Je sušené ovocie rovnako zdravé ako čerstvé? Má svoje výhody i nevýhody

Sušené marhule

pixabay.com/Engin_Akyurt

Ide o obľúbenú pochúťku a tiež spôsob, akým zhodnotiť produkty z našej záhrady. Je však sušené ovocie rovnako zdravé, ako čerstvé?

Sušené marhule, brusnice, hrozienka, datle, figy alebo slivky. Vo svojej scvrknutej podobe obsahujú veľkú porciu výživných látok. Keď sa z ovocia odstráni voda, výživné látky a vláknina koncentrovanejšie.

Bohatšie na vlákniny

Napríklad pol šálky sušených vykôstkovaných marhúľ obsahuje 4,7 gramu vlákniny, zatiaľ čo rovnaké množstvo vykôstkovaných čerstvých marhúľ má iba 1,6 gramu vlákniny. Sušené ovocie je tiež bohatým zdrojom antioxidantov a kyseliny listovej.

Nižšia hmotnosť, lepší príjem živín

Jedna veľká epidemiologická štúdia, do ktorej sa zapojilo viac ako 13 tisíc jednotlivcov, zistila, že tí, ktorí konzumujú sušené ovocie, majú lepší príjem živín a nižšiu hmotnosť ako tí, čo ho nejedia. Je však dôležité mať na pamäti, že v sušenom ovocí takisto koncentrovanejšie aj prírodné cukry. To ale širokú verejnosť nemusí príliš znepokojovať a pre ľudí, ktorí potrebujú rýchlo doplniť hladinu cukrov, to môže byť aj užitočné.


Mohlo by vás zaujímať: Sušené ovocie: Koľko má kalórií a ako prospieva nášmu telu?


Pozor na cukry

Problém to ale môže znamenať pre tých, ktorí si starostlivo strážia príjem cukrov, sacharidov či kalórií. Napríklad šálka hroznového vína obsahuje 23 gramov cukru a 104 kalórií, ale šálka hrozienok obsahuje 116 gramov cukru a 520 kalórií, teda päťnásobok.

Jesť ho treba menej

Podľa amerických nutričných odporúčaní by mal človek denne zjesť jeden a pol dve šálky čerstvého ovocia. V prípade sušeného ovocia ide zhruba o polovicu uvedeného množstva. To platí pre zdravé osoby. Napríklad diabetici, ktorí si počas dňa starostlivo sledujú príjem sacharidov, ale musia dodržiavať iné pravidlá.


Mohlo by vás zaujímať: Sušeným ovocím ku zdraviu: Štyri figy denne proti anémii, marhule pre zdravé srdce


Dá sa jesť bezmyšlienkovo

Vzaté okolo a okolo môže byť sušené ovocie výživnou, praktickou a ľahko prenosnou desiatou na zahryznutie, zvlášť keď je zmiešané s orechmi. Ovšem ak si strážite cukry, sacharidy alebo kalórie, uistite sa, že ste si odmerali primeranú dávku, pretože sušené ovocie sa ľahko len tak bezmyšlienkovite ujedať.

Pozor na dosladené ovocie

Obmedzte aj sušené ovocie obsahujúce pridané cukry, čo je najčastejšie prípad sušených brusníc. Ale aj ďalšie druhy sa preslaďujú alebo obaľujú v cukre – napríklad ananásové krúžky či kandizované ovocie.

A napokon ak ste citliví na sulfidy, alebo trpíte astmou, vyberajte si biodruhy sušeného ovocia, ktoré nie sú ošetrené oxidom siričitým.


Aké druhy sušeného ovocia si doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: pixabay.com/Engin_Akyurt, pixabay.com/Engin_Akyurt, Milan, ČTK, CNN

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close