Kokosový cukor: Sladenie bez nepríjemných následkov pred nami?

Kokos

thinkstockphotos.com

Kokosový cukor má nízky glykemický index, príjemnú karamelovú chuť a obsahuje veľa živín. Je výbornou náhradou rafinovaného cukru a ocenia ho aj diabetici.

Mnoho ľudí stále používa na sladenie nápojov, pri pečení i varení rafinovaný cukor. Priemyselným spracovaním sa z neho odstránia výživné látky, čiže je len zdrojom prázdnych kalórií. Navyše má podľa výrobcov vysoký glykemický index (GI 70), teda spôsobuje prudké zvýšenie hladiny cukru v krvi a následne vylúčenie veľkého množstva inzulínu. To v dlhodobejšom horizonte zvyšuje riziko vzniku nadváhy, obezity, cukrovky a ďalších civilizačných ochorení. U detí môže vysoká spotreba cukru vyvolávať agresivitu a hyperaktivitu. Preto je lepšie siahnuť po zdravších alternatívach bieleho cukru. Jednou z nich je kokosový cukor.

Ako sa kokosový cukor získava?

V ázijských krajinách sa kokosový cukor používa dlhé roky a patrí k obľúbeným sladidlám. U nás patrí k novodobejším náhradám bieleho cukru. Vyrába sa z nektáru, ktorý pochádza z kvetov kokosových paliem. Po ručnom zbere sa nektár šetrne spracuje tak, aby sa prebytočná voda odparila a došlo k vzniku hustej hmoty. Po ochladení a rozdrvení je na svete hotový kokosový cukor, s ktorým sa stretávame aj na našom trhu. Kokosový cukor pochádza najmä z Indonézie a Filipín.


Mohlo by vás zaujať: Pozor na cukor: Toto všetko môže narobiť s vaším zdravím


Obsah kokosového cukru

Keďže kokosový cukor pochádza z nektáru paliem, spracováva sa ručne a šetrným spôsobom, je v ňom veľa výživných látok. Bohato zastúpené sú vitamíny zo skupiny B, železo, draslík, horčík, zinok, mangán a ďalšie.

V sto gramoch kokosového cukru sa nachádza približne 320 kalórií, 1,8 g proteínov 3,4 g tuku, 4,5 g vlákniny a 92 g sacharidov.

Pozitíva kokosového cukru

  • antivírusové a antibakteriálne účinky
  • prospieva ľuďom s vysokým krvným tlakom a kardiovaskulárnymi ochoreniami hlavne vďaka obsahu draslíka
  • posilňuje imunitný systém
  • je prevenciou anémie, pretože je aj zdrojom železa
  • zastúpený vápnik posilňuje kosti
  • vláknina prospieva tráviacemu traktu

Kde všade sa dá kokosový cukor použiť?

Kokosový cukor možno použiť rovnako ako bežný cukor. S dávkovaním nie je  problém, pretože je rovnako sladký ako rafinovaný cukor. Kokosový cukor sa hodí na osladenie teplých i studených nápojov, ako napríklad kávy, čaju, kokteilov či smoothies. Alebo sa jednoducho pridá do pudingov, kaší, doma pečených koláčov, sušienok, alebo zákuskov.


Mohlo by vás zaujať: Naučte sa sladiť zdravo: Prospejete štíhlej línii aj celému telu


Nepreháňajte to s ním

Aj keď je v súčasnosti vnímaný ako zdravšia forma sladenia, podľa Americkej diabetologickej asociácie s ním nemožno zaobchádzať inak ako s bežným cukrom, pretože obsahuje rovnako veľa karbohydrátov a kalórií ako bežný cukor. Takže ani od tohto trendy zázraku nemožno očkávať sladkú chuť bez kíl navyše.

Nemýľte si kokosový cukor s palmovým cukrom

Niekedy dochádza k zámene kokosového cukru s palmovým cukrom. Palmový cukor sa získava z miazgy rozličných druhov paliem, napríklad výhonkov datľovej palmy. Má inú  chuť, konzistenciu a aj vyšší glykemický index. Aj v tomto prípade sa preto oplatí pozorne čítať etiketu. Vyberajte si kokosový cukor s označením BIO, alebo 100 % čistý cukor z kokosových kvetov, poprípade nerafinovaný, nebielený, bez prísad, podľa tradičnej receptúry atď.

Dajte šancu aj ostatným produktom z kokosu

Okrem kokosového cukru sú čoraz populárnejšie aj ostatné kokosové produkty, ako napríklad kokosový olej, kokosové mlieko či kokosová múka.


Vyskúšali ste už sladenie kokosovým cukrom? Aké s ním máte skúsenosti? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close