete: Odhaľte tajomstvo ich stravy!

Japonci

thinkstockphotos.com

Japonci sú dlhodobo predmetom úcty a štúdií vďaka svojej dlhovekosti. Priemerná dĺžka života je tu dlhšia ako prakticky kdekoľvek inde na svete. Prečo je teda japonská strava tak zdravá, a čo vlastne Japonci jedia?

Japonci majú najnižšiu úroveň obezity medzi mužmi i ženami. Okinawa na najjužnejšom okraji Japonska je miestom, kde žije najvyšší počet storočných ľudí na svete. Tiež sú tu najmenej rozšírené choroby spojené s vekom, ako je napríklad cukrovka, rakovina, artritída či Alzheimerova choroba.

Z čoho sa skladá?

Tradičná japonská strava je prevažne čerstvá a nekonzervovaná. Obsahuje len veľmi málo rafinovaných potravín alebo cukrov. Nedávna štúdia, ktorú publikoval odborný časopis British Medical Journal, zistila, že tí, ktorí sa držia čo najbližšie japonských stravovacích zásad – teda stravy s vysokým obsahom obilnín a zeleniny, s primeraným množstvom živočíšnych produktov a sóje, a minimálneho množstva mliečnych výrobkov a ovocia majú znížené riziko predčasného úmrtia, srdcových chorôb a infarktu.

Málo kalórií, veľa živín

To je tiež čiastočne pripisované tradičnej japonskej strave, ktorá má nízky obsah kalórií a nasýtených mastných kyselín, a pritom je bohatá na výživné látky, predovšetkým fytonutrienty, ako sú antioxidanty a flavonoidy, ktoré sa vyskytujú v rôzne sfarbenej zelenine. To zahŕňa aj fytoestrogény čiže rastlinné estrogény, ktoré môžu pomáhať proti tým druhom rakoviny, ktoré spojené s hormónmi, ako je napríklad rakovina prsníka.


Mohlo by vás zaujímať: Krásna postava celý život: Japonci vedia, ako na to – odhaľte ich tajomstvo!


 

Základom je ryža a ryby…

Aká teda je tradičná japonská strava? Do značnej miery sa podobá tradičnej čínskej strave so značným podielom ryže, varenej i nakladanej zeleniny, rýb a mäsa. Pretože Japonsko sa rozkladá na viac ako šiestich tisícoch ostrovov, jeho obyvatelia konzumujú oveľa viac rýb, než obyvatelia ostatných ázijských krajín. Konzumujú tiež surové ryby v suši a sašimi, plus veľa nakladaných, kvasených a údených potravín.

…pridajte kvasené potraviny…

Čím ďalej tým viac štúdií dokazuje význam kvasených potravín pre zdravý zažívací systém a napríklad produkty z kvasených sójových bôbov, ako je miso či natto, sú bežnou súčasťou japonskej stravy. Syr zo sójových bôbov natto sa tradične je na raňajky, probiotické účinky a pomáha redukovať syndróm dráždivého čreva (IBS).


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


 

…a nezabudnite na množstvo zeleniny a čaju

Japonci tiež konzumujú širokú škálu zeleniny, a to ako zemnú, tak aj morskú v podobe rias. Tie sú plné zdraviu prospešných minerálov a môžu pomáhať znižovať krvný tlak.

Obyvatelia Japonska tiež veľkými fanúšikmi zeleného čaju a predovšetkým jeho jemne mletej varianty matcha. Zelený čaj je cenený pre obsah antioxidačných zložiek známych ako katechíny, ktoré sú spájané s bojom proti rakovine, vírusom a srdcovým chorobám.

Zdravý postoj k jedlu je nevyhnutný

Celkovo vzaté majú Japonci zdravý postoj k jedlu a jeho konzumácii. Majú tradičné príslovie: Hara hači bu, čo znamená jesť do 80 percentného zasýtenia. A toto pravidlo od raného veku vštepujú svojim deťom. A svoju úlohu zohráva aj spôsob, akým Japonci servírujú jedlo. Namiesto jedného veľkého taniera často jedia z niekoľkých malých mištičiek niekoľko rôznych pokrmov.


Snažíte sa držať tradičných japonských stravovacích zásad? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, ČTK/BBC

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close