Je lepšie ranné či večerné cvičenie? Tú sú ich výhody i nevýhody

Cvičenie

thinkstockphotos.com

Jednoznačná a definitívna odpoveď na otázku, či je lepšie ranné alebo večerné cvičenie zatiaľ neexistuje. Existuje však niekoľko faktorov, ktoré vám môžu pomôcť rozhodnúť sa, či deň športom začnete alebo ukončíte. Ako ranné, tak i večerné cvičenie má totiž niekoľko výhod, ale i nevýhod.

Ranné cvičenie – prečo áno?

  • Budete mať viac energie

Cvičenie totiž súvisí s istými telesnými procesmi, vďaka ktorým sa počas dňa budete cítiť sviežo a nabití energiou. Počas fyzickej aktivity sa do tela vyplavujú aj endorfíny, tzv. hormóny šťastia. Vedci z univerzity v Glasgowe pozorovali dve skupiny ľudí – prvá z nich cvičila ráno, druhá si športové aktivity nechala na večer. Výsledkom tohto výskumu bolo zistenie, že ľudia, ktorí deň začali fyzickou aktivitou, mali počas dňa lepšiu náladu, stresové situácie zvládali ľahšie a mali pozitívnejšie myslenie.

  • Chudnete efektívnejšie

Váš metabolizmus je totiž rýchlejší v ranných hodinách, vďaka čomu máte tendenciu spáliť viac kalórií. Termálny efekt cvičenia navyše pôsobí najmenej ďalšie štyri hodiny po tréningu. Tak pomáha zvýšiť celkový výdavok kalórií v priebehu dňa. Zjednodušene povedané, pri rannom cvičení chudnete z vašej váhy, kým pri večernom cvičení spaľujete energiu, ktorú ste prijali počas dňa.

  • Ľahšie sa donútite

Pre niektorých ľudí ranné vstávanie nepredstavuje príjemnú činnosť a k cvičeniu sa musia doslova presviedčať. Motiváciou vám však môže byť myšlienka na večer, kedy po práci ešte obúvate športové topánky a po celodennej námahe zdvíhate činky. No nie je lepšie si to „odkrútiť „hneď na začiatku dňa?


Mohlo by vás zaujať: Čas cvičenia je pri chudnutí dôležitý: Viete, kedy spálite najviac kalórií?


Ranné cvičenie – prečo nie?

  • Telu sa nechce

Telesná teplota je totiž v ranných hodinách najnižšia. To znamená, že svaly sú chladnejšie a tým aj menej flexibilnejšie, čo zvyšuje riziko zranenia a znižuje účinnosť cvičenia. Pomôcť ale môže poriadna rozcvička, po ktorej už môžete smelo vystúpiť na pás a zabehnúť zopár kilometrov.

  • Ani hlave sa nechce

Aby ste si pred odchodom do práce stihli zacvičiť, budete si zrejme musieť privstať a to môže byť problém najmä počas zimných dní. Presvedčiť myseľ a telo vstať z teplej postele dá zabrať. Ak ste navyše ešte unavení a váš spánok nebol ktovieaký, musíte dúfať, že vaša vôľa je pevnejšia než túžba zostať v posteli „ešte aspoň chvíľku“.

  • Možno nebudete vládať

A tak budete potrebovať raňajky, no po ich skonzumovaní musíte chvíľku počkať. S plným žalúdkom sa predsa skákať nedá. Kým si však zvyknete na druh, množstvo jedla a čas jeho servírovania, ktoré je pred vašim cvičením prijateľné, bude to zrejme trvať.


Mohlo by vás zaujať: Najväčšie mýty o cvičení: Odhaľte ich ešte dnes a zhadzujte kilá efektívnejšie


Večerné cvičenie – prečo áno?

  • Zbavíte si stresu

Večerné cvičenie je vhodné najmä počas náročných dní. Či máte fyzicky alebo psychicky náročné zamestnanie, problémy môžete vybiť práve večerným športovaním. Opäť to súvisí s vyplavovaním spomínaných endorfínov.

  • Budete mať lepší spánok

Fyzické vyčerpanie spôsobí, že sa vám bude oveľa ľahšie zaspávať a aj celková kvalita spánku sa zlepší. Rôzne zvuky, ruchy či svetelné podnety váš organizmus nebude vnímať, a tak bude spánok kontinuálny. To však neplatí, pokiaľ cvičíte príliš neskoro. Medzi spánkom a ukončením cvičenia by mal byť dvoj až trojhodinový odstup.

  • Vaše telo je energeticky pripravené

V porovnaní s ranným cvičením ste totiž počas dňa prijali energiu a váš organizmus nie je dehydrovaný. Nebudete teda potrebovať doplniť živiny.


Mohlo by vás zaujať: Fitnes prístroj na doma: Ktorý vám vyformuje postavuje najlepšie?


Večerné cvičenie – prečo nie?

  • Prípadné problémy so spánkom

Príliš neskoré cvičenie môže narušiť spánkový cyklus. Fyzická aktivita totiž zvyšuje hladinu kortizolu. Ten zvyšuje krvný tlak a bdelosť. Vo večerných hodinách by však hladina kortizolu už mala klesať. Dôležité je preto dodržať odstup medzi cvičením a spánkom.

  • Priveľká únava po celom dni

Cvičenie večer vyžaduje tiež poriadny kus sebazaprenia. Najmä ak je ste unavení, vonku tma, zima, prší a vy máte chuť vyložiť si doma nohy s čajom či kávou v ruke. Záleží teda na tom, čo je jednoduchšie práve pre vás – premôcť sa ráno, alebo večer?


V akom čase si zvyknete zacvičiť vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close