Jar sa blíži, vyskúšajte ryžový detox: Vyberiete si dlhú alebo skrátenú verziu?

hneda ryza

photl.com

Detoxikácia organizmu na jar patrí k rituálu mnohých ľudí. Jednou z najobľúbenejších kúr je ryžová, počas ktorej je hlavnou zložkou stravy celozrnná ryža. Má viacero variácií a podľa niektorých zdrojov je ideálna na prečistenie organizmu. Pred jej začatím (najmä v 36 dňovej forme) vhodné poradiť sa s lekárom o jej vhodnosti pre váš konkrétny zdravotný stav.

Prečo celozrnná ryža?

Na Slovensku je stále najrozšírenejšia biela ryža. Na túto kúru by ste ju však určite mali vymeniť za celozrnnú. Proces, ktorý z naturálnej ryže robí bielu totiž ničí 67 percent vitamínu B3, 80 percent B1 a 90 percent vitamínu B6. Spracovaním tiež stráca polovicu horčíka a fosforu, 60 percent železa. Ak chcete vášmu telu dodať látky v pôvodných množstvách, voľte celozrnnú ryžu.

Na čo sa pripraviť?

Na začiatku kúry môžete cítiť malátnosť alebo únavu. Ako zbrane proti nim použite prechádzky na čerstvom vzduchu, šport, striedavá sprcha. Je možné, že sa vám na jazyku vytvorí biely povlak, nemusíte sa báť, je to bežné (odstráňte ho kefkou alebo škrabkou). Keďže sa je tri krát za deň dosýta, vyhnete sa nepríjemnému pocitu hladu.


Mohlo by vás zaujať: Pomáha pri rakovine, cukrovke aj chudnutí: Skúsite alkalickú stravu aj vy?


Zhodím aj kilá?

Ak budete dodržiavať ryžovú kúru vyše mesiaca naozaj poctivo, určite sa dostaví aj úbytok na váhe. V závislosti od vašej postavy môže ísť o 5 až 25 percent vašej váhy. 

Ako na to?

Ryžová kúra trvá 36 dní a je rozdelená do štyroch fáz po deväť dní. Ideálne je počas nej nefajčiť, vyhýbať sa alkoholu a liekom a dopriať si dostatok spánku. Počas kúry je vhodné piť veľa vody prípadne nesladené čaje (napr. zelený), nie však tri hodiny po jedle, kým organizmus trávi. Jesť treba pomaly a každé sústo aspoň 40 krát požuť (radšej viac ako menej). Počas jedla by ste sa nemali venovať iným činnostiam (pozeraniu televízie, čítaniu atď.)

  1. Fáza: iba celozrnná ryža – ideálne je ryžu vopred večer prepláchuť a nechať ju namočenú v vode (pomer ryža:voda je 1:2). Na druhý deň ju v rovnakej vode uvaríme na slabom plameni za použitia pokrievky či tlakového hrnca. Ryžu si možno pripraviť na celý deň vopred.
  2. Fáza: pridajte varenú alebo dusenú zeleninu – štvrtinu vašej porcie môže tvoriť zelenina – najmä mrkva, kapusta, cibuľa, petržlen, zeler, kaleráb, tekvica, cvikla, pór, reďkovka, karfiol, kel či brokolica. K zelenine aj ryži môžete pridať už trocha soli, majoránku alebo pre chuť cesnak.
  3. Fáza: pridajte strukoviny. Môžu tvoriť desatinu až pätinu vašej porcie. Striedajte fazuľu, šošovicu, sóju, hrach a cícer. Strukoviny treba na 6-12 hodín namočiť a následne ich varíme bez soli, ale môžeme pridať korenia ako je rasca alebo bazalka. Po uvarení ich môžeme jeme posoliť alebo pokvapkať kvalitnou sójovou omáčkou (bez „éčiek“).
  4. Fáza: pridajte aj surovú zeleninu. Váš tanier teda bude vyzerať asi takto – vyše polovice stále tvorí ryža (cca 55 percent), pätinu tepelne upravená zelenina, 15 percent strukoviny a cca 10 percent čerstvá zelenina.

Vydržali ste až dokonca? Gratulujeme. Na bežnú stravu prechádzajte s rozumom. Využite, že ste sa zbavili stravovacích zlozvykov a nevracajte sa k nim.


Mohlo by vás zaujať: Objavte čínske zázraky: Nakopnite imunitu a zhadzujte kilá vo východnom štýle


Skrátená týždňová kúra

Ak si na vyše mesačnú kúru netrúfate, môžete skúsiť týždňovú variáciu. Výsledky samozrejme nebudú až také ako v prvom prípade, ale za pokus to určite stojí. Postup je jednoduchý. Každý deň začnite prevaľovaním olivového oleja v ústach. Do úst dajte lyžicu za studena lisovaného olivového oleja a 15 minút ho prevaľujte v ústach. Bude meniť konzistenciu, ale to je normálne. Po pätnástich minútach ho vypľujte – určite ho neprehĺtajte.

  • Prvý a druhý deň: Jedzte iba celozrnnú uvarenú ryžu – cca 250 až 300 gramov. Opäť počas celej detoxikácie nezabúdajte na dostatočný príjem tekutín. Zatiaľ čo pri prvej kúre jete trikrát denne dosýta, v tomto prípade si rozdeľte ryžu na päť menších porcií, ktoré budete jesť priebežne počas dňa. Voľte radšej menšie porcie, keďže diéta je podstatne kratšia, vaše telo to zvládne.  
  • Tretí a štvrtý deň: Môžete pridať do ryže varenú alebo dusenú mrkvu a brokolicu a trochu za studena lisovaného olivového oleja a korenín.
  • Piaty a šiesty deň: Pripravte si ryžu s fazuľou alebo hrachom. Môžete pridať okrem oleja aj trochu sójovej omáčky. Nezabudnite dodržiavať pitný režim.
  • Siedmy deň: Vyberte si kombináciu ryže a zeleniny, ktorá vám najviac zachutila a ňou sa prestravujte. Zasýťte sa, aby ste nemali pocit, že sa nasledujúci deň musíte vrhnúť na špajzu a vyjesť celý jej obsah. Po skončení detoxikácie je ideálne uprednostňovať zásaditú stravu.

Skúšali ste už nejakú ryžovú kúru aj vy? Aké s ňou máte skúsenosti? Napíšte aj ostatným čitateľom do diskusie.

Zdroj: photl.com, photl.com, Viera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close