Je vegánska strava zdravá? Schudnete aj ušetríte, má však aj svoje nástrahy

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Vegánstvo sa v  poslednej dobe teší veľkej obľube. Mnohí sa k  nemu obracajú predovšetkým z  etického dôvodu. Nielen zmenou stravovania, ale aj celkovým životným štýlom dávajú najavo, že súcitia so zvieratamiVegán v  podstate vylučuje konzumáciu živočíchov, ako aj živočíšnych produktov. Preto sa na jedálnom lístku takého človeka neocitne mäso, ale ani mlieko, vajcia, syry či dokonca med. Je ale pre nás tento spôsob stravovania skutočne vhodný? 

(Nielen) krajšia postava 

Vegánstvo so sebou prináša výhody, ktoré určite stoja za to. Zelenina a  ovocie začne vo vašom jedálničku zohrávať kľúčovú úlohu, čo sa pozitívne odzrkadlí nielen na vašom zdravotnom stave, ale aj na postave. Výsledky štúdie publikovanej v  časopise The American Jurnal of clinical nutrition ukázali výsledky. Vegáni sú štíhlejší, ich strava obsahuje menej cholesterolu a  nasýtených tukov, čo je prospešné pre zdravie.  

Tento spôsob stravovania môže navyše znížiť hladinu cukru v  krvi, zlepšiť funkciu obličiek, či dokonca nás ochrániť pred srdcovo-cievnymi ochoreniami či niektorými druhmi nádorov. Vedci dokázali, že každodenná konzumácia minimálne siedmych porcií zeleniny a  ovocia môže znížiť riziko vzniku rakoviny približne o15 %. A to predsa pre vegáni nie je žiaden problém.  

Vedomá konzumácia potravín 

Ďalším pozitívnym aspektom vegánstva je vedomé stravovanie. Keďže príprave jedla musíte venovať určitú pozornosť a pozorne sledovať to, čo skonzumujete, potraviny si začnete vyberať. Už vám nebude jedno, čo sa vám ocitne na tanieri. Aj vďaka tomu prijmete menej kalórií a  začnete si viac uvedomovať starý známy fakt: „Nežijeme preto, aby sme jedli, ale jeme preto, aby sme žili.“ Práve vegánstvo vám môže pomôcť viac porozumieť vášmu telu. Vylúčením niektorých druhov potravín sa môžete zbaviť aj rôznych alergií, ktoré vás trápili už roky. 


Mohlo by vás zaujať: Život bez mäsa: Ohrozuje vege diéta naše zdravie?


Znížené náklady na jedlo 

Možno to znie neuveriteľne, ale vegánska strava môže skutočne zredukovať náklady na potraviny. Mnohí sú presvedčení, že zdravá strava je drahá, ale nemusí to tak byť. Ak začnete pozorne sledovať to, čo si vložíte do nákupného košíka, v  konečnom dôsledku vás nákup môže vyjsť oveľa menej ako v  prípade, že si nakúpite množstvo sladkostí, pochutín, mäsa, rýb či mliečnych výrobkov. Niektoré položky sú síce drahšie, ale väčšinu vám vydržia na prípravu viacerých jedál. Aj to je ďalšia výhoda vegánstva.  

Ohľaduplnosť voči prostrediu 

Tento štýl stravovania ale aj života úzko súvisí s našim okolím. Aj vďaka nemu môžete zistiť, že k  životu si nepotrebujete kúpiť všetko, čo vidíte v  reklame. V skutočnosti sa zaobídete bez mnohých vecí. Dámy, ktoré prechádzajú na vegánstvo, menej investujú do kozmetiky, pretože si overujú, či nebola testovaná na nejakom zvierati. Priaznivci tiež tvrdia, že sa stali ohľaduplnejšími voči prostrediu, pretože chápu, že všetci sme súčasťou jedného celku.  

Každá minca má však dve strany a ani vegánsky spôsob stravovania sa nie je výnimkou. S týmto taktiež treba počítať: 


Mohlo by vás zaujať: Stravovanie bez mäsa: Nový životný štýl či len návrat k minulosti?


Nedostatok určitých živín 

Keďže sú pri tejto strave vylúčené všetky živočíšne produkty, náš organizmus môže bojovať s nedostatkom určitých živín. Vegánska strava je chudobná na  vápnik, omega-3 mastné kyseliny, či vitamín B-12. Ak je ich z dlhodobého hľadiska v našom tele nedostatok, môže to mať následok rednutie kostí či nedostatok svalovej hmoty. Na druhej strane však iná štúdia dokázala, že vegánska strava je bohatšia na určité živiny, ako napríklad draslík, horčík, folát a vitamíny A, C aE. 

Nie je jednoduché stravovať sa s  ostatnými 

Len si to predstavte. Na rodinnej oslave či v  reštaurácii nenájdete príliš veľký výber pre vegánovOkrem toho ak sa ocitnete medzi cudzími ľuďmi, určite sa nevyhnete rôznym otázkam. No priaznivci tohto životného štýlu tvrdia, že tieto obmedzenia určite stoja za to. 


Aké skúsenosti s vegánskou stravou máte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close