Jej biznis pomáha doma aj za hranicami: Počuli ste už o tejto slovenskej značke?

KakawCo+.

Všetky výrobky KakawCo+ majú pôsobivé balenie, ktoré nesie pečať starobylej kultúry obyvateľov Kolumbie z kmeňa Muisca. Zdroj: KakawCo+

Bratislavčanka Martina Matejíčková založila vlastnú značku kakaa nielen preto, že ho ako gurmánka nesmierne miluje, ale odjakživa túžila mať biznis, ktorý dokáže pomáhať. A to sa jej darí tak na Slovensku, ako aj v Mexiku.

Od kokaínu ku kakau

Vyštudovala síce sociálne podnikanie, ale pôsobila v oblasti obchodu a finančníctva. Všetko zmenila cesta do Mexika, kde Martina spoznala ťažký život juhoamerických farmárov. Mnohí v minulosti pestovali koku pre drogové kartely, dnes obrábajú kakaové plantáže.

„Ľudia v týchto regiónoch často potrebujú pomoc pri prechode na legálne, férové spôsoby obživy. Aj malý krok vpred zo strany nás, spotrebiteľov, môže pre nich znamenať veľkú zmenu,vysvetľuje Martina, ktorá po návrate na Slovensko rozbehla vlastný projekt KakawCo+.

Nezabúda však ani na znevýhodnených ľudí žijúcich na Slovensku. Jej sociálny podnik spolupracuje aj s ľuďmi so zdravotným postihnutím či s utečencami.

Kvalitné kakao nie je tmavé

Okrem podpory znevýhodnených šíri Martina aj osvetu – napríklad o farbe a kvalite kakaa. „Kvalitné prírodné kakao býva svetlohnedé, nie tmavohnedé. Prírodné kakao totiž neprešlo alkalizáciou. Ide o chemický proces, pri ktorom sa kakao ošetruje, aby získalo tmavšiu farbu a jemnejšiu chuť. Takto však stráca mnohé výživové hodnoty,“ podotýka podnikateľka.

Prírodné kakao si zachováva nielen pôvodnú farbu, ale aj veľkú dávku flavonoidov, antioxidantov a ďalších prospešných látok. Jeho chuť je oveľa bohatšia – môže mať rôzne ovocné, kvetinové alebo orieškové tóny, dokonca odrážať charakter miestnej plantáže podobne ako káva.

Martina najskôr predávala na trhoch v Bratislave, kde si vytvorila silnú komunitu fanúšikov kvalitného kakaa. Zdroj: KakawCo+.
Martina najskôr predávala na trhoch v Bratislave, kde si vytvorila silnú komunitu fanúšikov kvalitného kakaa. Zdroj: KakawCo+

Pestovatelia, s ktorými spolupracuje, musia dodržiavať aj špeciálne protokoly, ktoré zabezpečujú jeho vysokú kvalitu. „Nekvalitné kakao často sprevádza horká, kyslá alebo chemická príchuť. Komerčne dostupné kakao býva odtučnené, čiže zbavené kakaového masla. To ho síce robí menej kalorickým, ale znižuje aj dobré vlastnosti tejto superpotraviny,“ vystríha Martina, ktorá vďaka svojim aktivitám vyhrala druhý ročník Visa She’s Next z roku 2024.

Dodáva, že ani označenie bio nemusí byť výhra. Znamená síce, že sa dopestovalo bez pesticídov a chemických hnojív, ale rovnako mohlo prejsť procesom alkalizácie a odtučnením. „Keď ochutnávam kvalitnú čokoládu, cítim nielen jej chuť, ale aj všetku prácu, ktorá za ňou je,“ hovorí Martina.

Od tržnice až po online predaj

Martina najskôr predávala na trhoch v Bratislave, kde si vytvorila silnú komunitu fanúšikov kvalitného kakaa. Neskôr otvorila aj showroom a kakaotériu na Jesenského ulici a v roku 2019 vznikla myšlienka založiť e-shop, ktorý dnes funguje na platforme Shoptet.

„V období pandémie covidu-19 sme si uvedomili, že online predaj je nevyhnutnosťou. Keď sme zistili, že to funguje, rozhodli sme sa ho ďalej rozvíjať a investovať do tejto oblasti,“ spomína zakladateľka online obchodu Kakawco.sk.

Favorit rodín aj športovcov

Okrem fajnšmekrov nakupujú v e-shope aj rodiny, ktoré chcú deťom dopriať zdravšiu alternatívu sladkého. Medzi zákazníkmi sa častejšie objavujú aj športovci. „Kakao obsahuje teobromín. Ide o jemnejšiu stimulačnú látku než kofeín, ktorá poskytuje dlhodobejšie povzbudenie bez nervozity či vyčerpania,“ vysvetľuje Martina.

KakawCo+ ponúka prírodné kakao, ale aj čokolády či kakaové bôby, bohaté na polyfenoly, horčík či železo. Predstavujú výživný a rýchly snack, prípadne spestrenie raňajok alebo dezertov.

Platformu vymenili za Shoptet, dnes sú spokojní

Jedným z krokov k úspešnému online predaju bola aj zmena platformy, na ktorej ich e-shop fungoval. Po zlej skúsenosti s iným poskytovateľom zakotvil na Shoptete, ktorý je popredným riešením na našom trhu a zabezpečuje fungovanie vyše 44-tisíc českých a slovenských e-shopov.

„Jednou z hlavných výhod je jeho flexibilita. Shoptet nám poskytol jednoduchú správu a rýchlo reaguje na zmeny. Pomohlo nám to prispôsobiť sa trhu a ďalej rozvíjať náš online predaj.“

Radi využívame aj možnosť pracovať s nástrojmi umelej inteligencie. Firma tak ľahšie prispôsobí ponuku zákazníkom, optimalizuje marketingové kampane a zjednoduší zákazníkom používanie e-shopu. „Veľmi oceňujeme aj modul pre veľkoobchod, ktorý nám uľahčuje správu a predaj tovaru našim obchodným partnerom,“ uzatvára Martina.

Viac o e-shope na Shoptete

Shoptet.
Zdroj: Shoptet
Zdroj: PR článok
Odporúčame